Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 5 yıldır devam eden arkeolojik kazılar
nedeniyle yeni başlayacak olan Marmaray Projesi Yenikapı-Sirkeci hattındaki TBM
ile tünel delme işlemini başlattı. Yenikapı bölgesinde, yerin 14 metre altındaki
şantiyede düzenlenen törende, TBM delme aracına binen Bakan Yıldırım, butona
basarak ilk tünel kazma işlemini
yaptı. Yıldırım, şantiye
çalışmalarıyla ilgili gazetecilere yaptığı açıklamada, bugün Marmaray
Projesi'nde çok önemli bir etabı başlattıklarını belirtti. İçinde bulunulan
yerin Yenikapı transfer merkezi olduğunu belirten Yıldırım, bu merkezden Sirkeci
istikametine iki adet tünel delme makinesinden ilkinin bugün çalışmaya
başladığını kaydetti. Bakan Yıldırım, sağ bölmedeki ikinci makinenin ise bugün
çalışmaya başlayan makine 100 metre ilerledikten sonra devreye gireceğini,
güvenlik için ikisinin aynı anda çalışmasının uygun görülmediğini
aktardı. Yenikapı
terminali transfer merkezini, çok uzun zamandan bu yana, yani 2004'te kazmaya
başladıklarını ifade eden Bakan Yıldırım, 200 bin metreküp kazının yüzde 65'ini
kazma kürekle yaptıklarını kaydetti. Bölgedeki tarihi kalıntılara, arkeolojik
kazılara herhangi bir zarar gelmemesi için bunu yaptıklarını, bu kazılar
nedeniyle bu projede 4 yıl bir gecikme olduğunu söyleyen Bakan Yıldırım, şöyle
dedi: ''Marmaray,
İstanbul'un tıkanan damarlarını açan, toplu taşıma projesi olmaktan ziyadede
İstanbul'un tarihini, kültürel zenginliklerini ortaya çıkaran bir arkeolojik
proje olarak anılmaya başlandı. 'Arkeoloji şöleni' diyorlar sanat adamları. Bu
bize 4 yıla mal oldu. Helal olsun. İstanbul'un toplu taşıma sorununu
çözecek projenin aynı zamanda kentin tarihi zenginliklerini, 8500 yıl öncesine
varan bir zaman diliminde ortaya çıkaracak olması İstanbullu olarak beni de
mutlu ediyor. Heyecan duyuyoruz. Tek üzüntümüz bunun projeyi biraz geciktirerek,
maliyeti de biraz
artırmasıdır.''
Bakan Yıldırım tarih verdi
Bir gazetecinin ''Tünel kazma makineleri ne zaman Sirkeci'ye ulaşacak ve
Marmaray ne zaman hizmete girecek'' sorusuna Bakan Yıldırım, tünellerin 2011'in
ilk yarısında, denizdeki tüple birleşmiş olacağını anlattı. Yıldırım, herhangi
bir aksilik olmaması halinde 2011'in Nisan veya Mayıs ayında kazıların tamamen
bitmiş olacağını kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuşmasına şöyle devam
etti: ''Toplam 20
kilometre tüneli, yerin altında yapmış olacağız. Buna tabii denizdeki tünelleri
de ilave etmemiz gerekiyor. Proje iki kısımdan oluşuyor. 1. bölümü
Kazlıçeşme'den girip Söğütlüçeşme'den çıkan tamamen yer altında deniz altında
iki tane tüp tünel bileşimi ve Söğütlüçeşme'den Gebze'ye Anadolu yakasında,
Avrupa yakasında ise Kazlıçeşme'den Halkalı'ya kadar olan bölüm.
Projenin resmen bitişi 29 Ekim 2013. Ama tünellerin açılması, içerideki
elektrik, sinyal ve donatım işleri çok daha önceden başlamış olacak. Kısmen de
birinci kısmı tamamlamış olacağız. Aslında bu proje, 2009'un sonunda bitecekti.
