İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kadıköy-Kartal Metrosu’nda kullanılacak 120
vagon için BNP Baribas Fortis Bank ile 138 Milyon euroluk kredi anlaşması
imzaladı. Kartal-Kadıköy arasını 29 dakikaya indirecek projenin 2011’e yetişmesi
için hummalı bir çalışma yürüttüklerini belirten Başkan Topbaş, “Bu anlaşma İBB
borç batağında diyenlere ithaf olunur” dedi.
Kadıköy-Kartal Metrosu’nda
kullanılacak araçlar için İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile BNP Baribas Fortis
Bank 138 Milyon euroluk kredi anlaşması imzalandı. Saraçhane Belediye Sarayı’nda
gerçekleştirilen imza törenine İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir
Topbaş ve BNP Paribas İhracat Finansman Başkan Yardımcısı Yasser Henda’nın yanı
sıra İBB Genel Sekreteri Prof. Dr. Adem Baştürk, Genel Sekreter Yardımcıları
Muzaffer Hacımustafaoğlu-Mevlüt Vural-Hüseyin Eren ile diğer Büyükşehir
Bürokratları ve BNP Paribas Türkiye Temsilcisi Metin Togan
katıldı.
Başkan Topbaş; “Hazine garantisiz kredi alabilen bir
belediyeyiz”
İmza töreninde
konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, tüm dünyada çok ciddi
bir kiriz olduğunu ve bu kiriz ortamında kredi veren kurumların kredi
verecekleri kuruluşları büyük bir titizlikle gözden geçirdiğini belirterek,
“İstanbul böyle bir ortamda Hazine garantisi olmadan kredi alabiliyor.
Belediyemizin borç batağında olduğunu, iflas ettiğini söyleyenlere bu anlaşma
ithaf olunur. Belediyemizin kredibilitesinin bu kadar yüksek olduğunu vurgulamak
istiyorum. Şu an bizi eleştirenlere en güzel cevabı veren protokol anlaşma
masasındayız. Bize bu desteği veren bankaya çok teşekkür ediyoruz” diye
konuştu.
Kadıköy- Kartal Metro Hattı’na İspanyol firması CAF’tan
(Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A) 120 vagon alımı için BNP
Paribas Fortis Bankası ile 138 milyon 739 bin euroluk kredi sözleşmesine imza
attıklarını ifade eden Başkan Kadir Topbaş, şöyle konuştu;
“Kredi notumuz iyi”
“Muhakkak ki bu sözleşme;
yabancı sermayenin ülkemize ve Belediyemize olan güvenini teyit eden somut bir
göstergedir. Aldığımız kredi yaklaşık 3 senesi geri ödemesiz, 10 senesi geri
ödemeli olmak üzere toplam 13 yıla uzanan vadeye sahip. 20 Milyon Euro’luk kısım
ise ticari krediyi oluşturmakta ve yine 6 ay geri ödemesiz, 7 sene geri ödemeli
olmak üzere 7,5 sene vadeli. İhracat kredisi, Euribor +% 0,90 ve ticari kredi
ise Euribor +% 2,50 gibi piyasada geçerli olan faiz hadlerine göre oldukça cazip
şartlarda temin edildi. Kredinin diğer bir özelliği ise hazine garantisi
olmaksızın alınıyor olmasıdır. Çünkü, uluslararası kurumlar ve kredi
derecelendirme kuruluşları belediyemizin mali yapısını güvenilir buluyor. Önemle
vurguluyorum ki Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan İstanbul’un notu ülke notu
ile aynı seviyededir. Biliyorsunuz, uluslararası finans kuruluşları birbiri
ardına Türkiye ekonomisine güvenoyu veriyor. Tüm dünyada 40'tan fazla ülkenin
kredi notu düşürülürken, ülkemizin kredi notu iki ayda tam 4 ayrı kuruluş
tarafından yükseltildi. Buna göre pozitif ivme yakalayan Türkiye’nin bundan
sonra ‘yatırım yapılabilir’ seviyeye çıkması için en fazla iki not artırımına
ihtiyaç var. Bunlar son derece önemli gelişmeler... Türkiye’ye, Türk ekonomisine
duyulan uluslararası güvenin göstergeleri...”
İstanbul
Büyükşehir Belediyesi’nin notunun, OECD ülkelerinin yer aldığı güvenilirlik
sınıflandırmada da 5’nci sıradan 4’ncülüğe yükseldiğine dikkat çeken Başkan
Topbaş, “Bu güçlü mali yapımızdan dolayı son 6 yılda Dünya Bankası kredisi
hariç, Hazine garantisi olmadan borçlandık, borçlanabiliyoruz.
