Gayrimenkul sektöründeki canlanma, kurumsal emlak şirketlerinin büyüme
hedeflerine yansıdı. Bu şirketlerin bazıları yüzlerce franchise vermeye
hazırlanıyor. Konut projeleri satışlarını kendi bünyeleri içinde kurdukları
departmanlar aracılığıyla yapma yolunu seçiyor. Bunlardan bir kısmı kurumsal
emlak şirketleriyle de işbirliği yapıyor. Konut piyasasında canlılık yeni
projelere kaydıkça, 'mahallenin emlakçısı'nın alanı daralıyor.
Bir yandan da tüketici eğilimlerindeki kayma dikkat çekiyor. Havuzlu,
güvenlikli sitelere yönelişle birlikte, alıcı veya satıcının, sorun çıkması
halinde karşısında kurumsal yapı bulmak istemesi, emlak zincirlerinin önünü
açıyor. Giderek büyüyen emlak komisyonu pastasından pay almak isteyen yerli
yabancı firmalar, bayiliklerini hızla çoğaltıyorlar.
Coldwell Banker, Gendolfbau, Arthur and Miller gibi yabancılar da pazarda
faaliyet gösteriyor. Bu şirketlerin de yerli cincirler gibi cesur büyüme
planları var. Gendolfbau, 2011 yılında 250 franchise ulaşmayı hedefliyor. Şu
anda 6 franchise var. Yani 244 franchise verecek. Coldwell Banker, bu yıl
sonunda 20, 2011 sonunda 40 franchise ulaşmayı hedefliyor. Halen 50 franchise
olan Realty World, 2011 sonunda bunu ikiye katlamak istiyor. Yerli emlak
şirketleri için de durum aynı. Onların da yüzlerce yeni franchise verme hedefi
var.
DÜNYA'nın rakamlarına ulaştığı 11 kurumsal şirket yıl sonuna kadar 265 yeni
bayilik verecek. 2011 hedefleri çok daha büyük. Önümüzdeki yıl toplam 560 yeni
franchise verecek. Böylece bilgi veren kurumsal şirketlerin 853 olan toplam
franchise sayısı, 2011 sonunda bin 678'e ulaşacak.
Şirketlerin bu planları, girişimciler için de yeni bir yatırım alanı açıyor.
Kendi işini kurmak ve emeklilik sonrası çalışmak isteyenler için oldukça ilgi
çekici olan emlakçılık, yabancı firmaların Türkiye'de boy göstermesiyle kabuk
değiştirdi. Franchise uygulamalarını bu anlamda artıran pek çok marka, işletmeci
adayları için alternatifleri çoğaltıyor. Sektörde yer alan yerli ve yabancı
şirketlerin franchise politikalarında hassasiyet gösterdikleri en önemli nokta
ise uzun vadede köklü ve başarılı bir şekilde markalaşabilmek.
Pasta büyüyor
Türkiye emlak pazarı önemli. Emlak uzmanları, "2009'da tapu sicil kayıtları
Türkiye genelinde 1 milyon 540 bin ev satıldığını gösteriyor. Bu satışlarda
yaklaşık 40 milyar dolarlık işlem hacmi gerçekleşti. Bunun 2.5 milyar dolarlık
kısmı emlakçı komisyonu" diyor. Mücadele büyüyen bu pasta üzerinde.
Kurumsalların payı giderek artıyor. Önümüzdeki yıllarda franchise veren emlak
şirketlerinin daha yüksek gelir sağlayacaklarını belirten Re/Max Türkiye
Franchise Satış Bölümü Yöneticisi Ayhan Kaya, "Emlak sektörünün ilk yıllarında
her mahallede açılan emlakçılar herkesin gözbebeğiydi. Ancak süpermarketlerin
bakkalları devre dışı bırakması gibi, franchise veren emlak şirketleri de
mahalledeki emlakçıları devre dışı bıraktı. İşletmeciler artık franchise çatısı
altında bir markaya dahil olmayı daha güvenilir buluyor. Böylece 10 yıl
içerisinde gelinecek noktaya 1 yılda gelebiliyorlar" dedi.
