Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB),
ihalesi 2007'de yapılan ancak açılan davalar nedeniyle 2.5 yıla yakın süredir
bekleyen İzmir Limanı'nı ihaleyi kazanan konsorsiyuma
devredeceğini açıkladı. Ancak bu kez de konsorsiyumun ortaklarından
Deutsche Bank çekilme kararı alarak şok yarattı. Konsorsiyuma
yüzde 26'lık payla sonradan dahil olduğu açıklanan Deutsche Bank'ın bu kararı
almasında tüm dünyada etkili olan ekonomik krizin belirleyici olduğu
öğrenildi.
Bu şok gelişmeden sonra, ihaleyi 1 milyar 275 milyon dolar teklif vererek
kazanan Global-Hutchison-EİB Limaş konsorsiyumu yeni ortak
arayışına girdi. Konsorsiyum, yasal süre olan 45 gün içinde gerekli ödemeyi
yaparak imtiyaz sözleşmesini imzalayacak ve böylece 28 aylık bir beklemeden
sonra liman özelleştirmesi tamamlanmış olacak.
28 ay bekledi
ÖİB tarafından 3 Mayıs 2007 tarihinde yapılan ihale ile özelleştirmesi
tamamlanan İzmir Limanı, Liman-İş Sendikası ve Kamu
İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı tarafından açılan davalar
nedeniyle bir türlü devredilememişti. Devri 28 aydır yapılamayan limanda mutlu
sona iyice yaklaşıldı. Özelleştirme İdaresi, liman ihalesini alan konsorsiyumu
sözleşme imzalamaya davet etti. ÖİB tarafından verilen süre içinde sözleşmenin
imzalanması ve özelleştirme bedelinin yatırılması ile liman Global-Hutchison-EİB
Limaş konsorsiyumuna devredilecek.
Konsorsiyum ortaklarından EİB Limaş'ın Yönetim Kurulu Başkanı Sabri
Ünlütürk, kararın kendilerine faksla bildiriğildiğini ve diğer
ortaklarla önümüzdeki hafta bir araya geleceklerini belirtti. Ünlütürk, sözleşme
ile ilgili olarak gerekli girişimlerin başlatılacağını kaydetti. Liman İş
Sendikası İzmir Şube Başkanı Niyazi Tuncer ise açtıkları davayı
kaybettiklerini, mücadelelerini bundan sonra da sürdüreceklerini söyledi.
Şimdiye kadar ne oldu?
İzmir Limanı ihalesi 3 Mayıs 2007'de gerçekleşti. Limanın 49 yıllık işletme
hakkını 1 milyar 275 milyon dolara Global-Hutchison ve Ege İhracatçı Birlikleri
Ortak Girişim Grubu aldı. Ancak Liman-İş Sendikası ile Kamu İşletmeciliğini
Geliştirme Merkezi Vakfı, ihalenin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle
Danıştay'a dava açtı. Danıştay, 18 Aralık2007 tarihinde istemleri reddetti.
Sendika ile vakıf temyize gitti ve tekrar dava açıldı. Danıştay İdari Dava
Daireleri Kurulu, Şubat.2008'de kararını açıkladı ve yürütmeyi durdurma kararı
aldı. Danıştay 13. Dairesi çalışmalara devam etti ve 13.10.2008 tarihinde
verdiği karar ile ihalenin iptali davasını reddetti. Böylelikle durdurma kararı
da ortadan kalktı.
Denizcilere çifte ret
İzmir Limanı'nda iradeleri dışında beklemek zorunda kalan gemilerden alınan
demirleme ve ardiye ücretlerinden şikayetçi olan İzmir Deniz Ticaret Odası'na,
Devlet Demiryolları ve Denizcilik Müsteşarlığı'ndan çifte ret geldi. Yeni
Asır'da yayınlanan haberden sonra bir açıklama yapan TCDD Genel Müdürlüğü, halen
özelleştirme sürecinde bulunan İzmir Limanı'nda uygulanan tarifelerde ve
uygulamalarda bir değişiklik yapılmasının mümkün olmadığını bildirdi.
İzmir Deniz Ticaret Odası'na bir diğer olumsuz yanıt da Denizcilik
Müsteşarlığı'ndan geldi. Limana gelen gemilerden tüm dünyada olduğu gibi 72 saat
sonra demirleme ücreti alınmaya başlandığını, son iki ayda 3 günden fazla
bekleyen gemi sayısının sadece 13 olduğunu belirten müsteşarlık yetkilileri,
sıkışıklık yaşanmadığını öne sürdü. Yetkililer, bu gemilerin büyük bölümünün
sıkışıklık nedeniyle değil, kendi istekleri ile limanda beklediğini öne
sürdü.
|