Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Binlerce Projeye Bütçede '0' Ödenek

Türkiye yarım kalmış yatırım stokundan 1960'lardan beri kurtulamıyor. Her gelen iktidar yarım kalan projelerden kurtuluş yolunu envanterden çıkarmakta buluyor. En ciddi ayıklama 2001 kriziyle başlayıp AKP iktidarı ile sürdü. 8 yılda 3 bin 200 proje envanterden çıkarıldı ancak AKP de siyasi kaygılarla geleceğe sorun yaratacak projelere imza atmaya

Referans Gazetesi
Binlerce Projeye Bütçede '0' Ödenek

ürkiye yarım kalmış yatırım stokundan 1960'lardan beri kurtulamıyor. Her gelen iktidar yarım kalan projelerden kurtuluş yolunu envanterden çıkarmakta buluyor. En ciddi ayıklama 2001 kriziyle başlayıp AKP iktidarı ile sürdü. 8 yılda 3 bin 200 proje envanterden çıkarıldı ancak AKP de siyasi kaygılarla geleceğe sorun yaratacak projelere imza atmaya devam ediyor.
 
Türkiye'nin kıt kaynaklarına rağmen temeli atılıp yıllarca ödenek aktarılan yarım kalmış 5 bin 556 projeden gerçekliliğini ve gerekliliğini yitiren 3 bin 200 proje, 2001'den itibaren Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) envanterinden çıkarıldı. Bu projelerden bini AKP iktidarı döneminde yatırım programından çıkarıldı. Ancak bu dönemde de siyasi amaçlı kamu yatırımlarının bittiğini söylemek mümkün değil. 1000 TL gibi küçük bir "iz bedeli" ile bütçeye girerek hayatiyetini sürdüren binlerce proje bitirilmeyi bekliyor. Ayrıca DPT envanterine göre 2002'de 114 milyar dolar bedelle giren 4 bin 414 projenin sayısı 2009'da 2 bin 332'ye düştü ama bu yatırımlara ayrılması gereken tutar 160.7 milyar dolara çıktı.

Türkiye bitirilemeyen kamu yatırım stokunu yıllardır tartışıyor. Kaynak yetersizliği nedeniyle bitirilemeyen bu projelerden zaman zaman toplu olarak kurtulmaya çalışılıyor. Bu kapsamda 1990'lı yıllarda beş bini geçen proje sayısı için ilk olarak 1991'de toplulaştırma yapıldı ve sayı azaltıldı. Daha sonra ise 2001 krizinin de etkisiyle proje sayısı ciddi oranda düşürüldü. AKP iktidarı dönemine gelindiğinde ise yeniden ele alınan ve gözden geçirilen projeler 2006'da 2 bin 525'e kadar azaltıldı.

AKP iktidarı bu projeler arasında özellikle Doğu ve Güneydoğu'da sağlık, ulaştırma ve enerji alanlarında pek çok projeye hayat verdi ve bitmesi için önemli adımlar attı. Ancak aynı dönemde, kültür merkezleri ve spor kompleksleri konusunda benzer kararlılığı gösteremedi. Toplam tutarı 61 milyar 585 milyon 154 bin TL olan tarım projelerine ayrılan ödenek de ciddi bir ilerleme sağlayamadı.

Öte yandan birçok yatırım yeterli kaynak ayrılamadığı ancak siyaseten planlarda da bulunması gerektiği için "iz ödeneklerle sürdürüldü. İz ödenek DPT'ye göre henüz bütçe ayrılamayan, ama envanterde durmasında fayda görülen projeleri anlatıyor. Sonuç itibariyle 2009 yılı DPT envanterinde 2 bin 332 proje bulunduğu göz önüne alındığında AKP, 7 yılda 4 bin 414 projeden bir bölümünü sonuçlandırsa da bine yakınını gözden çıkardı.
 
