Şerif Seyrek iki gün önce saat 21.00 sıralarında oğlu Engin
Seyrek'le Mecidiyeköy'e doğru yola çıktı. Duraklarda yolcu sayısı arttıkça
fenalaşan Şerif Seyrek, Yenibosna yakınlarında hayatını kaybetti. Seyrek'in
fenalaşmasına neden olan kalabalık Metrobüs yolculuğunun bir parçası artık.
Öğlen saatleri dışında Metrobüslerde ferah bir yolculuk neredeyse
imkansız.
Bu olayla birlikte bir kez daha eleştiri oklarının hedefi haline
gelen metrobüsle ilgilenen yetkililer ise çaresiz. Beklenenden daha fazla talep
geldiği için çözüm arayışı sürüyor. İETT Genel Müdürü Hayri
Baraçlı, şu an için en önemli problemlerinin 16.00 ile 21.00 arasındaki yoğunluk
olduğunu dile getirdi. Baraçlı dün yaşanan talihsiz olayla ilgili çok üzgün
olduklarını ancak yoğunluğun çözülmesinin yakın zamanda mümkün olmadığını
vurguladı.
300 araç yetmiyor
İETT Genel Müdürü, günde 600 bin yolcuyu taşımak için 300 aracın
sürekli sefer yaptığını ancak yine de yetmediğini belirtti. Ancak sefere yeni
otobüsler ekleyemediklerini çünkü hattın kaldırmayacağını vurguladı. Otobüslerin
çoğunlukla dolu sefer yaptığını ancak bunun önüne geçmek istediklerinde ise
şoförlerin tepkiyle karşılaştığını vurguladı. Baraçlı kapasitenin üzerinde yolcu
almak istemeyen şoförlere baskı yapıldığını dile getirdi.
Baraçlı'dan aldığımız bilgilere göre Metrobüs hattında üç tip
araç kullanılıyor. Phileas tipi araçlarda oturarak 52, ayakta 178 yolcu,
Mercedes Capacity'lerde oturarak 42, ayakta 152 yolcu, Mercedes Citaro araçlarda
ise oturarak 41 ayakta 95 yolcu taşınabiliyor. Ancak metrobüslerin özellikle
yoğun saatlerde bunun çok üzerinde yolcu ile sefer yaptığı ortada.
Polis görmezden geliyor
Kapasitenin üzerinde yolcu taşınmasına İETT yetkililerinin en
azından kısa vadede çözüm bulması mümkün görünmüyor. Ancak bunun
sorumluluğunu sadece onlara yüklemek haksızlık olur. Çünkü bu usulsüzlüğün
kontrolünü İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik ekiplerinin yapması
gerekiyor.
2918 sayılı kanuna göre yetki Trafik Denetleme Dairesi'nde. Aynı
kanunun 5'inci maddesine göre, taşıma sınırı yani bir aracın güvenle
taşıyabileceği yolcu sayısını aşması durumunda durdurulması ve fazla yolcuların
başka bir araca aktarılması gerekiyor. Ancak İstanbul polisi kapasitesinin
üzerinde yolcu taşıyan tüm toplu taşıma araçlarını görmezden geliyor.
Trafikten sorumlu müdürden ses yok
Çünkü İstanbul Emniyet Müdürlüğü'nün intenet sitesinde yer alan
bilgilere göre 21-27 Eylül 2009 tarihleri arasında yapılan trafik
denetlemelerinde 33 bin 133 araç kontrol edildiği bilgisi yer alıyor. Ancak bu
33 bin 133 araçtan sadece 17'sinin sürücüsüne taşıma sınırı üzerinde yük aldığı
için ceza kesilmiş.
Oysa sadece Boğaziçi Köprüsü'nden önceki son otobüs durağında
neredeyse 24 saat nöbet bekleyen trafik ekipleri bile dikkat etse her saat başı
17 sürücüye ceza kesebilir.
Bu konuyla ilgili görüşünü almak istediğimiz İstanbul Trafik
Denetleme Bürosu Müdürü Murat Şengül'e iki gün boyunca ulaşamadık. Özel
kalemindeki memure hanımdan sürekli toplantıda olduğu bilgisini
aldık.
|