roje aşamasından bu yana tartışmaların odağı olan
metrobüs, bu kez de metrobüs yolundeki çatlak, çökme ve
erime sorunlarıyla karşı karşıya. 8 Eylül 2008 tarihinde sefere çıkan
metrobüsler bir yılı doldurmadan Avcılar-Zincirlikuyu
hattındaki asfaltta bozulmalar oluştu. Hattın toplam maliyetinin 366
milyon lira olduğunu belirten Büyükşehir Belediyesi yetkililerine göre
bozulmalar duraklardaki ani frenlere bağlı gelişti. Gerekli onarımlarsa
yapılıyor.
Temmuz ayında bastıran yaz sıcaklarıyla birlikte, özel manyetik çivilerin
kullanıldığı milyon dolarlık metrobüs asfaltı eritmeye başladı. SSK-Edirnekapı
durakları arasındaki asfaltta daha sık rastlanan sorunlar, yolcular arasında
fikir ayrılığına yol açtı. Emekli öğretmen Ayşenur Erdemli
öfkeli: “Bu yollar benim çoluğumun çocuğumun rızkıyla yapılıyor. Şimdi yollar
bozuk denecek, haydi bir daha inşaat... Başka bir inşaat firması daha zengin
olacak belki de.”
Adını vermeyen inşaat mühendisi bir yolcuya göre sorun hem yolda hem
sürücüde: “Yolun kaliteli olduğunu düşünmüyorum. Sürücüler de durağa gelene
kadar gazdan ayaklarını çekmiyor, son anda frene basıyorlar. Asfalttaki
bozuklukların durakların olduğu bölgelerde sıklaştığını görebiliriz.”
Avcılar-Zincirlikuyu hattında çalışan bir metrobüs şöförü metrobüsün ilk
aylarından beri ‘yol bozukluğu’ sorununu yaşadığını belirttirken her gün
Avcılar’dan Edirnekapı’ya yolculuk eden Gürbüz Yalnız’a göre şikâyetleri
abartmanın âlemi yok: “Artık metrobüsle uğraşmayı bıraksınlar. Bu belediye ne
yapsa suç... 500 bine yakın insan yolculuk yapıyormuş bir günde. Hiç mi faydası
yok bu sistemin? Bozulmalar olacak tabi, bu sıcakta biz eriyoruz, yol mu
erimeyecek?”
Eski Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Ahmet
Turgut ise projenin ‘baştan savma yapıldığı’ görüşünde:
“Bilindiği üzere Avcılar - Zincirlikuyu hattı çok kısa sürede inşa edildi.
Asfaltların altına beton dökülmediğini düşünüyorum. 366 milyon dolar harcandı
ama yol bir yılda çökmeye başladı. Bunda kuşkusuz kalitesiz malın etkisi var,
başka açıklaması yok...”
Radikal, Büyükşehir Belediyesi’ne metrobüs yolundaki
sorunlarla ilgili sorular yöneltti. Büyükşehir Belediyesi’nin yanıtları
şöyle:
Metrobüs yolunun toplam uzunluğu kaç kilometre?
Avcılar - Zincirlikuyu - Söğütlüçeşme arasında 32 istasyon ile 40.6
kilometre. Hattın gelecek yıl Beylikdüzü’ne kadar uzatılması öngörülmekte.
Toplam yol maliyeti ne kadar?
Hattın toplam maliyeti 366 milyon lira. Araçlar ve yapım maliyetleri dahil
kilometre maliyeti 7.5 milyon dolar.
Yolların ‘erken bozulduğu’ eleştirileri var. Çökme neyle
bağlantılı?
Tabanı beton olan, üzerinde ciddi anlamda yoğun trafik yükü bulunan, alanın
darlığı sebebiyle araçların aynı izlerden hareket ettiği bir yol ve özellikle
istasyonlarda frenin sert olması sebebiyle zamanla tekerlek izleri
oluşabilmektedir. Yolun genel sürüş konforunun bozulmaması açısından asfalt
yapımına karar verilmiş ve metrobüs hattındaki asfaltta ondülasyon (burkularak
kıvrılma) yerine, koparak kaymaların basit onarımının daha ekonomik olacağı
hesaplanmıştır. 32 istasyonun, 100-150 metre uzunluğundaki fren mesafelerinde
özellikle beton üzeri asfalt uygulanmıştır. Şayet İstanbullular için sürüş
konforunu, fren esnasındaki sarsılma rahatsızlığını göz ardı etmiş olsaydık, bu
türden deformasyonlar kesinlikle yaşanmazdı. Duraklara yaklaşırken metrobüs gibi
ağır tonajlı araçların aynı noktaya devirli yük tesiri yapması ki aynı noktaya
sadece bir günde 2 bini aşkın fren uygulanıyor ve iniş istikametli istasyonların
eğimleri sebebiyle uygulanan yoğun frenleme de buradaki bir başka etkendir.
Deforme olmuş asfalt kesimleri kazınmak suretiyle kaldırılarak, bu alanlar
yeniden asfalt ile kaplanmaktadır.
Büyükşehir Belediyesi’nin bu konudaki çalışmaları neler?
Metrobüs güzergâhında özellikle yokuş aşağı noktalardaki istasyonlara 100-150
metre mesafede başlayan ani frenden kaynaklanan bozulmaların Altyapı
Müdürlüğümüzce tespiti yapılmaktadır. Metrobüs yolunda bozulma tespit edilen
noktaların periyodik olarak onarımı yapılmaktadır.
|