Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
SONRAKİ HABER: İnşaatta Güven Azaldı
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

‘Boğaziçi’ne Kaç Köprü Daha Yapılabilir?

Ne yazık ki artık mesele Boğaziçi’ne yeni geçiş yapıp yapmamak değil, geçişlerin yeri ve şeklinin dogru tayin edilmesi, diger bir deyişle Boğaziçi’nin nefasetine en az zarar verecek dogru projenin bulunmasıdır.

yapi.com.tr
‘Boğaziçi’ne Kaç Köprü Daha Yapılabilir?

br/>

Araç geçişi kaldırılarak budanan Tüpgeçiş’in temeli atılırken ‘10 köprüye bedel’ beyanatı veren devlet büyüklerimiz, şimdi araç trafiği için birincinin güneyinde ikinci bir Tüpgeçiş ile kentiçi ulaşım için Arnavutkoy–Vaniköy arası, transit geçiş için Anadolu-Rumeli Kavağı arasi 2 yeni köprü hazırlıkları yapmaktadırlar.

Her yeni yol, her yeni köprü yeni betonlaşmayı ve yeni araç girişini tetiklemektedir. Ancak, plansız göç, oy avcılıgı ve illegal yapılaşmayla beslenen son 40 yılın birikimiyle yeni Boğaz geçişleri maalesef kaçınılmaz olmuştur. Köprülerdeki tıkanıklık yılda yaklaşık 500 milyon dolar yakıt israfına, ayrıca mesai kaybına, hava kirliligine ve ruhsal gerginlige neden olmakta, Istanbul genelinde bu kayıp yılda 3 milyar dolar mertebelerine ulaşmaktadır.

Ne yazıkki artık mesele Boğaziçi’ne yeni geçiş yapıp yapmamak değil, geçişlerin yeri ve şeklinin dogru tayin edilmesi, diger bir deyişle Boğaziçi’nin nefasetine en az zarar verecek dogru projenin bulunmasıdır. İdeal çözüm İstanbul Başkan Adayı iken önerdiğim Pendik-Yeşilköy Otoray Yüzergeçiş Projesi, seçimi kaybedince bilim literatüründe kalmaya mahkum olmuştur.

İllegal ve sağlıksız yapılaşma ile yaralamış olsak dahi Boğaziçi’nin halen direnen zerafetinin nedenleri vardır. Iki kıyıda arka arkaya birbirini izleyen koylar, köyler ve koruların ritmik dantelası; hem büyük gemilerin geçişine hem de karşıdaki insanı çıplak gözle görmeye imkan veren optimum genişlik; ne fazla ne de az olan uzunluğu; iki yakanın yükselerek insanı içine alan bir mekan oluşturması; kıyıları süsleyen nadide köşkler, kasırlar, saraylar, yalılar; ve digerleri.

Birbirlerinden yeterince uzak olan ve ince kesitli tasarlanan ilk iki köprü, bu niteliklere ciddi bir zarar vermemiştir. Peki Boğaziçi doğal ve mimari nefasetini kaybetmeden kaç asma köprü daha kaldırabilir, görsel kırılma eşiği nerededir, metal ağırlığı hangi noktada egemen olacaktır?

Tekliflerden 1. köprünün hemen güneyindeki Nakkaştepe-Ortaköy köprüsü, her iki tarafta basacağı alanların yapılaşmasıyla imkansız hale gelmiştir. Geriye 4 güzergah kalmaktadır. Beykoz-Kireçburnu ve Çubuklu-Yeniköy güzergahları çeşitli nedenlerle son alternatifler olarak düşünülmelidir. Öne çıkan iki güzergahtan Arnavutkoy-Vaniköy arası kentiçi ulaşımına dönük düşünülen asma köprü, mevcut iki köprüyle bütünleşerek yukarıda bahsettiğim görsel kırılma eşigini kıracak, Boğaziçi’ne metal egemen olacak, görüş açılarını keserek Boğaziçi’ nin tarihi ve dogal varlıgını zedeleyecektir.

Kuzeyden Anadolu Rumeli Kavağı arası transit geçişe yönelik köprü ise İstanbul’un son yeşil ve suyuna tehdit oluşturacak, İstanbul'u TEM'den sonra kuzeye doğru tekrar büyüterek kentin sonunu hazırlayacaktır. Bununla beraber, 5 alternatiften kötünün iyisi bu son güzergahtır. Başbakan’ımızın tercihinin de bu güzergah olduğu tahmin edilmektedir.

Ancak, bu köprü ve bağlantıları kuzeyde yeni yapılaşmaya neden olmayacak, suya ve yeşile zarar vermeyecek şekilde planlanmalı ve projelendirilmelidir. Bunun için de, Fransızların Paris’te Versailles Sarayı Ormanı'nı kateden otoyolda uyguladıkları ‘sistem’ uygulanmalıdır.

Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp / Mimar Kentbilimci

http://www.yapi.com.tr/haberler/bogazicine-kac-kopru-daha-yapilabilir_56391.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!