Anakent Belediye Başkanı Melih
Gökçek’in, yaptığı bazı kavşak planlarının yargı tarafından iptal
edilmesine karşın altgeçit uygulamalarında ısrar etmesi kentte kriz yaratıyor.
İmar planlarıyla ilgili açılan davaların yüzde 98’inin mahkemelerce iptal
edildiğini belirten Gökçek, suçu kendisinde aramak yerine dava açanları sorumlu
tutuyor. Kuğulu altgeçitlerinde de mahkemenin yürütmeyi durdurma ve iptal kararı
vermesine karşın Gökçek yönetiminin yargı kararlarını sadece Akay
Kavşağı’nda uygulamayı seçmesi ise düşündürüyor.
Cumhuriyet Ankara’ya konuşan TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Genel Sekteri
Redife Kolçak, Akay Kavşağı konusundaki tartışmanın
düzeltilmesi gerektiğini belirterek, yargının, “plan kamu yararına uygun
değildir” kararının Akay Kavşağı’na değil kavşağın, altgeçit ile yapılmış ulaşım
planına olduğuna dikkat çekti. Çankaya Belediyesi ve tüm ulaşım uzmanlarının
“olmaz” dediği, bilirkişi heyeti ile birlikte yargının “kamu yararına ve ulaşım
tekniğine uygun değildir” dediği ve plan iptalini istediği kararının tamamen
Akay Kavşağı’ndaki “altgeçit” sistemi ve ulaşım ağına verdiği zararla ilgili
olduğunu kaydeden Kolçak, “Melih Gökçek; ‘Yavuz hırsız ev sahibini bastırır’
mantığından hareketle, kent halkı ve yargı önündeki ‘planların yanlış ve kamu
yararına’ değildir kararı karşısındaki suçluluğunu örtbas etmeye çalışmaktadır
ancak, evdeki hesap çarşıya uymayacaktır” dedi.
Kuğulu planı da durdurulmuştu
Bugün gündemde olan Akay’ın yanı sıra Melih Gökçek’in, yargıdan iptal kararı
almış birçok plan ve projesinin bulunduğunu vurgulayan Kolçak, “TMMOB Peyzaj
Mimarları Odası olarak TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi ile birlikte,
Kuğulu kavşak planlarına ve Mimarlar Odası Ankara Şubesi ile birlikte de TCDD
Gar önündeki katlı kavşak planlarına ilişkin belediye ile bilgi birikimimizi
paylaşmamız ve ‘Kent adına geri dönülmez hatalar yapıyorsunuz’ uyarılarımıza
rağmen planları devreye sokması üzerine iptalleri yönünde yargıya müracaat
ettik. Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Çankaya İlçesi, TRT ve Kuğulu Park
kavşaklarında 1/5000 ve 1/1000 ölçekli plan değişikliği yapılmasına ilişkin
18.08.2006 tarih ve 164 sayılı Büyükşehir Belediye Meclisi kararının iptali ve
yürütmesinin durdurulması istemiyle dava açtık. Açılan davalarda önce yürütmeyi
durdurma, ardından iptal kararı verildi” dedi.
‘Başka yol kalmadı’
Peyzaj Mimarları Odası olarak, Kuğulu Katlı Kavşak yapımı ile ilgili alınan
yargı kararının yasal süre içerisinde uygulanması yönünde Anakent Belediyesi’ne
görevini yerine getirmesi yönünde müracaat ettiklerini ve yasal süresi içinde
taraflarına hiçbir cevap verilmediğini, bir sonuç alamadıklarını belirten
Kolçak, şöyle devam etti:
“Bunun üzerine, Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’na sorumlular hakkında yasal
işlem yapılması için suç duyurusunda bulunduk. Savcılık soruşturma izni
verilmesi için İçişleri Bakanlığı’na başvurdu. Bakanlık da valilik aracılığı ile
ön inceleme yapılması için Anakent Belediyesi Baş Müfettişi’ni görevlendirdi.
Kendi amirini incelemek üzere başmüfettiş işe başladı. Gelecek kararın ne
olacağını az çok tahmin ediyoruz. İşleme konulmama kararı. Benzer kararlar
Danıştay’ca kaldırılmasına rağmen bu prosedür Kuğulu Park’ta da işletilecek.