Tüketici güvenmek istiyor
Tüketicilerin kural dışı uygulamalar nedeniyle çok kez mağdur kaldığını
kaydeden Turyap Franchise Koordinatörü Nükhet Demir, "Artık herkes mahalle
emlakçıları yerine, karşısında konusuna hakim, güvenilir kurumsal bir hizmet
görmek istiyor. Kurumsal isimlerle çalıştıklarında bir sorun yaşasalar da en
azından memnuniyetsizliklerini aktarabilecekleri bir sistem var" dedi.
Üniversitelerde Emlak Bölümleri'nin açılmaya başladığını belirten Demir,
"Önümüzdeki yıllarda emlak sektöründe standartları belirleyen yasalar çıkacak.
Böylece herkes bu işe soyunamayacak. Sektöre de belli bir standart gelecek"
yorumunda bulundu.
Hangi şirket, ne kadar franchise verecek, koşulları
nasıl?
Coldwell Banker'de başlangıç 15 bin dolar
ABD'de 'marka değeri en yüksek gayrimenkul şirketi' olarak bilinen Coldwell
Banker'in Türkiye CEO'su Gökhan Işık, şirketin bulunduğu her ülkede lider
olduğunu, Türkiye'de de bu başarıyı elde edeceğine inandıklarını belirtti. Işık,
gayrimenkul sektörünün sürekli bir değişim içerisinde olduğunu hatırlatarak,
hedeflerinin değişime ayak uydurmak değil, değişimleri sağlamak olduğunu
belirtti. Franchise sayılarının henüz 20'nin altında olduğunu kaydeden Işık,
uygulamaları ile ilgili olarak şunları söyledi:
"Yakın zamanda açılacak franchise sayımız 29'a ulaşacak. Yıl içindeki
hedefimiz, ofis sayımızı 40'a çıkarmak. Sonraki 3 yıl içinde de yaklaşık 150
ofise ulaşmayı planlıyoruz. Türkiye'de gayrimenkul stoğunun ve işlemsel hacminin
en yoğun olduğu bölge İstanbul ve Marmara Bölgesi. Biz de yapılanmamızı
çoğnlukla bu bölgede tamamlamyı planlıyoruz. Ana hedefimiz, franchise verdiğimiz
işletmenin o lokasyonda pazar lideri olması. Ofislerimize eğitim ve Coldwell
Banker kurumsal kimliği ile çalışabilmeleri için gerekli doneleri sağlıyoruz. Bu
eğitim ve destek kısa süreli bir program değil, belirli aralıklarla kendini
yenileyecek olan bir sistem şeklindedir."
Başlangıç bedeli: 2011'in ilk çeyreğine kadar 15 bin dolar, sonrasında 18 bin
dolar. Gelirden pay: Aylık cironun yüzde 6.5'i Reklam katılım ücreti:
Aylık cironun yüzde 2'si. Şube sayısı: 20 Bayilik verilecek bölge ve
iller: Marmara Bölgesi.
Arthur and Miller'de başlangıç bedeli 6 bin dolar
1999'da, Hollanda ve İngiltere ortaklığı ile kurulan Arthur and Miller'ın
Türkiye Koordinatörü Ali Özlük, kurulduğu tarihten bu yana Türkiye'de hizmet
veren markanın, eşi görülmeyen pek çok uygulaması olduğunu belirtti. Özlük:
"Bayilik olarak İstanbul'da 5, Ankara, İzmir ve Bodrum'da 1'er tane
franchise'ımız var. Haziran ayı itibariyle de, bölge bayiilikleri sistemini
başlattık. Biz, butik anlayışına dayalı bir markayız. Hiçbir işletmeciyi 5
yıllık anlaşma yapmak için zorlamıyoruz. Süreyi 2 yıla düşürdük. Aldığımız
ücretin karşılığında reklam bedeli ya da marka bedeli olarak bir ayrım
yapmıyoruz. Çünkü markanın reklamı ve ofisin reklamı birbirinden ayrıdır. Sadece
markanın reklamını yapmak yeni franchise'ları ilgilendirir. Bunun bedelini var
olan franchise'lardan almak doğru değildir. Franchise olacak yeri, bazı
caddelerin işlekliğine göre, 3. kata kadar uygun görebiliyoruz. 2 veya 3 bölümlü
bir daire ya da bir iş merkezi olabilir. Tabela asılabilecek ya da cam giydirme
yapılabilecek bir durumda olması lazım."
