Pagan İnanışının Merkezi 'Lagina'da...
Kutsal Alanı'ndaki Kazılar...
2 Bin 700 Yıllık Tarihi Eseri...
Görünenin Ötesinde Osman Hamdi Bey
Sakıp Sabancı Müzesi Resim Koleksiyonu’nda yer alan Osman Hamdi Bey’e ait 6 tablonun konservasyon ve bilimsel araştırma çalışmaları, Bank of America Merrill Lynch’in yürüttüğü “Sanatı Koruma Projesi” kapsamında tamamlandı. Proje sürecini aktaran “Görünenin Ötesinde Osman Hamdi Bey” sergisi 31 Aralık'a kadar Atlı Köşk’te görülebilir.
Sergiler
BAŞLANGIÇ TARİHİ: | 5 Haziran 2018 |
BİTİŞ TARİHİ: | 31 Aralık 2018 |
YER: | Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi, Emirgan, İstanbul |
DÜZENLEYEN: | |
DİĞER BİLGİLER: |
A: Sakıp Sabancı Cad. No:22 Emirgan, İstanbul |
+ Ajandama Ekle |
Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi Resim Koleksiyonu’nda yer alan, Osman Hamdi Bey’e ait altı tablonun 2016’da başlayan bilimsel araştırma ve konservasyon çalışmaları tamamlandı. Bank of America Merrill Lynch’in dünya çapında yürüttüğü “Sanatı Koruma Projesi” kapsamında gerçekleştirilen ve Türkiye’de Osman Hamdi Bey tabloları üzerine konservasyon ve bilimsel araştırmalar alanında yapılmış en ayrıntılı çalışma olan projenin süreçleri, Atlı Köşk’te “Görünenin Ötesinde Osman Hamdi Bey” isimli sergiyle sanatseverlerle buluşuyor. Sanatta konservasyon için önemli bir örnek Türk sanat tarihinin en önemli isimlerinden Osman Hamdi Bey’in resim tekniğinden, eserlerinin geçirmiş olduğu restorasyon çalışmalarına kadar, sanatçının üretimi ve eserlerine dair her detayın bilimsel yöntemlerle ortaya çıkarıldığı proje kapsamında, Osman Hamdi Bey’in Vazoda Çiçekler, Kuran Okuyan Hoca, Kokona Despina, Naile Hanım Portresi, Arzuhalci ve Cami adlı tabloları karşılaştırmalı olarak incelendi. “Görünenin Ötesinde Osman Hamdi Bey” sergisi, Osman Hamdi Bey’in üretim sürecini gözler önüne sermesinin yanı sıra sanatta konservasyon çalışmalarına dair ayrıntılı bir anlatı ve gelecek projeler için de bir yol haritası niteliği taşıyor. Türkiye’de ilk ve öncü olan bu proje, bilimsel yöntemlerin bir sanatçının çalışma tekniklerini daha yakından tanımak için fırsat sağlayabileceğini gösterirken, eserlerin tarihlendirilmesinin yöntemleri için de bilgiler sunuyor. Çalışma, Osman Hamdi Bey’e atfedilen eserlerin tekniklerinin ve malzeme yapılarının karşılaştırılmasına yönelik araştırmalar için de rehber oluyor. Boya öncesi eskizler günışığına çıktı
Eserlerin bilimsel analizlerine kapsamlı bir bakış sunan projede ilk olarak X-ışını görüntüleme tekniğiyle, tablolarda uygulanan eski restorasyon işlemleri, ağır metal içeren boyaların yerleri ve çıplak gözle görülmeyen alt katmanlardaki bulgular incelendi. Osman Hamdi Bey’in, eserlerine boyayı uygulamadan önce karakalemle yaptığı eskizler, boyama teknikleri, eserlerin geçirdiği dönüşüm bu süreçte ortaya çıktı. Bu adımın ardından sanatçının kullandığı malzemelerin yapısını, rengini, boya katmanlarını ve dokusunu incelemek üzere kimyasal analiz çalışmaları yürütüldü. Altı tablonun tuval bezlerinin organik yapıları, kızılötesi spektroskopisi (FTIR) ile incelendi ve veriler, temel bileşenler analizi (PCA) metoduyla sınıflandırılarak özellikleri belirlendi. Bu çalışmayla, Osman Hamdi Bey’in 19. yüzyıl sonu - 20. yüzyıl başına ait olan tablolarının zaman içinde doğal yaşlanma etkilerinden dolayı yüzeylerinde boya çatlakları, dökülmeler meydana geldiği, verniklerinin sarardığı görüldü. Proje kapsamında temizlenip sağlamlaştırılan eserlerin konservasyon işlemleri de gerçekleştirildi. Tarihsel ve kültürel öneme sahip eserler koruma altında
Osman Hamdi Bey’in tablolarının gelecek yıllara bütünlüğünü koruyacak bir şekilde aktarılmasını sağlayan proje; Sakıp Sabancı Müzesi, Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nin ortak çalışmasıyla yürütülürken, Getty Konservasyon Enstitüsü de test sonuçlarının değerlendirilmesinde danışmanlık yaparak katkı sağladı. Tarihsel veya kültürel öneme sahip ve yok olma tehlikesi altındaki eserleri korumayı amaçlayan Bank of America Merrill Lynch ‘Sanatı Koruma Projesi’ kapsamında 2010 yılından bu yana, 30 farklı ülkedeki müzelerde gerçekleşen 120’den fazla koruma projesine kaynak sağlandı. Dr. Nazan Ölçer, Sakıp Sabancı Müzesi Müdürü: Banu Başar, Merrill Lynch Yatırım Bank A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı: |