Sanayi mamullerinde Orta doğu ülkelerinden gelen taleplerde ''Türk Malı''
modası yaşanıyor. Panel radyatörde 20 ülkeye ihracat yapan Aydınlı Pekpan
firması, Orta doğulu alıcılardan gelen talep üzerine, ürünlerine kabartma
damgayla ''Made in Turkey'' damgası basmaya başlayacak. Şirket Yönetim Kurulu
Üyesi Nural Pekgüzel, Türkiye'de satılan ürünlerde dahi soğuk damga
kullanmadıklarına dikkati çekti.
Pekgüzel, 1967 yılında yapı profili üretimiyle sanayiciliğe başlayan ailenin,
sonraki yıllarda askeri tesisler ve yurtlar için ranza ve çelik dolap üretmeye
başladığını, 1998'de panel radyatör sektörüne girdiğini belirtti. Yurt içi ve
yurt dışından talebin hızla artması nedeniyle yeni bir tesise ihtiyaç doğduğunu,
Umurlu'da aldıkları arazide 8 ayda fabrikalarını tamamlayarak üretime
başladıklarını dile getiren Pekgüzel, halen yıllık 1 milyon 100 bin metre tül
olan kapasitenin, Mart ayına kadar iki katına çıkacağını dile getirdi.
150 kişinin istihdam edildiği tesiste üretilen ürünlerin, Avrupa ve Orta doğu
ağırlıklı olmak üzere 20 ülkeye ihraç edildiğini dile getiren Pekgüzel, Romanya,
Hollanda, Ukrayna ve Azerbaycan'da önemli pazar paylarına sahip olduklarını,
Orta doğu'ya yapılan sevkıyatların da hızla arttığını dile getirdi. Krizin
etkili olduğu dönemde, iç ve dış satışlarda daralma yaşansa da şu günlerde
işlerin tekrar yoğunlaştığını kaydeden Pekgüzel, şunları kaydetti:
''Türkiye, geçmişte panel radyatörde en büyük üreticiler olan Almanya ve
İtalya'nın yerini aldı. Özellikle son bir kaç yılda yapılan yatırımlarla artık
dünya çapında söz sahibiyiz. Yerini aldığımız Avrupalı şirketler bu sektörden
çekiliyor. Türkiye'de bu üretimi yapan 35 tesis var. Bunların 15 kadarı büyük
çaplı. Biz de yaptığımız yatırımla şu anda 7. sıradayız, Mart ayındaki kapasite
artırımıyla birlikte ilk 5'e giriyoruz. Hedefimiz 2015 yılında 4 milyon metre
tüle ulaşarak ilk üçe girmek. Panel radyatör tüm ülkelerde ihtiyaç duyulan bir
ürün. Türkiye Erdemir gibi kaliteli saç üreten bir tesise sahip olmasının ve tüm
pazarlara coğrafi açıdan yakın olmasının avantajını kullanıyor. Teknoloji yoğun
bir iş olması nedeniyle Çin de bizim için bir sıkıntı oluşturmuyor. Hatta şirket
olarak Çin pazarına da giriyoruz. İlk numuneleri gönderdik, gelecek sezon ciddi
sevkıyatlara başlayacağız.''
''Gurur veren gelişmeler''
Sektörün en önemli pazarının Avrupa ve Orta doğu ülkeleri olduğunu, özellikle
son bir kaç yıldır Orta doğu ülkelerinden müthiş ilgiyle karşılaştıklarını dile
getiren Pekgüzel, bu coğrafyada gittikleri hiçbir fuardan eli boş dönmediklerini
belirtti. Orta doğu pazarında son 2 yılda Türkiye adına gurur verici
gelişmelerin yaşandığını ifade eden Pekgüzel, Türkiye'nin bu coğrafyada ürettiği
ürünler ve markasıyla da büyük bir saygınlığa kavuştuğuna dikkati çekti.
Pekgüzel, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Türkiye'nin Orta doğu ülkelerine uyguladığı açılım politikalarıyla mı
ilgili bilmiyoruz, ancak son dönemde özellikle Ürdün, İran ve Irak'a
gönderdiğimiz ürünlerle ilgili alıcılardan değişik talepler gelmeye başladı.
İthalatçı şirketler ambalaj üzerinde ürünün Türkiye'de üretildiğine ilişkin
bilgilerin yeterli olmadığını, 'Made in Turkey'' yazısının ambalajın değil,
ürünün üzerine olmasını istediklerini ifade ettiler. Biz Türkiye'de sattığımız
ürünlerin üzerine bile nerede üretildiğini basmıyoruz. Bu talep üzerine
Afganistan'dan Filistin'e kadar tüm Orta doğu ülkeleri için yaptığımız ürünlerin
üzerine 'Made in Turkey' ve TSE damgasını kabartma baskı olarak eklemeye karar
verdik.
Bayilerimiz Türk malının bu coğrafyada sağlam bir imajının olması ve
Türkiye'ye karşı sempati nedeniyle tüketicilerin, Türkiye'de üretilen ürünleri
özellikle tercih ettiğini belirtiyor. Bize göre bunda biraz din kardeşliğinin de
etkisi var. Yunanistan ve Ermenistan'a da ihracat yapıyoruz, ancak bu ülkeler
için tersi bir durum söz konusu.''
Güney yarım küreye ihracat
Pekgüzel, panel radyatörde üretimin yılın ikinci yarısında yoğunlaştığını,
ilk yarısının ise boş geçtiğini belirterek kapasiteyi tam olarak kullanabilmek
amacıyla güney yarım kürede yer alan büyük pazarlara da girmeyi hedeflediklerini
kaydetti.
Kapasiteyi artırmaları sonrası gelecek yıldan itibaren Şili, Arjantin,
Brezilya, Avustralya ve Yeni Zelanda'ya ihracata başlamayı planladıklarını dile
getiren Pekgüzel, ''Bu ülkeler geçmişte Alman ve İtalyan firmalardan alıyordu.
Şimdi bu boşluğu biz doldurmuş olacağız. Navlun maliyetini rağmen bizim için
karlı pazarlar'' dedi.
|