İstanbul'un trafiğine çözüm için geliştirilen metrobüste devreye konmaya
çalışılan yeni ücret sistemine 2 aydır geçilemedi. İETT'nin 16
Kasım 2009'da uygulamaya koyduğu yüzde 33'lük zamma vatandaşlar yoğun tepki
göstermişti. Sivil toplum örgütleri ve vatandaşların başvurularını değerlendiren
İstanbul 10. İdare Mahkemesi, Büyükşehir
Belediyesi'nin metrobüs ücretlerini artıran kararını 15 Ocak'ta iptal
etmişti. Zammın iptalinin ardından yeni bir düzenlemeye gideceklerini açıklayan
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş şu bilgileri
vermişti: "Bindiğin kadar öde sistemi getiriyoruz. Mart ayı sonuna hedef koyduk.
Başka kentlere ve ülkelere örnek olacak bir çalışma bu. Belirli mesafeden sonra
her durak için artı bilet ödemek suretiyle ulaşım sağlanacak. Bu adil bir
sürecin başlaması anlamına geliyor."
Başkan Topbaş'ın açıklamalarıyla sevinen İstanbullular, metrobüsteki yeni
bilet sisteminin mayıs ayının bitmesine yakın bugünlerde bile neden uygulamaya
konulmadığını merak ediyor. Belediye yetkilileri sistemin ne zaman devreye
gireceği ile ilgili sorulara şu cevabı veriyor: "Mesafeye göre ücretlendirme ile
ilgili olarak son aşamaya gelindi. Sonuçlandığında konu kamuoyu ile
paylaşılacak."
13 milyona yakın nüfusu ile 21 Avrupa ülkesinden daha kalabalık olan
İstanbul'un trafik sorununun çözümü için geliştirilen metrobüs sistemi birçok
aksaklığa rağmen vatandaşların beğenisini kazandı. İETT'nin İstanbul'un ana
arterlerindeki trafik yoğunluğunu azaltmak, hızlı ve konforlu ulaşım sağlamak
amacıyla işletmeye alınan metrobüs sistemi ilk olarak Topkapı-Avcılar hattında
hizmete başladı. Yapımına 2007 yılı başında başlanan 18,3 kilometrelik hat,
sekiz ay gibi kısa sürede tamamlanarak 17 Eylül 2007'de açıldı. Daha önce 67
dakikada alınan Topkapı-Avcılar arasını sadece 22 dakikaya indiren metrobüs
sistemi, Avrupa yakasında Beylikdüzü'ne kadar uzatılacak.
Beylikdüzü-Söğütlüçeşme arasındaki 50 kilometrelik mesafeyi 80 dakikaya
indirecek projenin Zincirlikuyu ayağı 8 Eylül 2008'de yeni eğitim öğretim yılı
başında hizmete alındı. Hattın 77 gün gibi kısa sürede tamamlanmasıyla durak
sayısı 25'e yükseldi. Metrobüsün üçüncü etabı olan Söğütlüçeşme hattı 3 Mart
2009'da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı törenle hizmete açılarak
İstanbul'un iki yakası en kısa yoldan birbirine bağlandı. 40 kilometrelik hat
üzerinde günde 750 bin kişi seyahat ediyor.
'Bindiğin kadar öde' nasıl uygulanacak?
İETT, Büyükşehir ve Belbim AŞ mühendislerinin hazırladığı yeni ücret
tarifesinde vatandaş gideceği durak kadar para ödeyecek. Sistemde ilk binişte 33
duraklık hatta tam bilet ücreti alınacak. Yolcular indiği durakta bulunan
ankesörlere akbil ya da İstanbul kartını okutarak ücret iadesini alacak.
Yetkililer, tek durak ücreti ve 5'er ya da 8'er durak ücreti olmak üzere iki
farklı uygulama üzerinde çalışmalarını yürüttü. Ancak hattın fizikî
yetersizlikleri sebebiyle sistemin Avrupa'da uygulandığı şekli ile durak başına
ücretlendirme uygulaması yerine 5'er ya da 8'er grup ücretlendirmede
yoğunlaşıldı. Sistemde kullanılacak ücret ödeme cihazları duraklara
yerleştirildi.
|