Beş yıl önce Oya Eczacıbaşı'nın bu yola
baş koyması ve sanat dostu kurumlar ve kişilerin desteğiyle hayata geçen
İstanbul Modern Sanat Müzesi kuşkusuz Türkiye'de büyük bir
boşluğu dolduldu. Bu süre içinde çok kapsamlı retrospektif ve fotoğraf sergiler
açıldı, Modern Türk Sanatı tarihimiz ete kemiğe büründü, genç kuşaklar
tarafından algılanır oldu. Ama yine de zaman zaman adına uygun bir koleksiyona
sahip olmadığı, daha doğrusu güncel sanatın eksik kaldığı eleştirilerine maruz
kaldı.
İstanbul Modern bu eksikliğini büyük ölçüde gidermişe benziyor. Koleksiyonu,
beş yıl süresince satın alımlar, müzeye yapılan bağışlar ve yirmi yıl gibi uzun
süreli yapıtlarla güçlendirilmiş. Müze zenginleşen, gençleşen koleksiyonunu
"Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar" başlıklı sergisiyle
sanatseverlere tanıtıyor.
Dünkü basın toplantısında konuşan Oya Eczacıbaşı'nın vurguladığı gibi
İstanbul Modern beş yıl içinde büyük ölçüde modern sanat müzesi beklentilerine
yanıt verdi. Sürekli ve süreli sergileri, fotoğraf, video bölümleri, sineması,
kütüphanesi, mağazası ve restoranıyla bir çekim merkezi haline geldi. Beşinci
yılını kutlayan İstanbul Modern'e, 32. Avrupa Müzeler Forumu'nda yenilikçi bakış
açısı nedeniyle verilen "Özel Ödül" de uluslararası sanat dünyasında
benimsendiğini gösteriyor. Yılda 500 bin
ziyaretçi
İstanbul Modern'e bugüne dek yılda ortalama 500 bin kişi gelmiş. 2009'un ilk
dört ayında ise günlük ziyaretçi sayısı 1200 civarında, hafta sonları bu sayı 3
bini buluyormuş. Ziyaretçi profilinde ise gençler ve kadınlar
ağırlıklı. İstanbul Modern Şef Küratörü Levent Çalıkoğlu da düzenleme ve
enstalasyonlarda mesen gurubu havuzundan yararlandıklarını, işbirliği ve
sponsorların desteğiyle açılıştan daha büyük ve zor bir sergiyle beşinci yılı
kutladıklarını söylüyor. "Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar" sergisi Batılı anlamda
resim anlayışının belirdiği Batılılaşma sürecinde Hoca Ali Rıza, Abdülmecid
Efendi, Zonaro gibi isimlerle başlıyor ve günümüze dek geliyor.
"Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar" sergisinde, özellikle çağdaş sanatımızın son 30
yılına damga vurmuş sanatçıların yapıtları dikkati çekiyor. Kutluğ Ataman, Ayşe
Erkmen, Gülsün Karamustafa, Nil Yalter, Hale Tenger, Erdağ Aksel, Nil Yalter,
Sarkis, Nezaket Ekici, Canan Şenol, Taner Ceylan, Hussein Chalayan, Halil
Altındere, Seza Paker, Serkan Özkaya, Leyla Gediz, Ramazan Bayrakoğlu, Selim
Birsel, Şener Özmen-Erkan Özgen,Ekrem Yalçındağ, Gülden Artun, Metin Talayman,
Tayfun Erdoğmuş, Azade Köker,İnci Eviner, Hüsamettin Koçan, Mithat Şen, İpek
Duben, Şükran Moral ve Nur Koçak gibi yakın dönemin çağdaş sanatçılarının
katılımıyla zenginleşen koleksiyon, sanat tarihimizin akışını izlemek açısından
anahtar niteliğinde.
Sergide, bu yıl 53. Venedik Bienali'nde "Altın Aslan Yaşamboyu Başarı
Ödülü"nü alacak olan Yoko Ono'nun, İstanbul Modern'e bağışladığı "Ex It"
başlıklı yerleştirmesi, Jennifer Steinkamp'ın 8. Uluslararası İstanbul
Bienali'nde tarihî Yerebatan Sarnıcı için yarattığı "Dikkat Çekici" başlıklı
enstalasyonu, ünlü İngiliz heykeltıraş Tony Cragg'in "Çirkin Yüzler"i, William
Kentridge'in öncü Fransız sinemacı Georges Mélies'e hayranlığını yansıtan "Üç
Boyutlu At" başlıklı eseri de çağdaş Türk sanatıyla eşzamanlı olarak üretilen
işler olması bakımından önemli.
İstanbul Modern'de başlayan bir diğer sergi de Küratörlüğünü Engin Özendes'in
üstlendiği Danimarkalı sanatçı Annette Merrild'in "Oda Projesi". Sanatçı bu
çalışmasıyla kültürler arası farklılıklar ve benzerlikleri vurguluyor. "Yeni
Yapıtlar, Yeni Ufuklar" sergisinin ana sponsorluğunu İstanbul Modern Ana
Sponsoru Türk Telekom üstlenmiş. Destekçiler ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi,
Marshall, Borsa Lokantaları A.Ş., Doluca, Point Hotel, Sony Eurasia, Türkiye
Denizcilik İşletmeleri A.Ş. ve Tepta Aydınlatma.
|