Borçlanmalarımızda ucuz maliyetli ve uzun vadeli krediler kullandık. İstanbul
Büyükşehir Belediyesinin 2006’dan bu yana imzaladığı kredi miktarı 3 milyar 196
milyon dolar. Bu rakamın 1 milyar 300 bini kullanıldı. Kredilerimizin ağırlıklı
bu yıl olmak üzere bu dönem içerisinde tamamını kullanacağız. Şu anki borcumuz
2,3 milyar dolardır ve 2028'e kadar süren vadededir. Taktir edersiniz ki bu
rakam yıllık bütçesi 12 milyar dolar olan İBB için sürdürülebilir bir
borçlanmadır. Bu tutarın içinde Taksim –Yenikapı, 4. Levent –Ayazağa, Üsküdar-
Ümraniye ve Kadıköy- Kartal Metro Projeleri, Metro Araçları, Feribot, Deniz
Otobüsü ve İtfaiye Araçları alımları için temin ettiğimiz krediler var” şeklinde
konuştu.
Kadıköy-Kartal Metrosu 2011’e yetiştirilmeye
çalışılıyor
Üsküdar- Ümraniye- Çekmeköy, 4. Levent- Ayazağa-
Hacı Osman ve Kadıköy- Kartal Metro hatlarının yapımı için 1 milyar 571 milyon
euroluk kredi aldıklarını, bugün imzalanan antlaşmayla da Kadıköy- Kartal Metro
hattında çalışacak vagonlar için temin ettiklerini anlatan Kadir Topbaş,
sözlerini şöyle sürdürdü;
“Kadıköy- Kartal arasını 29 dakikaya indirecek,
her gün 1 milyon yolcuyu taşıyacak metronun kazı çalışmaları yüzde 85 oranında
tamamlandı. Toplam maliyeti 1 milyar 340 milyon dolar olan Kadıköy-Kartal
Metrosu’nun 2011’e yetiştirilmesi için yerin 35-40 metre altında 24 saat
esasıyla hummalı bir çalışma sürüyor. Her gün 150 metreye varan kazı çalışması
yapılarak bir dünya rekoruna imza atılıyor. 22 kilometrelik bu hattı,
Kaynarca’ya kadar 4.5 kilometre daha uzatıyoruz. 3 istasyon daha eklenen proje,
Kadıköy- Kaynarca arası 26.5 kilometre oldu. Metronun Sabiha Gökçen Havaalanı’na
uzatılması için proje çalışmaları devam ediyor. Alacağımız 120 vagon en son
teknolojiye sahip olacak. Trenler istendiğinde sürücüsüz de kullanılabilecek.
Tüm vagonlar tam otomatik sürüş sağlayan son sistem bilgisayarlara sahip.
Yolcuların güvenliği için araçların içi ve dışı kapalı devre kamera sistemi ile
izlenecek. Araç içinde kapı üstlerinde aracın hangi istasyona doğru gittiğini,
hattan aldığı on-line bilgi ile yolculara farklı ışıklarla gösteren ‘dinamik yol
haritası’ olacak. Her vagonda LCD yolcu bilgilendirme ekranları da
bulunacak.”
“İstanbul güvenilir ve potansiyeli
yüksek...”
Törende konuşan BNP Paribas İhracat Finansman Başkan
Yardımcısı Yasser Henda da tarihi ve büyük bir şehir olan İstanbul’un tüm dünya
tarihi boyunca önemli bir rol oynadığının altını çizerek, “Son yıllarda
şehrinizin rolü giderek artıyor. Rolünüz tarihte de böyleydi, gelecekte de böyle
olacak. İstanbul’un ekonomik gelişimini büyük bir hızla sürdürerek büyük bir
finans merkezine dönüştüğünü görüyoruz. Türkiye’nin ihracatının yüzde 40’ından
fazlasını yapan İstanbul, canlı ve genç nüfusa sahip bir şehir” diye
konuştu.
Şehirlerin çevresel ve soysal anlamda da bu potansiyele paralel
bir büyüme sürdürmesi gerektiğini ifade eden Henda, bu açıdan şehirlerin
ulaşımının iyi planlanmasının ge geliştirilmesinin de çok büyük önem taşıdığını
kaydetti. Toplu ulaşım bir şehrin gelişmişliğinin en önemli göstergesi olduğuna
işaret eden Henda, sözlerini şöyle sürdürdü;
“İstanbul gibi
büyük bir şehirde ulaşım sorunun hallolması çok da kolay değil. Bankacılar
olarak biz de kriz nedeniyle çok seçici davrandık. Şu günlerde fırtınalı bir
denizde yol almaya çalışıyoruz. Bu krediyi İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne
vermekten çok mutluyuz. Çünkü İstanbul dünyada örnek bir belediye. Bunun böyle
olduğunu görüyoruz. İstanbul’un ulaşımına ve gelişimine katkı sağlamak için 120
vagonluk bir anlaşmaya imza atıyoruz. Asya ve Avrupa yakasını entegre edecek bu
proje nedeniyle, bu anlaşma da İstanbul için çok önemli. Büyük bir vizyona sahip
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile bundan sonra da işbirliğimizi
sürdüreceğiz.”
Törende konuşmaların ardından Başkan Kadir Topbaş ve
Yasser Henda Kadıköy-Kartal Metrosu’nda kullanılacak 120 vagon için 138 milyon
739 bin euroluk kredi sözleşmesine imza attılar. Törenin sonunda İstanbul
Büyükşehir Belediyesi Bürokratları ve diğer ilgilerin katılımıyla toplu resim
çekildi.
|