Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

İstanbul Trafiği Yüzünden 'Sıfır Hata' Tanımını Değiştirmek Zorunda Kaldık

Bir akşamüstü Tünel'deki görkemli binaya gidiyorum. Bu tarihî binanın gözüken duvarlarının gerisinde olanları hep merak etmişimdir. Uzun koridorlardan geçiyor ve ortamdan Genel Müdür Hayri Baraçlı'nın odasına yaklaştığımı hissedebiliyorum. Genel müdürlüğün özel kaleminde genç bir görevliyle karşılaşıyorum, "Hoş geldiniz" diyor. Sonra önüme

Zaman Gazetesi
İstanbul Trafiği Yüzünden 'Sıfır Hata' Tanımını Değiştirmek Zorunda Kaldık

Bir akşamüstü Tünel'deki görkemli binaya gidiyorum. Bu tarihî binanın gözüken duvarlarının gerisinde olanları hep merak etmişimdir. Uzun koridorlardan geçiyor ve ortamdan Genel Müdür Hayri Baraçlı'nın odasına yaklaştığımı hissedebiliyorum. Genel müdürlüğün özel kaleminde genç bir görevliyle karşılaşıyorum, "Hoş geldiniz" diyor. Sonra önüme düşüyor, benimle yürüyüp genel müdürlük makamına geçiyor ve karşıma oturuyor. Bir an duraklasam da tanıyamadığımı pek belli etmiyorum çünkü beklediğimden daha genç bir genel müdür var karşımda. İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı ile göreve davet edilişinden çocukluğuna, İstanbul'un trafik sorunundan çalışanların eğitimine kadar pek çok konuda söyleşiyoruz.

İETT, 1869'da "Dersaadet'te Tramvay ve Tesisleri Sözleşmesi'' ile Fransızlar tarafından kurulmuş. İlk atlı tramvay işletmeciliğine de 1871'de başlanmış. 1875'te dünyanın ikinci metrosu olan tünel işletmeye alınmış. İlk elektrikli tramvay 1914'te, ilk belediye otobüsleri 1927'de devreye girmiş. Silahtarağa'daki elektrik fabrikasını kuran da, İstanbul'u havagazı ile tanıştıran da yine İETT olmuş. Bir dönem İngilizlerin denetiminde kalan İETT, 1939'da devletleştirilmiş.

Kurumun kısa adı İETT, açılımı İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri Genel Müdürlüğü. Kuruluş gayesi; İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı bir kamu kuruluşu olarak İstanbul il sınırları içinde kent içi toplu ulaşım hizmeti sunmak. Logosunda kuruluş tarihi 1871 olarak gözüküyor yani İETT 139 yaşında.

Kurumsallaşma ve revizyon eğitimle yapılacak

Hayri Baraçlı'nın kariyer öyküsü epey ilginç; hem akademisyen olarak üniversitede, hem özel sektörde ve hem de kamuda görevler yapmış. 1989 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi'nden endüstri mühendisi olarak mezun olmuş. Yüksek lisans ve doktora öğrenimini Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü'nde tamamlamış. Kalite yönetimi, finansman, yatırım planlaması, mühendislik ekonomisi derslerini Yıldız Teknik Üniversitesi ve Hava Harp Okulu'nda veren Yrd. Doç. Dr. Baraçlı, 1999 yılından beri aynı üniversitede endüstri mühendisliği bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmış. Ayrıca Türkiye Şeker Fabrikaları AŞ Yönetim Kurulu üyeliği, İstanbul Büyükşehir Belediyesi proje koordinatörlüğü, Milli Prodüktivite Merkezi yönetim danışmanlığı, İstanbul Deniz Otobüsleri AŞ Yönetim Kurulu üyeliği, Türkiye Güreş Federasyonu Denetim Kurulu üyeliği görevlerinde de bulunmuş.

İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı, enerjik bir yönetici. Çok yorucu asli işinin yanı sıra çeşitli sivil toplum kuruluşlarında üyelikleri de var. Kamu ve özel sektörde stratejik yönetim ve planlama, işletme yönetimi, yeniden yapılandırma, reorganizasyon ve insan kaynakları yönetimi, yatırımların fizibilitesi ve etütleri, verimlilik yönetimi gibi konularda çalışmalar yapmış. Son olarak Yıldız Teknik Üniversitesi rektör danışmanlığı, halkla ilişkiler koordinatörlüğü ve İnsan Kaynakları Geliştirme Merkezi başkanlığı görevlerinde de bulunmuş.

