Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Çimentoda Balayı Havası Bitti, Kâr Marjları Daralıyor

İnşaat sektöründeki canlanma sayesinde özellikle 2005 ve 2006 yıllarında en parlak dönemlerinden birini geçiren çimento söktörü yaşadığı sarhoşluktan uyanıyor.

Referans Gazetesi



nşaat sektöründeki canlanma sayesinde özellikle 2005 ve 2006 yıllarında en parlak dönemlerinden birini geçiren çimento söktörü yaşadığı sarhoşluktan uyanıyor. İki yıllık balayı süresince yükselen satış hacmine paralel olarak kapasite artışı gerçekleştiren çimentocular, 2007'de ise yüzde 15'lik maliyet artışını düşen talep nedeniyle fiyatlarına yansıtamadı. Hammadde, enerji ve işçilik giderlerinde yaşanan artışa rağmen yüzde 3-5 düşen fiyatlar 2007'de kârlılıkların önünü kesti. Çimento şirketlerinin 2006 yılında yüzde 30 olan kâr artışları, 2007'de yüzde 24'e geriledi. 400 milyon YTL gelir artışı İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'nda (İMKB) işlem gören 12 çimento şirketinin 6'sının kâr marjlarında da 2006 yılına oranla gerileme oldu. Halka açık bu çimento şirketlerinin 2007 yılına ait mali tablolarına göre, toplam kâr yüzde 24'lük artışla 995 milyon YTL'den 1 milyar 241 milyon YTL'ye çıkarken, satış gelirleri ise yüzde 13,8 yükseliş kaydetti. 12 şirketin satış gelirleri 3.3 milyar YTL'den 3.7 milyar YTL'ye çıktı. Artışta lider Çimsa 2007 yılına ait mali tabloları açıklanan çimento şirketleri arasında net kâr marjını en çok artıran şirket Çimsa oldu. Şirketin 2006'da 26,8 olan net kâr marjı yüzde 50,4'e kadar çıktı. Çimsa'nın 2006 yıl sonunda 506 milyon YTL olan satış gelirleri ise 574 milyon YTL'ye yükselirken bu dönemde şirketin net dönem kârı da yüzde 113'lük artışla 290 milyon YTL'nin üzerine çıktı. Kâr artışında ikinci sırayı ise Nuh Çimento aldı. 2006 sonunda 146 milyon YTL olan kârı geçen yıl yüzde 57 aratarak 230 milyon YTL'nin üzerine çıkan şirketin satış gelirleri ise yüzde 27 artarak 727 milyon YTL oldu. Geçen yıl satış gelirlerini yüzde 25 oranında artıran Adana Çimento'nun ise net dönem kârı yüzde 38 artarak 99.3 milyon YTL olarak gerçekleşti. Şirketin kâr marjı da yüzde 53'ten yüzde 58'e çıktı. Adana Çimento kâr artışı sıralamasında 3. oldu. Bu arada 12 çimento şirketinden 7'sinin kârı artarken 5'inin kârı ise düştü. 2007 yılında kârını en fazla düşüren çimento şirketi ise Batısöke Çimento oldu. Kârını yüzde 45 oranında azaltarak 19 milyon YTL'ye düşüren Batısöke, 95 milyon YTL'lik satış hasılatı gerçekleştirdi. Batısöke'nin 2006'da yüzde yüzde 35,7 olan kâr marjı geçen yıl yüzde 19,9'a düştü. Net kârı yüzde 32 azalarak 48 milyon YTL'ye inen Bolu Çimento'nun kâr marjı ise yüzde 45'ten yüzde 31'e geriledi. Maliyet artışı sürecek Çimento satış fiyatlarının 2007 yılında bölgelere göre yüzde 3 ile 5 arasında düşüş kaydettiğini belirten Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Başkanı Adnan İğnebekçili, buna karşılık söktörde maliyetlerin ise ciddi oranda arttığını söyledi. Maliyetlerdeki artışın yüzde 15'i bulduğuna dikkat çeken İğnebekçili, "Sadece ithal kömür maliyetlerindeki artış yüzde 20 oldu. Petrole bağlı giderler artıyor" diye konuştu. Maliyetlerdeki artışın bu yıl da devam edeceğini belirten İğnebekçili, çimento söktöründe dönem dönem bu tip sıkıntıların yaşandığını söyledi. 2007'de çimentocuların kapasite kullanım oranının yüzde 92 olduğuna dikkat çeken İğnebekçili, "2008'de fırsatlar ve tehditler var. Mesela bu yıl sonuna kadar 10 milyon tonluk ek klinker kapasitesi devreye girmiş olacak. Bu ek kapasite ihracatla eritilebilirse sektör bundan fayoda sağlar" dedi. Kapasite artışı sıkıntıya soktu Oyak Çimento ve Otomotiv Grubu Başkanı Celal Çağlar Türk çimento sektörünün 2007 yılını 44.9 milyon ton iç tüketim ve 6.6 ton ihracat ile tamamladığını pazarın yüzde 3,7 oranında büyüme kaydettiğini söyledi. 2006 ve 2007 ile kıyaslandığında 2008 yılının çimentocular açısından artan kapasitenin yaratacağı rekabetten dolayı sıkıntılı geçebileceğini belirten Sönmez, "Kapasite artışları nedeniyle sektörün yapısı değişmeye başladı. Eskiden çok daha yakın yerlere satış yapan fabrikalar rekabet nedeniyle satış yaptıkları alanları genişletmeye başladılar" diye konuştu. Türkiye'de konut alımlarının büyük kısmının kredilerle karşılandığının altını çizen Sönmez, "Konut faizlerindeki artış konut talebini azaltır, bu da inşaat sektörünü dolayısıyla da çimento sektörünü olumsuz etkiler" dedi. İnşaat sektörünün canlanması ile birlikte son yıllarda çimento fabrikalarının en kârlı yıllarını geçirdiklerini dile getiren Sönmez, "Bu kârlılık ve ihracat imkanları beraberinde yeni kapasite artışlarını getirdi. Kapasite artışları dolayısıyla fiyat artışlarını engelledi. Enerji maliyetleri arttı. Dolayısıyla 2006'da altın yılını geçiren çimento sektörü 2007'de aynı parlak yılı yaşamadı" diye konuştu.

http://www.yapi.com.tr/haberler/cimentoda-balayi-havasi-bitti-kar-marjlari-daraliyor_60763.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!