Yapı sektöründeki işlerini büyütmek istediklerini söyleyen Kibar Holding
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar, “Bazı bölgelerdeki
mülklerimizi değerlendirmek bakımından rezidans yapmayı planlıyoruz. Emlak
sektöründeki ürünler sürekli prim yapıyor. Yeni projelerle bu alandaki
işlerimizi büyütmek istiyoruz” dedi. 2010’un Türkiye için bazı taşların yerine
oturmaya başladığı yıl olacağını söyleyen Kibar, “2011’deki seçimin
yansımalarını hissedeceğimiz bir yıl olacak. Bir takım harcama kalemlerinin buna
göre yönlendirileceğini düşünüyorum. Hem daha canlı hem daha zor bir yıl olacak”
diye konuştu. Kibar, demir-çelikten otomotive grubun yeni yatırım planlarıyla,
2010 yılına ilişkin beklentilerini anlattı:
Yeni dönemde Kibar grubu hangi alanlara yatırım yapacak?
Kendimize ait bazı yerlerin değerlendirilmesi ve yeni projelerle bu alandaki
işlerimizi büyütmek istiyoruz. Assan Yapı firmamızla Kurtköy’de 200 konut
yaptık. Bazı sanayi yatırımlarımızın tesislerini yapıyorlar. Bazı bölgelerdeki
mülklerimizi değerlendirmek bakımından rezidans yapmayı planlıyoruz. Kartal ve
Tuzla’da tesislerimiz var. Sanayinin şehrin dışına çıkması isteniyor.
Dolayısıyla zamanla buralarda dönüşüm geliştirme projeleri yapılmak durumunda
kalınacak. Bu bölgelerde, bu yönde çalışmalar yapmayı düşünüyoruz. Emlak ve
hizmet sektörü ön plana çıktı. 20. yüzyılda sanayide rekabet giderek
yoğunlaşıyor. Daha da yoğunlaşacak.
İş dünyasının gündeminde Irak’a yatırım var. Özellikle altyapı
şirketleri çok faal. Sizin de hedefleriniz arasında bu ülke var mı?
Irak’ın tahrip olmuş bir altyapısı var. Bizimde burada bazı çalışmalarımız
var. Biz harp öncesinde de bu ülkede aktiftik. Şimdi bazı bölgelerde demir-çelik
ürünü satışımız devam ediyor.
Küresel kriz faaliyet gösterdiğiniz demir-çelik sektöründe fiyatları
aşağı çekti. Fiyatlar önümüzdeki dönem artar mı?
Küresel kriz demir-çelikte üreticileri ciddi anlamda etkiledi. Kriz öncesi
fiyatlar neredeyse çılgın seviyelere ulaşmıştı. Krizin arkasından fiyatlarda
ciddi anlamda bir düşüş oldu. Üreticiler bu süreçte ciddi fatura ödediler.
Türkiye’de 2011’de seçim olacağı düşünülürse 2010 yılında pazarı canlandırma
politikaları devreye girer, inşaat sektöründe hızlı bir canlanma olursa bu,
fiyatlara artış yönünde yansır. Bizim demir-çelikte ticaret ağırlığımız daha
etkin. Uluslararası ticaret yapabiliyoruz. Değişik ülkelerdeki kurulu
altyapımızla bu faaliyetleri devam ettiriyoruz. Önümüzdeki dönemlerde de pazarı
daha iyi analiz ederek projelerimizi hayata geçireceğiz.
Gıda sektörüne gireli neredeyse 10 yıl oldu. İhracat yaptığınız ülke
sayısı kaç oldu?
Assan Gıda’yı 2000’li yıllarda kurduk. Belirli ürünlerde ihtisaslaşmaya
gittik. 75 bin tonun üzerinde üretimiz var. Domates, sos ve salça gibi ürünler
üretiyoruz. Sudan, Etiyopya ve Gürcistan gibi ülkelerde Kingtom markasıyla
ihracat yapıyoruz. Bazı ülkelere de Kibar ve Merve ürünleriyle satış yapıyoruz.
Tesislerimiz hijyenik üretim standartlarına sahip olduğu için Japonya’ya da
gelişmiş diğer pazarlara satış yapabiliyoruz. 50 ülkeye ihracat yapıyoruz.
Otomotiv sektöründe önümüzdeki yıl bu yıldan bile düşük performans
olabilir deniyor.
Bence de önümüzdeki yıl otomotiv sektörünün bu yılki satış hacimlerini bile
bulması zor olur. 2010 için iç pazar tüketiminde yüzde 15-20 civarında bir düşüş
öngörüyorum. Bu yıl iç pazarda toplamda 525 bin adedin üzerinde satış olur diye
düşünüyorum. Önümüzdeki yıl Avrupa pazarı biraz daha iyi olacaktır.
Ciro 3.3 milyar dolara ulaşacak
Emlak dışında yeni yatırım projeleri arasında neler var?
İskenderun’da birkaç aya kadar devreye girecek bir liman yapıyoruz. Şimdi de
Karasu’da yapacağız. Bazı demir-çelik mamulleri üreteceğimiz bu yatırım, üretim
kapasitemizi artıracak. Burada enerji ile ilgili faaliyetlerimiz de olacak.
Bizim 20 şirketimiz var. Bu yıl 3.3 milyar dolar ciroya ulaşacağız.
‘Yan sanayi şirketimiz Ford için de üretim yapıyor’
Bu yıl ilk on ayda pazarda binek araçlarda bir numaralı satış hacmine
ulaştıklarını söyleyen Kibar şunları söyledi: “Geçen ay sonu itibariyle iç
piyasada 52 bin adet araç sattık. Hyundai, bilinçli tüketicilerin bireysel
tercihlerinde ön plana çıktı. İhracatımız ise küresel kriz nedeniyle yüzde 30’a
yakın düştü. Ama mayıs ayında i20 modelini devreye koyayacağız. Hindistan’daki
üretimini biz devralıyoruz. Yılda 70 bin adet üretim planlıyoruz. Bu ürünle tüm
Avrupa pazarlarına buradan teslimat yapılacak. Bizim bir de otomotiv yan sanayi
şirketimiz var. Bu şirket de Hyundai ve Ford için üretim yapıyor.”
‘2010, yaklaşan seçim nedeniyle canlı geçecek”
- 2010 Türkiye için nasıl bir yıl olacak?
2010’un Türkiye için bazı taşların yerine oturmaya başladığı bir yıl
olacağını kaydeden Kibar, “Ancak 2011’deki seçimin yansımalarını hissedeceğimiz
bir yıl olacak” dedi. 2010’da bir takım harcama kalemlerinin seçim ekonomisine
göre yönlendirileceğini kaydeden Kibar, “Hem daha canlı hem daha zor bir yıl
olacak. Ancak ülkemizde kronikleşmiş bazı sorunlar var. Huzuru, düzeni bozmamaya
çalışmak lazım. İmkanları olan kişilerin, kuruluşların fiziki
olarak, değer yaratıcı işlere kafa yorup buralara
yönlenmeleri lazım” dedi.
Asım ve Semiha’nın baş harfiKibar holding bünyesindeki şirketlerde kullanılan
Assan markasının, anne ve babasının adlarının ilk harflerinin birleşiminden
oluştuğunu söyleyen Kibar, “Asım ve Semiha’nın ‘AS’ı, sanayinin kısaltılmışı
‘san’ ile birleştirince Assan olmuş” dedi.
|