Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Geçen Yıl Kâr Marjı Artan Çimentocular 2008'den Kaygılı

2006'da dış satışlarını azaltarak yurtiçinde artan talebe yetişmeye çalışan halka açık 14 çimento şirketinin ortalama kâr marjı yüzde 28'e çıktı. Satış ve kârların arttığı, fiyatların yüzde 10 yükseldiği çimento sektöründe, yeni kapasitelerin devreye girmesiyle 2008'de arz fazlası oluşabileceği belirtiliyor.

Referans Gazetesi/Pınar Sungur



evam eden inşaat ve altyapı yatırımlarının çimento talebi ile üreticilerin maliyet düşürücü yatırımları, 2006 yılında çimento şirketlerinin kâr marjlarını artırdı. Geçen yıl halka açık 14 çimento şirketinin ortalama kâr marjı yüzde 28 seviyesine ulaşırken, sektörün genelinde ürün satış fiyatlarının ortalama yüzde 8-10 arası arttığı tahmin ediliyor. İç piyasaya ağırlık vererek satış ve kârlılıklarını artıran halka açık 14 çimento şirketi arasında net kâr marjını en çok Adana Çimento artırdı. Şirket 2005 yılında yüzde 36 olan net kâr marjını geçen yıl yüzde 53'ün üzerine çıkardı. Bolu Çimento ise 2005'te yüzde 30 olan kâr marjını yüzde 45'e çıkararak Adana Çimento'nun ardından kâr marjını en çok artıran ikinci şirket oldu.

Geçen yılbaşında yüzde 1'in altına kadar gerileyen konut kredi faiz oranlarının mayıs ve haziran aylarında finansal piyasalarda başlayan dalgalanmayla birlikte aylık yüzde 2'yi aşması; inşaat sektöründeki yeni yatırımları buna bağlı olarak da çimento satışlarını olumsuz etkilemesi bekleniyordu. Ancak çimento şirketleri, satış bağlantılarının büyük kısmını geçen yılın nisan ayına kadar tamamladıklarından söz konusu dalgalanmadan yara almadan çıkmayı başardılar. 2005 ve 2006 yıllarında çimento söktöründe işler yolunda gitse de uzmanlar, 2008 yılı için temkinli. Çimento şirketlerinin iç piyasada son iki yıldır artan talebe güvenerek kapasite artırıcı yatırımlar yaptıklarını dile getiren uzmanlar, iç talep beklendiği ölçüde artmazsa 2008'de çimentoda arz fazlası oluşacağını bunun da şirketlerin kârlılıklarını düşürebileceğini söylüyor.


Kâr artışında Batıçim başı çekti
2006 yıl sonu bilançolarını İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'na (İMKB) gönderen 14 çimento şirketi arasında kâr marjındaki artış ile dikkat çeken Batı Çimento kârını en çok artıran şirket oldu. Ege Bölgesi'nde faaliyet gösteren Batı Çimento, 2006'da kârını yüzde 108'lik artışla 87 milyon 611 bin YTL'ye çıkarttı. Batıçim'in ardından kârını en çok artıran çimento şirketi ise Bolu Çimento oldu. Bolu Çimento, 2005 yılında 38 milyon YTL olan kârını geçen yıl yüzde 87'lik artışla 71 milyon YTL'nin üzerine çıkardı. Batısöke Çimento ise 2006 yılında kârını 71'lik artışla 34 milyon 629 bin YTL'ye yükseltti. Şirketin kâr marjı ise yüzde 24'ten yüzde 36'ya çıktı.

Bu arada Mardin Çimento en yüksek kâr marjı ile çalışan çimento şirketi olma unvanını geçen yıl da taşıdı. 2005 yılında yüzde 55 kâr marjı ile çalışan Mardin Çimento, geçen yıl bu rakamı yüzde 62'ye çıkararak kendinin ve sektörün rekorunu kırmış oldu. 2006'da en düşük kâr marjı ile çalışan şirket de değişmedi. Toplam satışlarının içerisinde ihracatının payı yüzde 16 olan Çimentaş, geçen yıl yüzde 9 ile en düşük kâr marjı ile çalışan şirket oldu. Bu arada Çimentaş, Ünye Çimento, Nuh Çimento, Çimsa ve Akçansa'nın yer aldığı 5 çimento şirketinin kâr marjlarında yüzde 5'lere varan düşüşler yaşandı.


İçerde fiyatlar yüzde 25 yukarda

Ege Bölgesi'nde çimento arzı fazlası olduğunu belirten Batı Çimento Yönetim Kurulu Başkan Vekili Tufan Ünal, iç piyasada çimento satış fiyatlarının dış piyasaların yüzde 25 üzerinde seyrettiğini söyledi. 2006 yılında iç piyasada çimento talebinin çok canlı olduğunu dile getiren Ünal, "Geçen yıl mortgage beklentisi, ertelenmiş konut yatırımlarına tekrar başlanması ve kent yenileme projeleri çimento talebini canlı tuttu" dedi. Ünal ayrıca geçen yıl maliyet düşürücü ve verimlilik artırıcı yatırımlar yaparak kârlılıklarını artırdıklarını söyledi. Batı Çimento'nun toplam satışları içerisinde ihracatının payı yüzde 18 düzeyinde bulunuyor.

Çimento üreticilerinin mart ayında ikinci bir fiyat artışı yaptıklarını belirten Ak Yatırım Analisti Ilgın Erdoğan, "Geçen yıl mayıs ve haziran aylarındaki dalgalanma çimento satışlarını olumsuz etkilemedi. Çünkü birçok yapı firması inşaatlarına başlamış ve belli bir tarihte teslim etme sözü vermişlerdi. Bundan dolayı yapı firmalar işlerini durduramadılar ve çimento alımına devam ettiler. Bu durum talebi canlı tuttu" dedi. Çimento şirketlerinin kâr marjlarının bu yıl da iyi seviyelerde seyredeceğini belirten Erdoğan, 2008 yılında birçok üreticinin yeni kapasitelerini devreye sokacağından sektörde arz fazlası oluşabileceğini söyledi. Bu yılın ilk çeyreğinde hava sıcaklıklarının beklentilerin üzerinde seyrettiği için inşaat yapımlarının aksamadığına da dikkat çeken Erdoğan, bu yıl kamu ve alış-veriş merkezi yatırımlarında artış beklediğini söyledi. Bu arada 14 çimento şirketinin 2005 yılında 77 milyon 815 bin YTL olan toplam kârları geçen yıl yüzde 40,7'lik artışla 1 milyar 139 milyon YTL'nin üzerine çıktı. Türkiye inşaat sektörünün 2001 ekonomik krizinin etkilerini üzerinden büyük oranda attığını kaydeden uzmanlar, çimento sektörünün iç tüketiminin 2006'da 43 milyon tonu geçti. 2005 yılı itibariyle çimento sektörünün iç tüketimi 35 milyon ton civarında gerçekleşmişti.



http://www.yapi.com.tr/haberler/gecen-yil-kar-marji-artan-cimentocular-2008den-kaygili_52949.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!