Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
SONRAKİ HABER: İnşaatta Güven Azaldı
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Ankara'nın AVM Profili

Ankara'da hızla artan alışveriş merkezleri (AVM), akademik araştırma konusu oldu. Gazi Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü ve TÜBİTAK işbirliği ile gerçekleştirilen ve 2011 Eylül'ünde sonuçlanan “Ankara’daki Alışveriş Merkezlerinin ve Alışveriş Potansiyelinin Mekansal Dağılımının Perakende Yerseçim Modelleriyle Analizi” başlıklı projenin

yapi.com.tr
Ankara'nın AVM Profili

Ankara'da hızla artan alışveriş merkezleri (AVM), akademik araştırma konusu oldu. Gazi Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü ve TÜBİTAK işbirliği ile gerçekleştirilen ve 2011 Eylül'ünde sonuçlanan “Ankara’daki Alışveriş Merkezlerinin ve Alışveriş Potansiyelinin Mekansal Dağılımının Perakende Yerseçim Modelleriyle Analizi” başlıklı projenin çıkış noktasını "özellikle son yıllarda hızlı artış gösteren ve bugün kişi başına düşen kiralanabilir alan büyüklüğüne bakıldığında Türkiye’de ilk sırada olan Ankara’nın bu gelişimden nasıl etkilendiğini bulmak" oluşturuyor. Öğr. Gör. Dr. Burcu H. Özüduru ile Doç.Dr. Çiğdem Varol’un yürüttüğü TÜBİTAK projesinde, Mart-Mayıs 2010 aylarında Ankara’daki 13 AVM’de toplam 2 bin 970 kişi ile görüşüldü. Araştırma, hem Ankara’daki AVM tüketici profilini ve davranışlarını, hem de elde edilen demografik ve sosyo-ekonomik verilere göre Ankara’nın alışveriş potansiyel haritasını ortaya koyuyor.

AVM gelişiminin planlanmasının önemli bir süreç olduğuna ve hem kamu hem de özel sektör yöneticilerini yakından ilgilendirdiğine dikkat çekilen araştırmada, AVM için konumun seçilmesinden piyasa stratejilerinin yatırıma etkisinin belirlenmesine, tüketicilerin tercihlerinin değerlendirilmesine kadar pek çok konunun bu sürecin içinde yer aldığı kaydediliyor. Projeyle, Türkiye açısından eksik olan bu yerseçimi süreçleri arkasındaki çalışma ve analizlere bir çerçeve oluşturulmaya çalışıldığını belirten Öğr. Gör. Dr. Burcu H. Özüduru ve Doç.Dr. Çiğdem Varol, söz konusu çalışmayı şöyle özetliyorlar:

"Bu amaçla, proje, sektörde bilimsel açıdan incelenmemiş konuları ortaya çıkarmakta, bu konular ışığında yasal yönetsel boyutta eksik kalan konuların tamamlanması için bir kentsel strateji ve politika paketleri önerisi sunmayı hedeflemektedir. Özellikle, perakende sektör ve AVM yöneticileri ve kamu yöneticileri ile yapılan derinlemesine görüşmelerden elde edilen bilgiler aracılığı ile literatürden elde edilen bilgiler, toplanan verilerle yapılan modeller ve anket uygulaması aracılığı ile belirlenen tüketim alışkanlıkları ve tüketici davranışlarının bir araya getirilip, hem piyasanın hem de akademik bulguların karşılaştırılmasının yapılması bu çalışmayı özgün kılmaktadır. Böylece, tek bir kent örneğinde olsa da, daha sonra yapılacak yer seçimi çalışmalarına bir temel sağlanmış olacaktır".

Bulgular

Araştırmadaki anket sonuçlarına göre, görüşülen kişilerin yüzde 32’sinin AVM’leri haftada bir, yüzde 25’inin ise haftada birden fazla sıklıkla AVM’leri kullandıkları saptandı. Görüşülen tüketicilerin yüzde 50’si AVM’lere özel araçlarıyla geliyor. Ankete katılanların yüzde 64’ü mağazalardan alışveriş için, yüzde 59’u dolaşma ve gezinti için, yüzde 49’u ise yeme-içme için AVM'leri tercih ediyor. AVM'lerden en çok alınan ürünler de giyim, ayakkabı, aksesuar, yeme-içme, market ve teknoloji ürünleri olarak sıralanıyor.

AVM’lerin tercih edilmesindeki en önemli etkenler ise temizlik (yüzde 68), AVM’nin atmosferi (yüzde 56), fiyatların uygunluğu (yüzde 55), mağaza ve markalar (yüzde 54), güvenlik (yüzde 52), kolay erişim (yüzde 50), mağaza çalışanlarının davranışları (yüzde 48) ve eve yakınlık (yüzde 44) olarak belirtiliyor.

Anket için görüşülen kişilerin profiline bakıldığında da ortak özellikler dikkat çekiyor. AVM kullanıcılarının yüzde 32’si 24-33 yaş aralığında, yüzde 53’ü bekar, yüzde 47’si üniversite mezunu, yüzde 40’ı lise ve dengi meslek okulu mezunu, yüzde 27’si öğrenci, yüzde 26’sı ücretli özel sektör çalışanı, yüzde 21’i ücretli kamu çalışanı, yüzde 67’si ev sahibi, yüzde 58’i araba sahibi ve yüzde 66’sı ise kendini orta gelir grubunda görüyor.

Kent merkezindeki alışveriş caddeleri ile karşılaştırıldığında, AVM’lerin özellikle giyim, ayakkabı ve aksesuar ile dayanıklı tüketim malzemeleri ve beyaz eşya harcamalarında tercih edildiği, eğlence amaçlı servisler için ise ağırlıklı olarak kent merkezlerinin tercih edildiği söylenebilir. AVM’lerde ortalama 126 TL harcama yapılıyor ve bunun içinde örneğin en fazla tüketimin yapıldığı giyim, ayakkabı ve aksesuara ortalama 119 TL ayrılıyor. Görüşülen kişilerin sadece yüzde 7’si hiç harcama yapmadığını belirtiyor. 

Bu araştırmada, tüketicilerle yapılan anketler dışında AVM’ler hakkında elde edilen genel bulguların (büyüklük, mağaza sayısı, konum, erişilebilirlik, vb.) Ankara’nın genel demografik ve sosyo-ekonomik özellikleriyle eşleştirilmesiyle Ankara’nın genel alışveriş potansiyeli de ortaya konulmuştur. Bu anlamda bu çalışma, Ankara’daki AVM’lerin bugünkü durumu, tüketim alışkanlıkları ve bu konuda geliştirilmesi gerekli politikalar konusunda önemli bir katkı sağlamaktadır. 

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
ETİKETLER: ekonomi kurum kent
http://www.yapi.com.tr/haberler/ankaranin-avm-profili_90634.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!