En Fazla Otomobil Hangi İlimize Düşüyor?
İstanbul gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında otomobilleşme oranında yaya kalıyor, ancak trafik sorununda bu ülkeleri adeta solluyor. Bugün trafik sorunu gelişmiş ülkelerin de büyük sorunu durumunda bulunuyor. Ancak bu ülkelerin şehirlerinde İstanbul’a göre 5 hatta 10 kat daha fazla otomobilleşme oranı olduğu göz önüne alındığında, uzmanlar

İstanbul gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında otomobilleşme oranında yaya kalıyor, ancak trafik sorununda bu ülkeleri adeta solluyor. Bugün trafik sorunu gelişmiş ülkelerin de büyük sorunu durumunda bulunuyor. Ancak bu ülkelerin şehirlerinde İstanbul’a göre 5 hatta 10 kat daha fazla otomobilleşme oranı olduğu göz önüne alındığında, uzmanlar İstanbul’da hergün bir yerlere ‘ulaşmak’ zorunda olanları gelecekte daha zor günlerin beklediğine dikkat çekiyor. Türkiye otomobilleşme oranında gelişmiş ülkelerin çok gerisinde kalıyor. Özellikle trafik yoğunluğunun dünya ortalamalarının üzerinde olan şehirler alarm veriyor. 2006 yılı verilerine göre 695 milyonu otomobil olmak üzere 954 milyon motorlu aracın bulunduğu dünya genelinde, bin kişiye düşen otomobil sayısı 105 adet düzeyinde bulunuyor. Bu rakam Avrupa ülkelerinde ortalama 345, Amerika’da 231 adet iken Türkiye’de 92 adet gibi düşük bir düzeyde. İstanbul ve Ankara Yüksek Ankara İstanbul ve Antalya gibi şehirlerde otomobilleşme oranı dünya ortalamasının üzerinde. Ankara’da bu sayı 185 otomobil ile neredeyse dünya ortalamasının iki katı. Bu rakam Antalya’da 139, İstanbul’da ise 137. Her gün yollara binlerce adet de yeni araç girişi gerçekleşiyor. Her ay Türkiye genelinde yaklaşık 50 bin araç satılıyor. Özellikle İstanbul, Ankara ve Antalya, araç yoğunluğunda alarm veriyor. Çünkü trafiğe giren araçların yeni araçlar ağırlıklı olarak İstanbul’da yollara çıkıyor. Bu trafiğin daha da Arap saçına dönmesine yol açıyor. Ülkelere göre bin kişiye düşen otomobil sayısı İtalya 607 Şehirlere göre bin kişiye düşen otomobil sayısı Ankara 185 "Trafik yönetimi yetersiz" Trafik yoğunluğunu azaltmak amaçıyla yapılan yollar, yol genişleşme çalışmaları, köprü ve kavşak yapımları devam ediyor olsa da yetersiz kalıyor. Ancak uzmanlar trafik sisteminin verimli yönetilmemesinin de sorunda etken olduğuna dikkat çekiyor. Prof.Dr. Nadir Yayla, Türkiye’de ve İstanbul’da Batı ülkelerine göre oldukça düşük otomobil sahipliği var olduğunu belirterek, şunları söyledi: "Ama trafik sıkışıklığı da yaşanıyor. Bunun temelinde altyapı yetersizliği var. Fazla otomobil olmamasına rağmen yollar yetersiz. Altyapı denince sadece yol düşünülmez. İşaretlemeler, duraklar, sinyalizasyon vs. yetersiz. Yollardan randıman alınamıyor. Yönetimsel hatalar var. Çözüm toplu taşımayı cazip hale getirmek." Şehir Plancısı Ulaşım Uzmanı Erhan Öncü de "Yol durumu yetersiz değil aslında. Yolları verimli kullanmıyoruz. Trafik planlamasından kaynaklanan sorunlar da var. Trafik tıkanmayacakmış, hep akacakmış varsayımı üzerine yollar, yoncalar, kavşaklar yapıyoruz. Biraz daha sinyalizasyona ağırlık vermek lazım" dedi. |
-
sıralamaya konyayı neden yazmadınız? konya küçük bir köy mü? YANITLA