Proje mezarlığına atılanlar

AKP'nin gözden çıkardığı projeler arasında irili ufaklı farklı projeler var. Bu projelerin mezara giderken beraberlerinde toprağa gömdükleri para da ciddi oranlarda. Birkaç örnek vermek gerekirse 2001'de o dönemin fiyatıyla 3 katrilyon 535 milyar liralık beş enerji projesi envanterden düştü. Hükümetin enerji yatırımlarını rasyonelleştirme hedefiyle envanterden çıkarılan bu projelerden yalnızca Afşin-Elbistan C Termik Santrali'ne 870 milyar TL harcanmıştı. Rize İyidere Barajı'nın da proje bedeli 255.9 trilyon TL, yapılan ödeme 10 milyar TL'ydi. Bu para da çöpe gitti.

Bunların yanı sıra Antalya'daki kapalı yüzme havuzu projesi 2002'de programından çıkarıldı. Aydın Bozdoğan'da 25 yataklı devlet hastanesi 1996'da plana girdi. 2004'te programdan çıkarıldı. 50 yatak ve 10 lojman üzerinden 1994'te başlanan Adana Karataş'taki Abdullah Tekin Devlet Hastanesi'nin DPT envanterlerindeki izine en son 2004'te rastlandı. O tarihe kadar hastaneye 1 milyon 285 bin 716 dolar harcanmıştı.
 
Ağrı otoyolu için her yıl ihale var

Yarım kalan yatırımlar konusunda ise AKP özellikle karayolları yapımına ilgi gösterdi. Ancak burada da yanlış yatırımlarla milyarlar toprağa gömülmeye devam ediyor. Ağrı Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Erat, kent çevresindeki yolların kötü standartlarda yapılması nedeniyle her yıl yeni ihale açıldığını belirterek, "Aynı yollar her sene yeniden yapılıyor. Bu durum çok rahatsızlık veriyor" diyor.


 
İz bedel seçmene selam demek

Eski DPT Müşteşarı Faik Öztrak'a göre "iz bedelle" devam ediyormuş gibi gösterilen projeler "seçmene selam" demek. Özellikle "iz bedel"ler sayesinde projenin yatırım programında gözüktüğünü dile getiren Öztrak, "Bu sayede iktidar o ili unutmadığını gösterir. Sonra bu projeler zaman zaman incelenir. Uygulanabilirse hayata geçirilebilir" diyor. AKP'nin proje sayısını azaltmasının aslında yatırımın yolunu değiştirmesinden kaynaklandığını da dile getiren Öztrak, bu konuda şöyle konuşuyor: "AKP'nin proje sayısını azaltmaktan çok, çeşitli proje finansmanlarını devletin değişik yerlerinden finans etme uygulaması geliştirdiğini söyleyebiliriz. Örneğin merkezi hükümetin finanse etmekte zorlandığı bir projeyi hâkim olduğu illerde il özel idareleri kaynaklarıyla finanse ediyor. Bazı projeler ise özelleştirme sayesinde stoktan çıkarılmış oldu."
 
İz ödenekle sürünen projeler
 
1991 / Erzincan Kapalı Yüzme Havuzu

1991'de Erzincan, 1994'te Elazığ kapalı yüzme havuzları DPT planına girdi. Erzincan havuzunun maliyeti 2 milyon dolar, Elazığ'ınki 1 milyon 800 bin dolardı. 2009 itibariyle Erzincan'a 2 milyon 755 bin dolar, Elazığ'a 7 milyon dolar harcandı. Sonra 2009 ödeneğinde bu iki yapıya 2'şer bin TL ödenek ayrıldı.
 
1991 / Şırnak Merkez Polis Lojmanları

DPT Planı'na 270 daire olarak girdi. Müteahhit iflas gerekçesi ile inşaatı bıraktı. Toplam 4.5 milyon dolara yakın harcama yapıldı. Şu anda birkaç blokta ikamet sürüyor. 8 temel ise çürümeye terk edilmiş vaziyette . Projeye 2009'da 50 bin TL ayrılmış görünüyor. Ancak meseleyi bilenler ortada bir inşaat olmadığını söylüyor.
 
1995 / Amik-Afrin (Reyhanlı Barajı ve Sulaması)

2001'de bitecekti. 2009'a gelindiğinde bitiş tarihi 2014'e ötelendi. Ancak harcama hep "0" oldu. 2009'da kıpırdanma yaşandı ve 1.000 TL'lik ödenek ayrıldı.
 