Başlangıç bedeli: 2 yıllık 6 bin dolar. Gelirden pay: Her ay marka
kullandırma bedeli olarak 750 TL Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli
Altın Emlak, temsilci satışından pay almıyor
İstanbul, Samsun, Kırklareli, Erzurum, Mersin ve Antalya da faaliyet
gösterdiklerini belirten Altın Emlak Genel Müdürü Hakan Erilkun, bu yıl sonuna
kadar 25 franchise amaçladıklarını söyledi. Erilkun, "Altyapı oluşturmak için,
Anadolu şehirlerinden başladık. Sahip olduğumuz en büyük özellik, Milli Eğitim
Bakanlığı onaylı emlakçılık eğitimi vermeye yetkili tek kuruluş olmamız. Kurum
içi eğitimlerimizde, lazer metreyle emlak metrekaresi ölçmeden, pazarlamanın
ayrıntılarına, tapu işlelmelerine kadar her şeyi veriyoruz. Önümüzdeki günlerde
emlak sektörü mortgage konusunda yeni uygulamalara maruz kalacak ve mortgage
kurumları ayrı işletmeler olarak faaliyet gösterecek. Biz bakanlık yetki
belgesine, mortgage yetki belgesini de eklettik. Bütün işlemleri kendi
bünyemizde gerçekleştirme fırsatı yakalamış olacağız" dedi.
Başlangıç bedeli: 5 bin TL ile 10 bin TL arası Gelirden pay: Temsilcilerin
kendi satışlarından pay alınmıyor. Aylık kullanım bedeli: 50
TL+KDV Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli
Koçak'ta franchise girişi 12.500 dolar
1980'de kurulan ve 2005 yılından bu yana franchise veren Koçak Gayrimenkul,
Milli Eğitim Bakanlığı onaylı emlakçılık eğitimi verebiliyor. Bölge temsilciliği
organizasyonuna sahip. Temsilcilerle Genel Müdürlük arasındaki iletişim en üst
seviyede tutuluyor. Firmanın franchise'larına sunduğu destekler şöyle: Bilgi
aktarımı, çözüm ortaklığı, basın reklam-ilan çalışmaları, danışmanlık, hukuki,
mali, teknik, web sayfası kullanımı, proje bazlı çalışmalar, bankalar,
sigortacılık hizmetleri, eğitim, sosyal aktiviteler.
Başlangıç bedeli: İsim hakkı bedeli 5 yıllık sözleşme karşılığı 12 bin 500
dolar, + KDV. Gelirden pay: Temsilcilerin kendi satışlarından pay
alınmıyor. Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli
Alman Gendalfbau'da aylık bedel 100 euro
Gendalfbau, Türkiye'de Horoğlu İnşaat firması tarafından temsil ediliyor.
Gayrimenkul danışmanlığı, konut satış ve kiralama, ticari gayrimenkul,
ekspertiz, tapu, sigorta, proje danışmanlığı, yabancılara danışmanlık hizmeti
veriyor. Türkiye'de iki yıldan bu yana hizmet veren Alman emlak şirketi 2011
yılında 250 franchise'a ulaşmayı hedefliyor. İşletmecilerden cüzi bir giriş
bedeli ve komisyonun yüzde 7'sini alıyor. Gendolfbau Türkiye Franchise Sorumlusu
Binali Aydın "Franchise'ları hem yurtiçi hem de yurtdışı için vermeyi
planlıyoruz. Halen daha çok sayıda başvuru alıyoruz. Bulgaristan, Suriye,
Azerbaycan'dan başvurular var" dedi.
Giriş bedeli: Minimum 5 bin TL (KDV Hariç) Başlangıç bedeli: 3 bin
Euro+KDV Aylık Kullanım Bedeli: 100 Euro+KDV Komisyondan pay: Yüzde
7 Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli Sözleşme süresi: 5 yıl
Emlak Century, eskilerden daha az ücret alıyor
İşletmecilere Açılış Seti (Tabela, Katvizit, Broşür, Kiralık ve Satılık afiş
seti), Emlakcentury.com ana sayfada bayi reklamı, indoor ve outdoor reklam
çalışmalarında yer alma imkanı, hukuksal danışmanlık, talep yönlendirmesi, ortak
portföyden yararlanma imkanı, firmaya özel web sitesi ve internet üzerinde
kurumsal üyeliklerden ücretsiz yararlanma ve sınırsız ilan girme kolaylıkları
sağlıyor.