Muhtemeldir ki yine yargı yoluna gideceğiz. Danıştay işleme koymama kararını
kaldıracak, inceleme yapılacak bu kez soruşturma izni verilmeyecek. Yeniden
Danıştay yollarına taşınılacak. Danıştay ‘Soruşturun’ diyecek, olur ya bu kez
Savcılık suç unsuruna rastlamayacak takipsizlik verecek. Bu karara karşı Sincan
Ağır Ceza Mahkemesi’ne itiraz edilecek… Süreç böylece yıllar alacak. Aynen Akay
davasında hiçbir yolun kalmadığı 12. senede kararın uygulanmak zorunda
kalınacağı gibi. Uygulanıyor çünkü artık başka bir yol kalmadı.”
‘Kavşağı kapatamazsınız’
Kolçak, Akay Kavşağı konusunda da “Kapatamazsınız Sayın Melih Gökçek.
Belediye Başkanı olarak göreviniz kriz yaratmak değil, kriz çözmektir. Planı
kamu yararına dönüştürüp, tekrar yapmaktır. Bu arada kamu kaynaklarına
verdiğiniz zararı da tazmin etmektir. Kente karşı işlediği suçlar dosyası
kabarık olan Sayın Melih Gökçek’in halkımızı mağdur etmeye hakkı yoktur.
Belediye Başkanlığı makamının kendisine verdiği kamu yararı ilkesinde çalışma
yetkisini derhal harekete geçirmeli ve yargı kararı doğrultusundaki plan
değişikliği çalışmalarını yapmalıdır” çağrısını yaptı.
‘Başarısızlıklarını örtme çabasındalar’
Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi de yazılı
açıklamasında, şube olarak yaptıkları plan itirazları, açtığı davalar ve
oluşturduğu bilimsel raporlar ile Ankara Anakent Belediyesi’nin ulaşım
konusundaki uygulamalarının “teknik temelden uzak, çözüm yerine sorun üretecek
uygulamalar” olduğunu gösterdiğini vurguladı. Açıklamada, meslek insanlarının bu
sorunların önüne geçilmesi için “Sürdürülebilirlik ilkesine dayalı, toplu
taşımaya önem veren bir ulaşım ana planının derhal uygulamaya konması, başta
ulaşım yatırımları olmak üzere, kentteki tüm yatırım kararlarının ulaşım ana
planına uyumunun sağlanması, toplu taşımın en önemli unsuru olan ‘metro’nun ve
ona bağlı diğer toplu taşımacılık uygulamalarının tamamlanarak merkez üzerindeki
baskının azaltılmasının sağlanması” önerilerini getirdiği ifade edildi. Bu
öneriler dikkate alınmadığı halde “2010’dan sonra Ankara ulaşımının da İstanbul
gibi çözümsüz bir noktaya geleceği, kamu kaynaklarının sonuçsuz bir şekilde
harcanmaya devam edileceği, kaybedenin yalnızca Ankara değil Türkiye olacağı”
belirtilen açıklamada, Ankara Anakent Belediyesi’nin, 2015 Ulaşım Master
Planı’nı uygulamayarak, toplu taşım uygulamalarından en büyüğü olan ve kent
merkezi trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak “metro”yu yapmayarak, “Ankara’da bir
ulaşım sorunu yarattığı” vurgulandı.
‘Kavşaklar çözüm değildir’
Açıklamada şunlar kaydedildi:
“Tüm bu kavşak uygulamaları da trafiği rahatlatmak yerine
çözümsüzleştirmiştir. Kavşaklar usul yönünden ve teknik yönden yetersiz kalmanın
yanında Ankara’nın ulaşım sorununu çözümleyebilecek nitelikte değildir. Ayrıca,
trafik kazalarının gün geçtikte artması, yapılan kavşakların teknikten ve
bilimsel ölçütlerden yoksunluğunu göstermektedir. Bugün Ankara’da, ölümlü ve
yaralanmalı kazaların dolaylı olarak sebebi, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin
yaptığı katlı kavşakların yol açtığı kesintisiz yüksek hızlı ve birçok noktada
tehlikeli kesişmelerle dolu olan trafik akımı ve yaya güvenliği açısından hiçbir
önlemin alınmamasıdır. Tüm bunlar göz önüne alındığında mahkeme kararına rağmen
Akay Kavşağı’nın inşaatına devam eden ve bitiren, söz konusu mahkeme
tamamlandıktan sonra da Ankara halkını kavşağı kapatmakta tehdit eden bir
yönetim anlayışı başarısızlıklarını örtme çabasındadır.”
|