Ancak arkeolojik kazılar nedeniyle uzadı. Projenin iş akışı kısmında bir sorun
yok. Gerek Yenikapı'da, gerek Üsküdar'da, gerek Sirkeci'deki terminallerde
arkeologların kontrolünde elle açıldı. İğneyle kuyu kazmak gibi bir şey. Bu
tarihimize, İstanbul'un geçmişine kültürüne olan hassasiyetimizi de bir anlamda
gösteriyor. Ama ne yazık ki iki iş birbiriyle çelişiyor. Bir yandan insanlar bu
projenin bitmesini, İstanbul'un toplu taşıma sorununu rahatlamasını bekliyor,
bir yandan da kentin 8500 yıllık tarihinin ortaya çıkması da uzun vadede kentin
kültürel zenginliğine bir zenginlik daha da katacak. Burada bir hassasiyeti
muhafaza ettik ve gecikmeyi göze aldık. Tabii ki fiyat artışını da
etkiliyor.'' Artık
önlerini daha net görebildiklerini, bundan sonraki işlerin tamamen
kontrollerinde olduğunu ve arkeolojik kazı çalışmasının da hemen hemen bittiğini
belirten Bakan Yıldırım, ''Önemli bir şey kalmadı. İşimizi geciktirecek dış
faktörler tamamen ortadan kalktı diyebiliriz. İstanbul'un tarihini değiştiren
bir projenin altında arkadaşlarım ve yüklenicilerle birlikte imzamın
olması bizim için büyük gurur ve şereftir''
dedi. 'İşçilerin
paraları ödeniyor'
Bir gazetecinin ''Şantiye'deki işçilerden zaman zaman paralarının ödenmediği
yönünde şikayetler geliyor'' sözleri üzerine Bakan Yıldırım, bu konuda
yanlış anlaşılmanın olduğunu anlattı. Projeyi yürüten firmanın, bugüne kadar
gerek çalışanlarına gerekse idareye karşı taahhütlerinin yerine getirilmesinde
hiç sıkıntı yaşamadıklarını dile getiren Yıldırım, bir defa taşeron işçilerin
ücretlerinin geç ödenmesinden kaynaklanan bir durumun yaşandığını, bunun da
önemli olmadığını kaydetti.
Bir gazetecinin ''Banliyö hatlarının yenilenmesi söz konusu. Seferler
duracak. Tarihi belli oldu mu?'' sorusuna Bakan Yıldırım, şöyle yanıt verdi:
''Hayır. Bununla ilgili olarak yüklenici firma, Devlet Demir Yolları, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi birlikte çalışıyor. 18 ay minimum kapatılması gerekiyor.
Kapatma esnasında vatandaşlarımızın banliyö hatlarından yararlanmasının, hangi
alternatif taşımalarla en az sıkıntısız şekilde sağlanacağı yönünde çalışmalar
var. Çalışmalar henüz tamamlanmadı. Takvime göre kapatma tarihi de
belirlenir.''
Yenikapı hattı
Marmaray Projesi kapsamında bir transfer merkezi olarak planlanan Yenikapı
bölgesinde aç-kapa istasyon yapısı için kazı çalışmaları 2004'te başlamış, ancak
ortaya çıkan tarihi buluntular üzerine arkeolojik kazılar
yapılmıştı. Kazıların
tamamlanmasının ardından makineli kazı ile en doğuda tünel delgi çalışmalarının
başlayacağı 117.50 kotlarına ulaşılarak, TBM2 ve TBM3 olarak adlandırılan tünel
delme makinelerinin montajı yapıldı.
Tünel Delme Makinesi olan (TBM) Japon şirketi Hitachi Zosen tarafından
üretilen TBM, Türkiye'de ilk defa bu projede kullanılıyor.
Avrupa yakasında Yenikapı-Sirkeci İstasyonu-Batırma tüpü istikametini
oluşturan TBM2 hattı 3048.7 metre ve TBM3 hattı 3076.1 metre olup toplamda ise
6124.8 metreden oluşan iki ayrı delme tünelden oluşuyor. Tünel çalışmaları
kapsamında 296.500 metreküp kazı yapılacak. Güvenlik için iki paralel ana tünel
boyunca her 200 metrede bir yaya geçiş tüneli inşa edilecek, böylece acil bir
durumda yolcular bir tünelden diğerine güvenle geçilebilecek. Kaplanan tünelin
çapı ise 7.04 metreden oluşuyor.
Bugün kazısına başlanan TBM, projede kullanılan benzer 5 adet TBM'den biri
olan TBM3. TBM3 Sirkeci istasyonuna ulaşıp doğu ucuna taşındıktan sonra 934
metre daha kazı yapacak ve batırma tüpe bağlanacak.
Yenikapı-Sirkeci güzergahında, TBM2 tünel delme makinesinin montajı ise ileri
tarihlerde yapılacak.
|