Yapılabileceklerin en iyisini yapmayı hedefledik

Dr. Hayri Baraçlı, meselelere her mühendis gibi sebep-sonuç ilişkisiyle bakanlardan. Bu nedenle de kurumdaki tüm süreçleri sebeplerden yola çıkarak çözüme ulaştırmaya çalışıyor. "Kaliteli hizmet için eğitim şart." diyor İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı. "Bunun için de personelimiz, üniversitelerle yaptığımız mesleki eğitim programlarına katılacaklar. 22 ay sürecek eğitim programlarına başlıyoruz. Ayrıca tüm çalışanlarımızın eğitilmesini ve yeni şeyler öğrenmesini istiyorum, bu nedenle de ilköğretim mezununun ortaöğrenime, ortaöğrenim mezununun üniversiteye gitmesini çok anlamlı buluyorum. Bizler şehrin beklentisini ortaya çıkarmak, anlamak ve yerine getirmek durumundayız. Bunun için de işe eğitimle başlıyoruz. İETT'nin köklü bir tarihi ve kurumsal bir de hafızası var. Üç kuşaktır bizimle çalışan arkadaşlarımız mevcut. Bunu önemsiyor ve değerlendirmeliyiz diye düşünüyoruz." ifadelerini kullanıyor Baraçlı, kaliteli hizmet için eğitim çalışmalarını sürdüreceklerini sözlerine ekliyor.



İstanbul'u taşımak pek öyle kolay değil!

İETT'nin kocaman bir şoför ordusu var ve çoğu da çalışmaya sabah 03.00'te başlıyor. İETT'de 5 bini şoför olmak üzere 9.300 kişi çalışıyor. 2.800'ü İETT'ye, ayrıca yönetim, yürütme ve denetimi İETT'ye ait olan 2 bin özel halk otobüsü ile İstanbullular taşınıyor. Toplam 4.877 otobüs ile 515 hatta günde 26 bin seferle yaklaşık 3 milyon yolcu taşıyan İETT'nin büyüklüğünü ve beraberindeki sorumluluğu bir kez daha durup düşünmek gerek. İstanbul trafiği tanımlanabilir bir düzende olmadığından taşıma işleminin aksamadan yürütülebilmesi ise kısa sürede mümkün gözükmüyor. Ama otobüslerin tüm gayretlere rağmen zamanında noktalara ulaşamaması, farklı çözüm arayışlarını da beraberinde getiriyor. Sultançiftliği-Topkapı hattında 26 vagonlu iki tramvayla günde 120 bin yolcu taşınıyor. Bir kısmının inşaatı hâlâ süren Otogar, Bağcılar, Olimpiyatköy, İkitelli Hafif Metro Sistemi tamamlanmak üzereyken, 15,8 km uzunluğa ulaşacağı ve 42.000 yolcu/saat taşıma kapasitesine sahip olacağı belirtiliyor. Ayrıca 5,8 km uzunluğundaki Esenler-Kirazlı-1 Hafif Raylı Projesi'nde de 25.000 yolcu/saatlik taşıma potansiyeli olan bir başka hattın da inşaatı tamamlanmış.

Çalışanın emeğinin karşılığını vermek için çalışırsanız, anlarlar

Metrobüs dediklerinde, "Bu da ne ola ki!" diyoruz. Hele bir de trafikteki hayatımızı biraz daha zorlaştıran yol inşaatları da başlayınca iyice söyleniyoruz. İBB, başta söz verdiği tarihe sadık kalıyor ve yolları açıyor. Peki, yapılışı, açılışı, yolda kalan otobüsleri ve homurdanmalar arasında sakince yoluna devam eden metrobüs hattında bakın bugüne değin neler olmuş? Otobüs bekleme süresinde kısalma olurken, hızlı biniş kolaylığından ötürü yolcuların tercihi artmış. 42 km'yi 63 dakikada alıp diğer taşıma araçlarına göre daha kısa sürede varınca bu oran da yükselmiş. Daha düşük emisyon salınımı ile çevreciliğe katkı sağlayan metrobüsler, ilk günlerdeki meşhur arızalarını da yapmayınca İstanbul şehrinin bir parçası olmuş bile. Şimdilerde lüks arabalarında trafikte bekleyenler, yan şeritte durmaksızın giden metrobüs yolcularına özenmiyorlar desem asla yalan olmaz!

