Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

İzmir Yeniden Şekillendiriliyor

İzmir yeniden şekillendiriliyor

Evrensel Gazetesi/Emine UYAR
İzmir Yeniden Şekillendiriliyor

b>5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Yasası nedeniyle temmuz ayına kadar bitirilmesi gereken İzmir Nazım Planı çalışmaları sürüyor. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi ve Şehir Plancıları Odası İzmir Şube Başkanı Tolga Çilingir, kentin geleceğine dair sorularımızı yanıtladı.

İzmir’in geçmişten günümüze plan çalışmaları ne durumda?
İzmir’de ciddi anlamda 1973’te hazırlanan nazım planında, “Bu kent Kuzey-Güney doğrultusunda gelişecek ve doğrusal bir çizgi izleyecek” deniyordu. Plan kendi içinde tutarlıydı. Plan dahilinde, Çiğli Organize Sanayi Bölgesi kuruldu; Egekent, Evka gibi orada çalışanların iskan edileceği toplu konut bölgeleri yapıldı. Fakat planın hemen ardından doğu aksında Kemalpaşa-Pınarbaşı istikametinde patlak veren sanayii, yeraltı sularına etki ederek tarımsal üretimi azalttı. Turgut Özal zamanında Çeşme’ye doğru bir otoyol yapıldı. Bu sefer batı aksı patladı. Bu bölgede Yüksek Teknoloji Enstitüsü kuruldu. Teknopark kurulmak istendi. Yani plan olsa dahi ona uymakta sıkıntılar var. Bugün çevre yolu, Kordon otoyolu tekrar gündeme geliyor. Üçkuyular-Bostanlı arasına tüp geçit yapmaktan bahsediliyor. Öyle bir şey ortaya konuyor ki, Planlama Dairesi bir şeyler yapıyor, siz başka bir şeyden bahsediyorsunuz. Biz diyoruz ki önce bir nazım planı hazırlansın ve ona uyum sağlansın.

İnciraltı’nın yapılaşmaya açılması konusunda ne düşünüyorsunuz?
İnciraltı bölgesinde de mülk sahibi insanlar var ve mağdurlar. Dededen kalma parsellerine mütevazı da olsa bir ev yapmak istiyorlar. İnciraltı İzmir’in en sona kalmış yeşil bölgelerinden. Oradaki tarımsal aktivite iyi kötü devam ediyor; bunu da göz ardı edemiyorsunuz. Bu alanlara ilişkin cazibeler yaratılabilir. Örneğin kırsal nitelikli turizm gibi, organik tarımla desteklemek gibi. Oteller önererek veya EXPO gibi bir organizasyon paravan yapılarak bunca yıl yapılaşmaya direnmiş bir bölge bir anda yapılaşmaya açılmamalı.

İzmir’de kentsel dönüşüm uygulamaları ne aşamada?
Kentsel dönüşüm uygulamaları İzmir’de ilk olarak Karşıyaka Onur Mahallesi’nde başladı. Orada bir vadi var. Ankara’daki Portakal Çiçeği Vadisi ve Dikmen Vadisi gibi uygulamaları örnekleyerek burada uygulamaya giriştiler. Daha sağlıklı alanlar elde etme açısından doğru projelerdir, ama kimseyi yerinden etmediğiniz sürece. Bu yüzden fiziksel projeden öte sosyal proje olmaları gerekiyor. Bu anlamda kentsel dönüşüm projelerine endişeyle bakıyoruz. Bu uygulamalarla inşaat sektörüne katkı sağlandığını düşünüyorum. Gerçekten bir konut ihtiyacı var mı? Veya birilerine iş sağlama amacıyla mı yapılıyor? Bunlar net değil.

Turan Bölgesi’ndeki yoğunluk artışı ile ilgili düşünceleriniz neler?
Alışveriş merkezi, gökdelen yapma gibi talepler karşısında belediyenin bir bölgeyi adres göstermesini olumlu görüyoruz. Ancak gerekli sosyal donatı alanlarının sağlanması gerekiyor. Bornova’nın rüzgarını da kesmemek gerekiyor. Planın diğer şartları değişmedikçe sadece siz yoğunluğu yükseltirseniz orada problem olur. Bizim karşı çıktığımız noktalar bunlar.

İzmir Limanı’nın taşınması bir ara gündeme geldi ancak şu an liman olduğu yerde genişletiliyor. Ne düşünüyorsunuz?
Kentin kalbinde hâlâ bir ticaret limanı oluşu kent halkı açısından sıkıntı yaşatıyor. TIR’lar girip çıkıyor kente ve kazalara yol açılıyor. Limanın ciddi bir geri alanı olması gerekir. Nazım plana bakıyorsunuz böyle bir öngörü yok. Planda, liman çevresinde birtakım turistik, kültürel tesisler, sanatsal aktiviteler var. Gerçekte ise harıl harıl limanı genişletme çalışması var. Nazım plan artık bunun kararını vermeli. Öte yandan “İl Strateji Planı” diye başka bir plan hazırlığı var. Orada da birtakım sosyal ekonomik yatırımların nerelerde ve ne şekilde yapılacağı, nüfusa ilişkin, işgücüne ilişkin öngörüler var ve öngörüler doğrultusunda da mekanlar düzenlenecek. Bunların birbirleriyle uyum içinde olması lazım.

Kent dört yönde gelişiyor

Bir kentin gelişmesinin kriterleri nedir? İzmir’in genişleme yönü sizce neresi olmalı?
Bir kentin gelişmesi büyümesi ile değil; o kentte yaşayanların refah düzeylerinin geliştirilmesi ile özdeştir. Sosyal standartları yüksek olsun. İşyerlerine gidiş gelişleri rahat olsun, oturdukları bölgelerde herkesin eşit koşullarda yararlanacağı sosyal donatı alanları yaratılsın... Gelişmenin kriterleri bunlardır. İzmir’in bütün etkinliğine rağmen tarihte Efes gelişmiştir. İzmir için “büyütelim geliştirelim” deniyor. Kavram karmaşası var. Doğru coğrafi gelişme aksları yoksa bir kent de sınırlanır doğal olarak.

Kentte şu anda dört yönde gelişme var. Tahtalı barajı kentin güneye doğru gelişmesini frenliyor. Kuzey tarafında Gediz Havzası çevresinde Menemen Ovası var. Orada da sınırlı ölçüde koridorlar oluşabilir. Belediyenin batıya doğru gelişme yönünde bir senaryosu var. O anlamda EXPO’nun bu yöne kaydırılacağı beklentisi var. Çeşme Yarımadası’na doğru bir gelişme öngörüsü var. Bu tür bakir alanlara yönelik yatırım kararları, o alanların özelliklerini kaybettirecek, yapılaşmayı özendiren kararlar oluyor. Kuşadası yıllar önce bu deneyimi yaşamıştı. Oralara yatırım yapanlar daha sonra ellerinden çıkartıp başka alanlara geçmeye çalışıyorlar. Çeşme’nin bu anlamda, o kadar çabuk tüketilmesine bir dur demek lazım. Bu noktada İzmir’in batıya ilerleyişine de temkinli yaklaşmak gerekiyor.

ETİKETLER: yeşil
http://www.yapi.com.tr/haberler/izmir-yeniden-sekillendiriliyor_45897.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!