Son yıllarda İstanbul,
Ankara ve İzmir gibi büyük illerde adeta bir
'alışveriş merkezi' (AVM) enflasyonu yaşanıyor. Şehirlerin
belli bölgelerinde çok sayıda AVM göze çarpıyor. Yan yana yapılan bu
yatırımların birbirini baltaladığı ve bazılarının kapanmak zorunda kalacağı
yorumları yapılırken, bu duruma Capacity AVM Genel Müdürü Tarkan
Yurdaay'dan farklı bir yorum geldi.
Yurdaay'a göre Türkiye'de nüfusa göre hâlâ çok sayıda alışveriş merkezine
ihtiyaç var. Ancak yeni yatırımlar için artık doğru adres Erzurum, Adana,
Şanlıurfa, Trabzon ve Konya gibi gelişen Anadolu illeri. Türkiye'de 2008 sonu
itibarıyla çeşitli büyüklüklerde toplam 206 adet alışveriş merkezi bulunuyor.
İnşaatı devam eden projelerle bu sayı daha da artacak.
İstanbul Bakırköy'de 2007 sonunda hizmete açılan Capacity'nin Genel Müdürü
Yurdaay, sektörün durumu ve geldikleri nokta hakkında bilgi verdi. Avrupa
ülkeleri ile karşılaştırıldığında 71 milyon nüfuslu Türkiye'nin AVM metrekare ve
sayısında hâlâ çok gerilerde bulunduğunu belirten Yurdaay, yalnızca Ankara,
İstanbul ve İzmir'de doyuma yakın noktalara gelindiğini aktardı. "Doğru yerler
için hazırlanacak doğru projelere hâlâ ihtiyaç var." diyen Tarkan Yurdaay,
yatırımcılara Anadolu illerini adres gösterdi. Yeni bir alışveriş merkezi
kurmadan önce çok iyi hesap-kitap yapılmasını öneren Genel Müdür Yurdaay,
"Bundan sonraki istikamet Trabzon, Urfa, Konya, Erzurum, Adana gibi iller
olmalı. Buralarda yeni alışveriş merkezlerine çok ihtiyaç var." dedi.
Genel Müdür Tarkan Yurdaay'ın verdiği bilgiye göre Capacity, 2008 yılını
günde ortalama 60 bin ziyaretçi ile kapadı. Açıldığı günden beri gelen ziyaretçi
sayısı da 29 milyonu aştı. 1.836 kişinin çalıştığı ve 187 mağaza bulunan
merkezin aylık cirosu 35 milyon dolar. Yıllık ciro ise 420 milyon doları buldu.
"50 bin ziyaretçi hedefliyorduk ama krize rağmen sayı 60 bin oldu." diye konuşan
Yurdaay, doğru projelerle ve müşteriyi çeken çeşitli kampanyalarla ekonomik
krizi yara almadan atlatmaya çalıştıklarını anlattı. Capacity'ye deniz otobüsü
ile Anadolu yakasından da ziyaretçi geliyor. Ayrıca Nişantaşı, Etiler ve
Beşiktaş gibi İstanbul'un en üst ekonomik sınıfına mensup bölgelerden de önemli
oranda müşterisi bulunuyor.
Capacity'nin Genel Müdürü Yurdaay, İstanbul'a gelen yabancı turistlerin de
uğrak mekânlarından biri olmaya başladıklarını kaydetti. Havalimanına da yakın
bir konumda yer alan Capacity'nin ziyaretçilerinin yüzde 13,75'ini yabancılar
oluşturuyor. Bunun içinde Ortadoğu ülkelerinden gelenler ağırlıkta. Alışveriş
merkekezi bünyesinde bulunan 5 yıldızlı otel de yeni hizmete girdi. Bu sayede
yabancı müşteri sayısının daha da artması bekleniyor.
'Kuru sabitledik, kiracımızı üzmedik'
Geçtiğimiz yıl ekonomik krizin patlak verdiği aylarda AVM yatırımcıları ile
kiracılar arasında ciddi bir tartışma yaşanmıştı. Perakendeciler, kiraların
düşürülmesini ya da ciroya bağlanmasını isterken AVM sahipleri buna yanaşmak
istememişti. Bu konuda kendilerinin erken davrandığını belirten Tarkan Yurdaay,
"Biz iş ortaklarımızla ortak bir karar aldık. Kiralarımızda döviz kurunu 1,35
TL'ye sabitledik." açıklamasını yaptı.
Üç müşterisine Mercedes verdi
Capacity Alışveriş Merkezi, birinci yaş günü kutlamaları çerçevesinde
çekilişle 3 müşterisine Mercedes B150 model otomobil hediye etti. 150 TL'lik
alışveriş yapanlar arasında gerçekleştirilen çekilişte Metin Şahin, Elif Tuba
Karabağ ve Mehmet Hüseyin Deniz isimli müşteriler arabaya hak kazandı.
Otomobiller, dün düzenlenen bir törenle sahiplerine teslim edildi.
Rakamlarla AVM'ler(*)
AVM sayısı: 206 İnşaatı süren: 82 İstihdam: 408 bin Satış alanı:
17,5 milyon m2 Ciro: 60 milyar dolar
(*) 2008 sonu itibarıyla
Kaynak: Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği
|