Demiryolu Ulaşımı Rekabete Açılıyor
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nü (TCDD) yeniden yapılandıran ve demiryollarını rekabete açan kanun taslakları üzerindeki çalışmalar tamamlandı. Ulaştırma Bakanlığı'nın bu çalışması kapsamında TCDD Genel Müdürlüğü'nde oluşturulan komisyon, demiryollarına ilişkin Avrupa Birliği müktesebatını inceledi ve Türkiye'deki
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nü (TCDD) yeniden yapılandıran ve demiryollarını rekabete açan kanun taslakları üzerindeki çalışmalar tamamlandı. Ulaştırma Bakanlığı'nın bu çalışması kapsamında TCDD Genel Müdürlüğü'nde oluşturulan komisyon, demiryollarına ilişkin Avrupa Birliği müktesebatını inceledi ve Türkiye'deki mevzuatla karşılaştırdı. Komisyonun yürüttüğü "AB Müktesebatına Göre Türk Demiryolu Sektörünü
Yeniden Yapılandırma Projesi" kapsamında 2 ayrı kanun taslağı
oluşturuldu. Taslaklara göre, KİT olan TCDD, altyapı işlerini sürdürecek. Bu
kapsamda, TCDD sadece demiryolu yapacak, mevcut demiryolu hatları ile yeni
yapacağı yolların bakım ve onarımını üstlenecek. TCDD, ayrıca, demiryolu
hatlarının kullanımı için tarife oluşturacak. TCDD'nin demiryolu hattında yolcu
ve yük taşımacılığı yapacak işletmeler, belirlenecek bu tarifeden TCDD'ye ücret
ödeyecek. Yolcu ve yük taşımacılığını tapsayan üstyapı işletmeciliğini ise
TCDD'ye bağlı kurulacak "Demiryolu Taşımacılığı AŞ" (DETAŞ)
yapacak. Demiryolu işletmeciliğinde altyapı ve üstyapının ayrılmasıyla bugüne kadar TCDD'nin demiryolu hattı üzerindeki tekel hakkı kaldırılacak ve demiryolu ulaşımı serbest rekabete açılacak. Düzenlemelerin yürürlüğe girmesinin ardından özel sektör, kendi treniyle TCDD'nin demiryolu hattında yük ve yolcu taşımacılığı yapabilecek. Rekabetten çıkacak uyumsuzlukların çözümünü sağlamak ve firmalara verilecek emniyet sertifikalarını belirlemek, kuruluşların lisanslarını vermek ve denetlemek için Ulaştırma Bakanlığına bağlı "Demiryolu Ulaştırması Genel Müdürlüğü" (DUGEM) kurulacak. |