Yatırım maliyeti: Çalışan ofisler için 1-3 bin TL, yeni ofisler için 5 bin-15
bin TL. İsim hakkı bedeli: Yok Aylık Kullanım Bedeli: İkinçci aydan
itibaren almaya başlıyor Gelirden pay: Alınmıyor Reklam katılım ücreti:
100 dolar Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli
Minimum 40 m2 alan istiyor
En yaygın franchise ağı Turyap'ta: 346 ofisi var
Turyap, 346 ofise ve 1500 çalışanıyla emlak sektörünün en köklü ve yaygın
kuruluşlarından biri. Franchise'lara tabela, afiş, kartvizit gibi tüm matbu
evraklar sağlıyor. İstanbul'daki Genel Müdürlük binasında gerçekleştirilen 50
saatlik eğitimlerde, adaylara pazarlama, değerleme (ekspertiz), tapu ve imar
bilgilerinin yanı sıra müşteriyle iletişim deneyimi konusunda periyodik eğitim
veriliyor.
Başlangıç bedeli: Belgeye göre değişiyor Aylık kullanım bedeli: 100
dolar Reklam katılım ücreti: 10 dolar
İlkon Emlak'ta aylık aidat 400 dolar
İlkon'un bayilik-franchise verirken yenilikçi bakış açısı, çağını yakalamak
isteyen girişimcileri seçiyor. İlkon'un işletmecilere sunduğu destekler ise
şöyle: Müşteri desteği, satış kiti, eğitim ve koçluk, ofis.
Giriş bedeli: 1000 dolar, KDV dahil Eğitim ücretli: Emlakçılık eğitim 500
dolar, satış kiti 400 dolar, sınırsız ilan 200 dolar, koçluk desteği 150
dolar. Aylık Kullanım Bedeli: KDV dahil 120 dolar. Müşteri desteği
kullanan temsilciler için aidat 400 dolar. Bayilik verilecek iller: Türkiye
geneli
Kaçmaz Emlak, sadece 50 liralık aylık bedel alıyor
Temsilcilerine web tabanlı online emlak otomasyon programı, web sitesi, ayda
50 adet SMS, reklam, eğitim ve portföy paylaşımı sunan Kaçmaz Emlak, internette
en çok ziyaret edilen emlak sitesi olma iddiası taşıyor.
Başlangıç bedeli: Alınmıyor Aylık Kullanım Bedeli: Aylık 50 TL
Gelirden pay: Alınmıyor Reklam katılım ücreti: Alınmıyor Bayilik
verilecek iller: Türkiye geneli
Retürk'ün franchise 30 bin liralık yatırım yapıyor
Yaklaşık 16 yıllık bir deneyime sahip olan Retürk, 2006 yılından bu yana
franchise veriyor. Retürk'ün temsilcilerine sunduğu destekler ise şu şekilde
sıralanıyor: Bölge koruması, bölge müdürlüğü, teorik ve pratik eğitim, teknoloji
desteği, hukuk desteği, kurumsal kimlik, insan kaynakları desteği, özel proje
danışmanlığı, stratejik ortaklıklar.
Yatırım maliyeti: Her türlü bedel dahil, 25 bin-30 bin TL
Reha Medin, başlangıç bedeli ve gelirden pay almıyor
Profesyonel hizmet vermek konusunda aynı standardı yakalamak için mesleki
eğitimin yanı sıra, bilişimsel, hukuksal ve mimari desteğe de büyük önem
veriyor. Reha Medin franchise sisteminde, kendisine gelen talep ve portföyleri
temsilcilerine yönlendirerek, sadece bu talep ve portföylerden pay alıyor.
Başlangıç bedeli: Matbu evrak, web sitesi, iletişim sistemleri kurulumu, afiş
örnekleri ve tüm kurumsal kimlik taşıyan ürünlerde başlangıç bedeli
istemiyor Gelirden pay: Almıyor. kendisine gelen talep ve
portföyleritemsilcilerine yönlendirerek, sadece bunlardan pay alıyor. Bayilik
verilecek iller: Türkiye geneli
Realty'de giriş bedeli 5 - 25 bin dolar arasında
değişiyor
Dünyada yılda ortalama yüzde 30 büyüyen Realty World International, 2007
yılından bu yana Türkiye'de faaliyet gösteriyor. Franchise hazır olmayan ancak
emlak işine girmek isteyenleri Realty World Franchise Yetiştirme Programı ile
eğiterek, 'emlak danışmanı' yetiştiriyor. Temsilci adayları, 18 aylık program
sonrasında franchise giriş bedeli vererek, Realty World'ün temsilcisi
oluyor.
