Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Deprem Güvenliğinde Son Nokta: Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminal Binası

Sabiha Gökçen Havaalanı yeni terminal binası, güncel teknoloji haberleri portali wired.com'da 'İstanbul, dünyanın en büyük deprem güvenli yapısını açıyor' başlığıyla duyuruldu. Mimari tasarımı Tekeli-Sisa Mimarlık Ortaklığı, mühendislik tasarımı ise Arup tarafından gerçekleştirilen Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminal Binası, bir deprem sırasında

yapi.com.tr
Deprem Güvenliğinde Son Nokta: Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminal Binası

30 ayda tamamlanması planlanırken 18 ayda açılışı yapılan Sabiha Gökçen Havaalanı yeni terminal binası, güncel teknoloji haberleri portali wired.com'da 'İstanbul, dünyanın en büyük deprem güvenli yapısını açıyor' başlığıyla duyuruldu. Mimari tasarımı Tekeli-Sisa Mimarlık Ortaklığı, mühendislik tasarımı ise Arup tarafından gerçekleştirilen Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminal Binası, bir deprem sırasında dalagalanmalara göre hareket edebilmesine olanak sağlayacak 300 izolatör üzerine inşa edilmiş. Yapı, değişken güç dalgalarının yaratacağı baskıdan korunmak için bağımsız bir birim gibi hareket edebilecek biçimde tasarlanmış.



Arup Türkiye'den Atilla Zekioğlu, söz konusu tasarımı, gelecek için bir model olarak değerlendiriyor. Sistemin, yapının geniş aralıklı hareketlenmelere uyumlu bir şekilde cevap vermesine olanak tanıdığını söyleyen Atila Zekioğlu, böylece depremin açığa çıkardığı enerjinin yutulduğunu belirtiyor. Yeni terminal binası, izolatörlerin yapının hareketlerini yumuşatıcı özelliğiyle normal koşullarda yaşayacağı sarsıntının yalnızca beşte birini hissedecek.

Zekioğlu ve ekibi, tasarım aşamasında 14 farklı deprem simulasyonu kullanmışlar. Zekioğlu yaptıklarını, dünyada çeşitli testlerle şimdiye kadar üretilmiş olan datayı alıp, kendi sismik simulasyon programlarının olanaklarını test etmek olarak tanımlıyor.



Dyna olarak adlandırılan bu program, aslında, 1970'lerde Lawrence Livermore National Laboratory'de geliştirildi. Otomobil kazalarından depremlere kadar pekçok durumda farklı malzemelerin nasıl tepkiler verebileceğini modellemek için kullanılıyor. Program, Zekioğlu gibi mühendislere işverenin beklentilerini birebir karşılayabilme olanağı veriyor; çünkü istenen sadece depremden sonra da ayakta kalabilecek bir havaalanı ya da hastane değil, fonksiyonel olması da gerekiyor.

New York Eyalet Üniversitesi'nden sismik yalıtım uzmanı Michael Constantinou, İstanbul'da gerçekleştirilen projenin daha önce San Fransisco Havaalanı Dış Hatlar Terminalinde uygulanan sisteme çok benzediğini, ancak daha yeni sismik izolasyon aparatları kullandığını belirtiyor. Constantinou, Earthquake Protection Systems tarafından üretilen bu yeni tip üçlü sürtünme sarkaç izolatörlerin (triple friction pendulum isolators) daha kompakt bir yapıya sahip olduklarını ve yapının maliyetini de düşürdüklerini söylüyor.

Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminal Binası, sekiz şiddetinde bir depreme dayanabilecek.

http://www.yapi.com.tr/haberler/deprem-guvenliginde-son-nokta-sabiha-gokcen-dis-hatlar-terminal-binasi_74573.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!