Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Duble Yollar Ölümleri Azalttı

Duble yolların uzaması ile birlikte yollarda meydana gelen kaza sayısının ciddi oranda azaldığını belirten eski Selçuk Üniversitesi (SÜ) Kazaları Araştırma, Önleme ve Uygulama Merkezi Müdürü Prof. Dr. Ömer Halis Tombaklar, "Duble yolların yanı sıra vatandaşların bilinçlenmesi ve hız limitlerine ile tüm trafik kurallarına uyması gerekiyor." diye

Zaman Gazetesi
Duble Yollar Ölümleri Azalttı

Trafik terörü, Türkiye'nin temel sorunları arasında ilk sıralarda yer alıyor. On binlerce vatandaşın hayatını kaybettiği kazalara önlem almak her hükümetin programında yerini aldı. Bazı hükümetler cezaları artırmayı denedi, bazıları trafikte seyreden araç sayısını düşürmeye çalıştı. Türkiye'de kazaların en fazla meydana geldiği şehirler arası yollarda ise kazalara karşı sadece radar denetimi yapıldı. Ne var ki bu suni çözümler çare olmadı. Çünkü Emniyet Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, şehirler arası yollarda meydana gelen kazaların birinci sebebi yollardı. AKP hükümeti, 2002 yılında göreve geldikten sonra bu konuda önemli bir adım atarak bölünmüş (duble) yolların yapımına ağırlık verdi. Geride kalan 6 yılda 81 ilde 15 bin kilometre duble yol inşa edildi. Bu adım, kazalarda büyük düşüş sağladı. Duble yol güzergâhlarında kaza sayısında yüzde 55,6, ölü sayısında yüzde 58,3, yaralı sayısında da yüzde 40,3 oranında azalma sağlandı.

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, Ankara-Ayaş arasında bölünmüş yol yapılmadan önce bir yılda yaşanan 4 kazada 7 kişi yaralanırken bu yolun duble olması sonrası hiç kaza olmadı. Diyarbakır-Bitlis arasında bölünmüş yoldan önce yaşanan 178 kazada 5 kişi hayatını kaybetti, 81 kişi de yaralandı. Dubleye dönüştürülen bu yolda kaza sayısı 59'a düşerken, hiçbir vatandaş hayatını kaybetmedi, 13 kişi yaralandı. Afyonkarahisar-Antalya arasında bölünmüş yol öncesi 61 kazada 8 ölü, 57 yaralı varken, yolun duble olması ile birlikte kaza sayısı 26'ya, ölü sayısı 1'e ve yaralı sayısı da 28'e düştü. Çanakkale-Lapseki-Biga arası duble yol öncesi 156 kazada 6 ölü, 191 yaralı varken, yolun bölünmüş olması ile birlikte 63 kazada ölen olmazken 92 kişi yaralandı.

Duble yolların uzaması ile birlikte yollarda meydana gelen kaza sayısının ciddi oranda azaldığını belirten eski Selçuk Üniversitesi (SÜ) Kazaları Araştırma, Önleme ve Uygulama Merkezi Müdürü Prof. Dr. Ömer Halis Tombaklar, "Duble yolların yanı sıra vatandaşların bilinçlenmesi ve hız limitlerine ile tüm trafik kurallarına uyması gerekiyor." diye konuştu. Trafik kazalarında meydana gelen maddi hasarın yanı sıra sosyo ekonomik zararlarının da tespit edilmesi gerektiğini belirten Tombaklar, şunları söyledi: "Dünya Bankası ülkelerin trafik kazalarından kaynaklanan zararları tespit amacıyla bir araştırma yaptı. Araştırmaya göre, kazaların ülkemizde oluşturduğu sosyo ekonomik maliyeti gayri safi milli hasılanın yüzde 2,2'si olan 18 milyar 841 milyon TL, yani 14 milyar 493 milyon dolardır. Bu kaybın içinde hayatını kaybeden vatandaşın üretim kapasitesi kaybından insanî masraflara, hasta ziyaretlerinden ev işlerini yapamamaya, cenaze töreni ve sonrası masraflardan olayda görev alan polis, ambulans, itfaiye birimlerinin masraflarına kadar birçok madde yer alıyor."

Yoldan kaynaklanan kaza azaldı

Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre 2007 yılında 825 bin 583 trafik kazası meydana gelirken bu rakam geçen yıl 459 bin 941'e düştü. 2007'de 5 bin 4 kişi hayatını kaybederken, duble yol ve yol düzenlemelerinin etkisi ile bu sayı 4 bin 228 oldu. Geçen yıl ülke genelinde yaşanan kazalar oluşum şekillerine göre sıralandığında ilk sırada 26 bin 646 ile yandan çarpma ve çarpışma yer alırken, 16 bin 138 yayaya çarpma ve 12 bin 215 kaza yoldan çıkma sebebiyle meydana geldi. Kazaların 438 bin 464'ü sürücü hatasından kaynaklandı. 13 bin 81'ine yaya, 781'ine araç hatası sebep oldu. 578'i yolcu kusuru, 508'i ise yol nedeniyle meydana geldi. 70 bin 760 kişi hatalı sollama yaptı. 3 bin 781 sürücü alkollü, 3 bin 604'ü de aşırı hızlı araç kullandığı için kazaya sebep oldu.

6 yılda 15 bin km bölünmüş yol yapıldı

Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2002 yılı sonu itibarıyla 4 bin 326 kilometre bölünmüş devlet yolu ve 467 kilometre bölünmüş il yolu bulunuyordu. 2003 yılında 1.305 kilometre, 2004 yılında 1.765 km, 2005 yılında 2 bin 45 kilometre, 2006 yılında 1.240 kilometre duble yol, asfalt kaplama seviyesinde bitirilerek trafiğe açıldı. 2006 sonu itibarıyla devlet ve il yollarında toplam bölünmüş yol uzunluğu 10 bin 681 kilometreye ulaştı. 2007 yılında bin 82 kilometre duble yol inşa edilirken geçen yıl 2 bin 791 kilometre duble yol tamamlanarak ülke genelindeki duble yol uzunluğu 14 bin 554 kilometreye çıktı.

Kara noktalara düzenleme

Karayolları Genel Müdürlüğü 81 ilde 317 'kara nokta' diye tabir edilen fizikî ve geometrik yapısı nedeniyle çok kaza yaşanan bölgelerde çalışma yaptı. Çalışma neticesinde kaza sayılarında yüzde 64, ölü sayısında yüzde 89, yaralı sayısında ise yüzde 73 oranında azalma meydana geldi. Karayolları 'kara nokta'larda genellikle yol iyileştirme, oto korkuluk, sinyalizasyon, görüş açışını artırmaya yönelik çalışmalar yürütüyor.

http://www.yapi.com.tr/haberler/duble-yollar-olumleri-azaltti_67096.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!