Ege ile Marmara bölgesini bibirbirine yaklaştırarak
milyarlarca dolarlık yeni bir ekonomik potansiyel yaratacak otoyol projesiyle
ilgili son açıklamalar İzmir iş dünyasında sevinç yarattı. Yaklaşık 20 yıldır
gündemde olan ve ihalesi geçen aylarda yapılan İzmir Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi'nin nereden başlayacağı konusu netlik
kazandı. Haftasonu İzmir'e gelen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,
İstanbul-İzmir Otoyolu'nun eş zamanlı olarak her iki taraftan da başlayacağını
söyleyerek, İzmirliler'i rahatlattı. Otoyolun nereden başlayacağına açıklık
getiren Yıldırım, "Ben de İstanbul ile İzmir'i karşı karşıya getirecek göz var
mı? Otoyol yapımına her iki uçtan başlayacağız, ortada bitireceğiz. İşte bu
kadar. İzmir de, İstanbul da mutlu olacak. Güzergâhta bulunan Manisa ve
Balıkesir illerimiz de mutlu olacak. Önemli olan adalettir, herkesin ihtiyacını
acil şekilde karşılamaktır" diyerek İzmirlilere müjde verdi.
6 milyar dolarlık İzmir-İstanbul Otoyol projesinin tamamlanmasıyla birlikte
Ege ve Marmara bölgeleri birbirine daha da yakınlaşarak, ekonomik anlamda önemli
bir canlanma yaratması bekleniyor. 2015'te bitmesi beklenen proje ile karayolu
ile 6.5 saat olan İstanbul-İzmir arası seyahat süresi proje tamamlandığında 3.5
saate inecek. Bu yolla yıllık 850 milyon lira tasarruf sağlanması
bekleniyor. Yeni yatırım alanları doğuracak
Projeye 2010'da start verileceğini anlatan karayolları Genel Müdürlüğü İzmir
2. Bölge Müdürü Erol Altun, hızlı bir kamulaştırma çalışmasının ardından projeye
başlanacağını belirterek, "Otoyolun 7 yıl içinde bitirilmesi öngörülüyor. Ama
bence proje 4-5 yıl içerisinde tamamlanır. Proje yap-işlet-devret modeliyle 22
yıl 4 aylık bir süre var. 22 yılın içinde yapım aşamasıda olduğu için ihaleyi
kazanan grup bir an önce projeyi tamamlamak isteyecektir. 2015'te otoyolun
biteceğini tahmin ediyorum" bilgisini verdi. Otoyolun eş zamanlı iki taraftan
başlatılması konusuna da değinen Altun, projenin farklı etaplara bölündüğünü
belirterek, projenin tek bir noktadan başlamasının yüklenici konsorsiyuma zaman
kaybettireceğini belirterek, "Otoyol yapımında amaç en kısa sürede işi
tamamlamaktır. Bakanın burada yaptığı açıklamada bunun bir göstergesi" dedi.
İstanbul-İzmir Otoyol çalışmasını prestij projesi olarak nitelendiren Altun,
projenin bölge için çok önemli olduğunu vurgulayarak, "Küresel ekonomik kriz
nedeniyle piyasalarda yaşanan durgunluk ortamında bu proje ekonomiyi
canlandıracaktır. Ege ve Marmara bölgeleri birbirine daha da yakınlaşacak. Bölge
ekonomisinde ciddi bir hareketlilik sağlayacaktır. Yeni yatırım ve yatırım
alanları doğuracaktır. Bunun yanında turizm alanında da önemli katkılar
yapmasını bekliyorum. Arabalı turizm olarak adlandırdığımız konuda Avrupa'da
arabası ve karavanıyla yola çıkan turist çok rahat bir şekilde kentimize
gelecektir" ifadesini kullandı. İzmir-İstanbul karayolu ulaşımının 140 kilometre
kısalarak 3.5 saate ineceğini hatırlatan Altun, bununla birlikte yılda yaklaşı
870 milyon TL'lik bir tasarrufun sağlanacağına dikkat
çekti. İnşaat sektörünün yüzü gülecek
Ege Bölgesi Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, projenin
iki taraftan başlamasının çok önemli olduğunu belirterek, "İzmir'in liman
kapasitesini çok iyi biliyoruz. Bu yolun İzmir'den başlaması Manisa ve
Balıkesir'in de ihracat ve ulaşımını kolaylaştıracak. Bu projenin bölge
ekonomisine büyük katkı sağlayacağını düşünüyorum" dedi. Yorgancılar,
beklentilerinin hızlı tren ve Ankara-İzmir otoyolunun da bir an önce başlanması
olduğunu ifade etti.
İzmir Ticaret Odası (İZTO) İnşaat Sektör Kurul Başkanı Necip Nasır ise,
ihaleyi İzmir dışından firmaların kazandığını hatırlatarak, "Bunlar ekipleriyle
gelse dahi inşaat malzemelerini bölgemizden tedarik edeceklerdir. Böylece inşaat
malzemeleri alanında bir hareketlilik yaşanacaktır. Yaşanan durgunluğa bir
miktar da olsa faydası olacaktır" ifadesini
kullandı. Projeden 23 milyarlık gelir
bekleniyor
Yap-İşlet-devret yöntemiyle yapılacak İzmir Körfezi Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu projesi 22 yıl 4 ay ile en kısa yapım ve işletme
süresi veren Nural İnşaat, Özaltın İnşaat, Makyol İnşaat, Astaldi İnşaat, Yüksel
İnşaat, Göçay İnşaat Ortak Girişimi kazanmıştı. Proje Gebze'den başlayacak ve
körfezden köprüyle geçerek Orhangazi'ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek
otoyol, Balıkesir'den geçerek İzmir'e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre
olarak hesaplanıyor. 6 milyar dolarlık mega proje ihalesini kazanan
konsorsiyumun, 23 milyar dolar işletme geliri elde etmesi bekleniyor.
|