- Giriş bedeli: 5.000 - 25.000 USD + KDV (Bölge potansiyeli ve nüfus
yoğunluğuna göre fiyatlandırılıyor.) - Sürekli franchise ödemesi: Her bir
satılık/kiralık işlemden elde edilen brüt hizmet bedeli gelirinin yüzde
6'sı - Sürekli reklam fonu ödemesi: Her bir satılık/kiralık işlemden elde
edilen brüt hizmet bedeli gelirinin yüzde 2'si - Bayilik verilecek iller:
Türkiye geneli
Eskidji, bölge ortaklığı sistemiyle yayılıyor
Eskidji Franchise Departman Başkanı Taylan Çigvitaşlı, "Biz diğer
şirketlerden farklıyız. Genel planlamayı, her ilde birer Eskidji Bölge
Ortaklığı, büyük şehirlerin potansiyel yapısına göre ilçe veya ilçelerde birer
Eskidji Bölge Ortaklığı olarak hedefliyoruz. Ofisler arası iletişim,
birbirleriyle kazançlı ve uyum içerisinde çalışma ortamları Eskidji'nin
franchise konusunda önem verdiği konular arasında" dedi.
- İsim hakkı bedeli: 20 bin TL+KDV - Aylık kullanım bedeli: Satış
gelirinin yüzde 7'si, kiralamalarda yüzde 3'ü - Ofislerin yıllık satış ciro
hedefleri ve asgari yıllık satış kotaları bulunuyor. Bu kotalara göre ödenen
aylık bedeller Merkeze ödenen satış ve kiralama paylarından düşürülüyor. -
Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli Sözleşme süresi: 4 yıl Reklam
katılım ücreti: Alınmıyor
Century 21'in 600 iş ortağı var, hedefi 850
Century 21 Franchise Geliştirme ve Kanal Yönetim Müdürü Kadir Tümen, 2010 yıl
sonu hedeflerinin 100 ofis olduğunu belirterek, yılın ilk 6 ayını, beklentilerin
üstünde kapattıklarını söyledi. Türkiye sisteminde markanın 600 iş ortağı
olduğunu kaydeden Tümen, "Yıl sonu hedefimiz 850 iş ortağına ulaşabilmek. Bu
konularda farklı modeller üzerinde çalışıyoruz. Bu konuda asıl önemli görev
yatırımcılara düşüyor. Yatırımcıların girecekleri sistemleri iyi analiz
etmeleri, markadan ne tür katma değerler sağlayacağına dikkat etmesi gerekiyor"
dedi.
Re/Max, 100 yeni franchise verecek
Türkiye'de 1997 yılından bu yana hizmet veren Remax'ın Türkiye Franchise
Satış Bölümü Yöneticisi Ayhan Kaya, 2009 yılını 44 yeni franchise'la
kapattıklarını belirterek, yeni hedeflerinin 100 franchise vermek olduğunu
söyledi. Girişimci ruha sahip olan her kişinin başarıyı elde edebileceğini
kaydeden Kaya, "Re/Max, 67 ülkede, 5 bin 882 ofisi ve 113.600 çalışanı bulunan
bir kuruluş. Güven olmadan sonuca gitmek mümkün değil. Güven olması için de bir
duruşunuz olması gerekir. Bu duruşu oluşturmak için de bilgili olmak gerekiyor.
Bilgi için de eğitim almak, ortam ve motivasyon olması gerekiyor. Bu aşamaların
hepsi Re/Max'de bulunuyor" dedi.
International Realty Plus
1994 yılında Amerika'da kurulan firmanın Türkiye temsilciliği, gayrimenkulde
bütün ihtiyaçları paket hizmetle karşılıyor. Temsilcilerine uygulamalı satış
teknikleri, ofis yönetimi eğitimi, insan kaynakları danışmanlığı, web ve
ekspertiz desteği, kredisi, concierge hizmetleri, hukuk müşavirliği, proje
desteği ve kurumsal kimlik desteği veriyor.
|