1997 / Bolu-Gerede (Deri) OSB

Aradan geçen 12 yılda OSB'nin ancak arıtma tesisi ve kamulaştırmaların da bir bölümü yapılabildi. 21 milyon dolarlık bütçenin üçte biri harcandı. 2009'da 5 bin TL'lik ödenek ayrıldı.
 
1997 / Edirne Demirhanlı Havaalanı

1997'de temeli atıldı. Ancak İl Özel İdare maliyeti karşılayamadı. Projenin DPT envanterine girmesi için çaba gösterilmesine karar verildi. 2001 rakamlarıyla 930 milyar TL harcama yapılan havaalanı atıl durumda.
 
1998 / Ankara İçmesuyu II. Merhale

Proje bedeli olan 332 milyon doların yalnızca 9.3 milyonu harcandı. 2009'da 1.000 TL ödenek ayrıldı.
 
2004 / Hakkari OSB

2004'te projelendirildi. Arazi tahsisi yapıldı; ama henüz altyapı çalışması başlatılmadı. 1.5 milyon dolar harcandı. 2.5 milyon dolara daha ihtiyaç var. 2009 payı 5 bin TL.
 

 
AKP'nin "iz" bırakacak projeleri
 
Yatırım planlaması ve bunlara uyulmaması mevzunda AKP de diğer iktidarlardan çok farklı değil. Aşağıdaki bazı projeler AKP'nin bu konudaki yeteneğini gözler önüne seriyor.
 
Konya-Akşehir Bölünmüş Yolu

123 km'lik yol, 2005'te DPT planına girdi. 2012'de bitmesi gerekiyor. Toplam bedel 101.588.000 TL. Oysa harcanan para yalnızca 9.990.000 TL. 2009 ödeneği ise 250.000 TL. Bu ödenekle yol 366 yıl sonra bitecek.
 
Diyarbakır-Mardin Bölünmüş Yolu

91 km'lik yol 2003'te DPT planına girdi. 2012'de bitmesi gerekiyor. Proje bedeli 97.073.000 TL. Şu ana kadar harcanan para 11.295.000 TL. 2009 ödeneği 3.500.000 TL. Bu hızla projenin bitişi 24.5 yılı bulacak.
 
Yukarı Murat 1. Merhale

2004'te DPT planına giren proje Ağrı için önemli ve 373 hektometreküp depolama, 15927 hektarlık sulama kapasitesine sahip. Bedeli 60.271.000 TL. Şu ana kadar bir harcama yok. 2009 ödeneği 1.000 TL.
 
Havaalanları

2008'de plana giren ve 2011'de bitmesi gereken havaalanları da iz bedellerle bekletiliyor. Örneğin 70.070.000 TL bedelindeki Şırnak Havaalanı projesine ayrılan 2009 ödeneği 3.000 TL. Aynı şekilde 97.020.000 TL bedelli Hakkari Yüksekova ve 45.276.000 TL bedelli Iğdır havaalanları Şırnak'tan daha şanslı. Çünkü onların 2009 payları 4'er bin TL.
 
Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir Demiryolu

594 km'lik projenin bedeli 3 milyar 151 milyon TL. Şu ana kadar 0 TL harcandı. 2009'da ödeneği artırıldı ve bin TL oldu.
 
Bandırma Bursa Ayazma Osmaneli Demiryolu

2008'de plana alınan 190 km'lik yüksek standartlı demiryolu yapımı projesinin 2011'de bitirilmesi öngörülüyor. Bedeli 851 milyon 200 bin TL olan projeye 2008'de para ayrılmazken 2009'da ayrılan ödenek 1.000 TL oldu.
 
Halkalı-Kapıkule Yeni Demiryolu İnşaatı

İstanbul, Tekirdağ, Kırklareli, Edirne'den geçecek 230 km'lik demiryolu 2007'de DPT planına alındı. 2012'de bitirilmesi gerekiyor. 1 milyar 635 milyon 556 bin TL bedelli projenin 2009 ödeneği 3.000 TL.
 
Çandarlı Limanı

2008'de plana alınan limanın proje bedeli 393 milyon 470 bin TL. 2012'de bitirilmesi planlanan limana 2009'da ayrılan ödenek ise 10 bin TL.

http://www.yapi.com.tr/haberler/binlerce-projeye-butcede-0-odenek_69935.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!