Asma köprü
olacak
Sabah Gazetesi'nden Hamdi Ateş'in
haberine göre, Çanakkale Boğaz Köprüsü, toplam uzunluğu 433 kilometre olan
Tekirdağ Çanakkale- Balıkesir Otoyol Projesi'yle birlikte Yap-İşlet- Devret
(YİD) modeli ile ihale edilecek. Otoyol, TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı'ndan
başlayarak Tekirdağ'dan geçip Kilitbahir'den Çanakkale Boğazı'na ulaşacak.
Avrupa yakasında Kilitbahir ile Anadolu'da Sarıçay arasına köprü yapılacak.
Köprü, İstanbul Boğaz Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü gibi 'asma' olacak.
Çanakkale Boğaz Köprüsü, 2 alternatifli olarak hazırlandı. Birinci alternatife
göre, köprüden hem karayolu araçları, hem de trenler geçecek. İkinci
alternatifte sadece karayolu araçları geçişi var. Tercihi ihaleye çıkıldığı
dönemdeki ekonomik şartlar belirleyecek.
5 milyar dolarlık
proje
Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün 1400
metrelik bölümü deniz üzerinde olmak üzere toplam uzunluğu 2 bin
196
metre olarak planlandı. Köprünün bağlantı yollarıyla
birlikte toplam uzunluğu 13.7 kilometreyi bulacak. Köprü üç gidiş üç geliş olmak
üzere 6 şeritli olacak. Bağlantı yolu üzerinde 3 tünel yapımının da yer alacağı
köprünün maliyetinin 600 milyon dolar civarında olması bekleniyor. İçinde
Çanakkale Köprüsü'nün de yer alacağı 433 km.'lik
Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun maliyetinin 4.5-5 milyar dolar arasında
olması bekleniyor.
İstanbul trafiğine çözüm
İstanbul'un trafik sorununa
çözümün de parçası olan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa'dan
gelerek Ege ve Akdeniz'e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini
sağlayacak. Tekirdağ-Çanakkale- Balıkesir Otoyolu, Balıkesir'in Savaştepe
ilçesinde Gebze-İzmir Otoyolu ile birleşecek. Otoyol, İstanbul'un trafiğini
rahatlatmak için yapımı planlanan bir başka proje olan 'Kuzey Marmara Otoyolu ve
3. Boğaz Köprüsü' projesiyle bütünleşecek. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu,
Kınalı Kavşağı'nda Kuzey Marmara Otoyolu ile buluşacak. Otoyol doğuda bu yıl
ihalesi 5.2 milyar dolara yapılan Körfez Geçişi ve Gebze-İzmir Otoyolu'na
Balıkesir Savaştepe'de bağlanacak.
İki kez rafa
kaldırılmıştı
İlk köprü düşüncesi, 1984-1989
yılları arasında ANAP döneminde gündeme geldi. 1994 yılında yeniden masaya
yatırıldı. 1995 yılı sonlarında ihaleye çıkıldı. İhaleye 18 yabancı firma
katıldı. İhaleyi kazanan firma, projenin fizibıl olmadığını düşünerek, projeden
çekildi.
|