Kentlerin Gelişimi İçin Bölgesel Şehir Planlama İdareleri Kurulsun!
Ülkemizde konutların yüzde 60’ının kaçak ve gecekondu yapılardan oluştuğu, geri kalan kısmının yüzde 55-60’lık bölümünün ise 20 yaşın üzerinde bakım ve güçlendirmeye muhtaç olduğu bilinmektedir.
zellikle kentlerimiz büyük aşırı göç hareketlerinin de etkisiyle sağlıksız, plansız altyapısı yetersiz, kimliksiz kaçak yapıların ve gecekonduların işgal ettiği beton yığınları haline dönüşmüştür. Günümüz şartlarında 1985 yılında yürürlüğe giren 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ve bağlı yönetmeliklerin planlı, disiplinli ve kent kültürünü özümseyen kentsel mekanları yaratması çok güç hale gelmiştir. Hali hazırda planlama ve imar disiplinindeki en ciddi sorunlar şu şekilde özetlenebilir: Planlamada çok başlılık, plan yapım aktörlerinin fazlalığı, planlı alan yetersizliği, planlarda hiyerarşi ve bütünlüğün olmayışı, yerleşim alanlarının karakteristiklerine ve vizyonlarına göre planların hazırlanmayışı, yasalardan ve bürokratlardan kaynaklanan kamu kurumları arasındaki eşgüdüm eksikliği, denetimsizlik ve yaptırım eksikliği, imar planlarının uygulamasındaki başarısızlıklar, imar uygulama modellerinin ve finansman olanaklarının yetersizliği, planlama katılımın sağlanamaması, imar sürecindeki bürokrasinin gereksiz fazlalığı ve idarelerin keyfiyeti. Şu an ülkemizde Çevre ve Orman Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı (askeri alanlar için) Büyükşehir Belediyeleri, İlçe Belediyeleri, İlk Kademe Belediyeleri, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Bölge Koruma Kurulları, İller Bankası Genel Müdürlüğü ve İl Özel İdaresi olmak üzere plan yapma ve onama yetkisi bulunan 12 adet kurum bulunmaktadır. Bu çok başlılık önümüzde yaşanacak süreç içersinde mevcut kanun ve yönetmeliklerle geriye dönüşü çok daha zor çarpık kentleşmelere neden olacaktır. |