Olmam gerekli olan yerdeyim

Uzun yıllar Mecidiyeköy'de şimdi yerinde Cevahir Alışveriş Merkezi olan İETT garajının tam karşısında oturmuştuk. Bırakın hareket edenini, park halindekilerini yönetmenin bile zor olduğunu görüyordum. Ayrıca bırakın genel müdürlüğü, İstanbul'da şoförlük öyle kolay bir iş de değildi. Hayri Baraçlı'ya merakla, 'Göreve davet edildiğinizde işe ilişkin bir fikriniz var mıydı?' diye soruyorum; "Bu soruyu neden sorduğunuzu anladım." diyor ve şöyle devam ediyor: "Ben öğretim görevlisiyim. Bazıları, benim akademisyen olmamdan ötürü yönetimime ilişkin kuşkuya düşmüş ve 'şimdi bu kocaman yapıyı nasıl yönetecek' demişler. Kuruma dışarıdan bakınca pek de haksız sayılmazlar ama yıllarca kurumsallaşmayı savunmuş ve çalışmalarımı da bu konuya yoğunlaştırmıştım. O halde söylemekle kalmamalı, işi başarmalıydım. Bana göre yönetimin beş temel unsuru var; makine, malzeme, para, bana göre en önemli olanı insan ve benim bu listeye dahil ettiğim teknoloji. Her şeyi satın alabilirsiniz ya da bir biçimiyle bulabilirsiniz ancak insan bizim için bu beşlideki en önemli parametre. Bu nedenle de tüm çalışanlarımızı peyderpey eğitime alacak ve İstanbul'a daha iyi hizmet verebilmenin yolunu açarken arkadaşlarımızı da farklı bir bakış açısıyla donatacağız."



Yolcu 'İETT geç kaldı' diyor yolu, trafiği göz ardı ediyor

Düşünüyorum da otobüs ile yolcusu arasında bir aşk-nefret ilişkisi var. Bir türlü vaktinde gelmeyen otobüse içinden saydırırken, karşıdan gözüktüğünde hele de basamaklarından içeriye kendini attığında bitiveriyor içindeki kavga. Sonra yeniden başlıyor, bitiyor. "İnsan sevdiğini yerden yere vururmuş." diyor İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı ve devam ediyor: "Gayretim, yolcum otobüse binerken günaydın derken şoförümün de günaydın demesi. İletişim ve empati çok önemli." Durakta soğukta, sıcakta, aç biilaç beklerken pek empatik düşünemez insanoğlu diye aklımdan geçiriyor ve hani şu uçaklardaki "varsayılan erişim saati" kavramının İETT için geçerli olup olamayacağını sorduğumda da gülüyor. Baraçlı, matematik adamı, rakamlarla konuşuyor, "Varsaymak için değişkenlere, varsayımlara ve kabullere bakarsınız. Bizim denklemimizde araç, şoför ve yol değişkenleri mevcut. Sürekli bakımı yapılan araçların bozulma oranı düşük, yüzde 1; şoförün hatasından ötürü gecikmeyi de yüzde 1 alsak geriye yüzde 98 ile yol durumu kalıyor. İstanbul trafiğinde neyi, nasıl varsayacaksınız? Bütün bunlara rağmen simülasyonlarla varsayımlarda bulunmayı programımıza aldık. Değişimin kurum için vazgeçilmez olduğunun farkındayız ve bu yolda da hızlı adımlar atıyoruz." diyor.

Yönetim krizleri fırsattır; hem öğrenir hem geliştirirsiniz

"Heyecanlı bir yöneticiyim. Yapılacak işin çokluğu beni yıldırmaz. İETT'de de yapılacak çok iş var. İnancım odur ki; yönetim krizleri bir fırsattır ve çözerken hem öğrenir hem de geliştirirsiniz. Yönetimin beş fonksiyonu; planlama, organizasyon, kadrolama, koordinasyon ve kontrol sistematiğini takip ettiğinizde işi yapmak da, krizi yönetmek de daha kolay olur. İETT'de, bu süreci uygulayabileceğimiz işlenmemiş bir maden var. İş çok ama yöntem de belli. Benim düşüncem hayırlı olduğundan sonuçları da hayırlı olacaktır. Doktora tezim "sıfır hata" üzerineydi. Bu nedenle bir yönetici olarak hataların tekrarlanmasına kızarım. Ancak İETT'de olduğu gibi bazı işlerde sıfır hataya ulaşmak pek mümkün gözükmüyor, ben de sıfır hata tanımını hatanın tekrarlanmaması olarak değiştirdim." diyen İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı'ya bu zor görevinde kendisine güç diliyorum.

Kanaat etmeyi unuttuğunuzda hiçbir para yetmez

Genel Müdür Hayri Baraçlı, hayatında her şey yolunda daha rutin giderken İETT'ye göreve çağrıldığında epey düşündüğünü söylüyor. Baraçlı, şunları aktarıyor: "Kendi kendime, 'İş meşakkatli ama hizmet etmek gerekir' dedim. Az da, çok da kazansanız doyacağınız lokmalar belli. Kanaat etmeyi unutmadan yaşamak gerektiğine inanırım. Çünkü kanaat etmeyi unuttuğunuzda hiçbir para yetmez. Oysaki birisi, yaptığım işten dolayı 'Allah razı olsun' dese o bana yeter."

http://www.yapi.com.tr/haberler/istanbul-trafigi-yuzunden-sifir-hata-tanimini-degistirmek-zorunda-kaldik_78635.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!