Dikmen Vadisi Halkı’nın Barınma Hakkı Bürosu,
Anakent Belediye Meclisi’nin gecekondu sahipleri ile ilgili
yeni kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle dava açtı. Barınma
Hakkı Bürosu avukatları tarafından açılan ve Ankara 3. İdare
Mahkemesi’nde görülmeye başlanan davada, Anakent Belediye Meclisi’nin
15 Kasım 2009 tarih ve 2647 sayılı kararının (3) nolu paragrafında yer alan
konut sözleşmesi yapılarak yıkılan gecekonduların sahiplerinin “…2981 sayılı
yasadan gelen arsa haklarının Belediyemiz mülkiyetinde bulunan ve belediyemizce
uygun görülen diğer yerlerden karşılanması” cümlesinin iptali ve öncelikle
yürütmenin durdurulması istendi.
Dava dilekçesinde, “Geçen süreçte anılan kentsel dönüşüm projesi kapsamında
zorla veya kandırılarak sözleşme imzalatılıp yöreden tahliye edilen, oysa bizzat
bu yörede 2981 sayılı yasadan doğan hakları bulunan yöre sakinlerinin, iptali
istenen Meclis kararı ile şimdi tamamen bu yörenin dışına atıldığı, böylelikle
davalı Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin tapu tahsis belgeli vatandaşları
gerçekte oyuna getirerek, sermayenin yağması için yöreyi hak sahiplerinden
arındırma yolunda bir adım attığı” belirtildi. 2981 sayılı yasa ve bütün
yerleşik idari uygulamalarda, hak sahiplerinin konutunun yerinde korunması veya
konutu yerinde korunamıyorsa yine bulunduğu bölgede konut veya arsa verilmesi
yoluna gidildiğinin anımsatıldığı dilekçede, Anakent Belediyesi’nin “Kuzey
Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi”nde de benzer bir düzenlemenin yapıldığına
dikkat çekildi. Gerekçede, “Bu nedenlerle dava konusu işlem, anayasal güvenceye
de sahip bulunan eşitlik ilkesini de ihlal ediyor, idarenin eşit işlem yapma
yükümlülüğüne ve her durumda hakkaniyete uygunluk taşımıyor” denildi.
Anakent Belediyesi’nin kendisinin açtığı mağduriyetleri gidermesi gerekirken,
iptale konu olan işlem ve tasarrufuyla aksi yönde bir adım attığı belirtilen
dilekçede, böylece kentsel dönüşüm uygulaması nedeniyle bizzat kendisinden
kaynaklanan mağduriyetleri daha da arttırdığı kaydedildi. Dilekçede belediyenin
“halkın yörede bulunan konut ve arsa haklarını gasp etmesinde, onları yeni bir
belirsizliğe ve mağduriyete sevk etmesinde”, “kamu yararına ve hukuka uygunluk”
bulunmadığına dikkat çekildi. Anayasanın 57’nci maddesindeki “konut hakkı”nın
anımsatıldığı dilekçede, belediyenin birçok yöre sakinini konutsuz bırakan bir
işlem ve tasarrufa yöneldiği vurgulandı. Davalı belediyenin tapu tahsisli yöre
sakinlerine proje kapsamında yörede yapacağı konutlardan 100 metrekarelik bir
daire vereceğini taahhüt ettiği belirtilen dilekçede, belediyenin projenin
iptali yoluna gittiği, “şimdi de yöre sakinlerinin yasadan kaynaklı yörede
konut/arsa hakkını, bir başka yerde arsa verme tasarrufu ile gasp ettiği,
üstelik bu arsaların nereden verileceği ve ne zaman verileceğinin dahi belirsiz
olduğu, bu nedenle dava konusu işlem ve tasarrufun, gerek bu nedenle mağdur olan
kesimlerde, gerekse genel olarak kamuoyunda, idareye duyulan güveni de temelden
sarsmış olduğu” ifade edildi. Dilekçede, “Yine aynı konumdaki kişiler, düne
kadar yörede bir konuta sahip iken, şimdi onlara başka bir yerde sunulan
karşılık yalnızca bir arsadır” denildi.
Öte yandan diğer tapu tahsisli yöre sakinleri de Barınma Hakkı Bürosu
öncülüğünde aynı mahkemeye bu davaya müdahil olmak için çarşamba günü başvuruda
bulundu.
‘Tüccar gibi davranılmamalı’
Anakent Belediye Meclisi CHP Grup Başkanvekili Yaşar Çatak,
yaptığı değerlendirmede Belediye Meclisi’nin aldığı kararı eleştirdi. Dikmen’de
uygulanan kentsel dönüşüm projesinin “çöktüğünü” söyleyen Çatak, 3. Etap’la
birlikte “rant elde edilmeye yönelik tüccar anlayışla” davranıldığını kaydetti.
2981 sayılı yasayla tapu tahsis belgesi olanlara vadinin dışında başka bir
yerden yer verileceğini belirten Çatak, bunun “ucu açık bir karar” olduğunu
vurguladı. Çatak, özetle şunları söyledi:
“Tabii Dikmen Vadisi, prestiji yüksek bir yer. İnsanlar yıllardır oranın
kahrını çekmişler. Elbette bu prestiji olan yerden yararlanmak istiyorlar.
Bundan dolayı bazı hak sahipleri bu kararın iptali için yargıya gittiler. Bunun
da sonucunu göreceğiz. Ama burada yapılması gereken bir proje demokrasisi
uygulamaktır. Belediye, projeden etkilenecek insanları da içine katarak kentsel
dönüşümü onlarla birlikte gerçekleştirmeli. Elbette finansmanına kaynak sağlamak
için belediyenin kendisine konut elde etmesine karşı değilim. Ancak buradan
ticaret yapmak, fazladan kâr elde etmek gibi bir amaçla hak sahiplerinin mağdur
edilmesi doğru değil. Bu sosyal devletle bağdaşmıyor. Herkes vadide iskân
edilmeli. Nitekim Mamak’ta konutları başka yerlere taşınıyor diye halk projeyi
beğenmedi ve dava açıp iptal ettirdiler. Şimdi yeni projede tek alan 5’e
bölündü. Burada da mahkeme kararı iptal ettiyse, yine çözüm üretme imkânı var.
Yeter ki halkı içine katarak, itirazı en düzeye indirerek toplumu mağdur etmeden
bir anlayış içine girilsin. Hatta proje Çankaya Belediyesi katılarak yapılmalı.
Nitekim Yeni Mamak Projesi’nde Mamak Belediyesi katılıyor. Burada da Çankaya ile
Büyükşehir Belediyesi bunu birlikte yapabilir. Sorumluluk almak istemiyorsa
belediye 1/5000’lik planları yapıp, 1/1000’likleri Çankaya Belediyesine
bıraksın. Çankaya da proje demokrasisi içinde orada gecekondudan çağdaş konuta
dönüşümü gerçekleştirir.”
|