Korsan taksiler İstanbul’da "Rent A Car" adı
altında el ilanları dağıtarak iş yapmaya devam ediyorlar. Bunun en kötü
etkisinde yasal olarak vergisini veren ticari taksi sahipleri ve bu taksiler
sayesinde evine ekmek götüren şoförlere oluyor.
İstanbul’da bir ticari taksi 3 aileyi geçindiriyor. Her bir
şoförün ailesinin 4 kişi olduğunu düşünürsek çok büyük bir çoğunluk taksicilik
yaparak hayatlarını sürdürüyolar. Genellikle mal sahipleri araçlarını kiraya
verdikleri için kiralayan kişi, şoför ve mal sahibi kazanılan parayla
geçimlerini sürdürüyor. Durum böyle olunca sadece İstanbul’da 216 bin kişinin
ekmek yediği tekneye korsan taksiler, yasal ticari taksilerin işine sekte
vuruyor.
Ortak havuz kurmuşlar
Korsan taksiler yakalandıklarında hem ceza yazılıyor hem de
yasal olmayan araçları bağlanıyor. Ancak korsan taksinin bağlı bulunduğu durağa,
aracı bağlanan şoföre hiçbir şekilde cezai işlem uygulanmıyor. Korsan taksinin
durağının yerinin şikayet edilmesine rağmen, duraklar kapatılmıyor.
Bunu fırsat bilen durak sahipleri kendi aralarında bir havuz
oluşturuyorlar. Havuzda toplanan para ise yakalanan korsan taksinin tüm ceza ve
otopark ücretlerini ödemede kullanılıyor.
Korsanlar normal taksi gibi
çalışıyor
Çoğu korsan taksi teknolojinin tüm nimetlerinden
faydalanıyorlar. Cep telefonlarındaki bas-konuş özelliğini telsiz gibi
kullanıyorlar. Duraktan çıkıp müşteriyi bıraktıktan sonra tekrar durağa boş
dönmemek için müşteriyi bıraktığı yerde telefonunun bas-konuş özelliğiyle bağlı
olduğu durağa "müşteriyi bıraktım" diyerek tekrar sıraya giriyorlar. Bu sayede
hem yakıttan tasarruf ediyorlar hem de İstanbul’un geneline taksi hizmeti
veriyorlar.
Ticari taksiler isyanda
Ticari taksi sahipleri, korsan taksilerin bu denli örgütlü bir
şekilde çalışmasını denetimsizliğe bağlıyorlar. Yakalanan korsan taksinin
şoförünün sadece ceza ile kurtulduğunu, soruşturmaya alınmadığını, soruşturmaya
alınsa durak sahiplerine kadar ulaşılıp korsan taksilerin ortadan
kaldırılabileceğini savunuyorlar.
Ayrıca krizle beraber yevmiyelerini çıkartamayan şoförler
işlerini bırakıyorlar. Petrol istasyonlarında ticari taksilerde çalışacak şoför
aranıyor ilanları asılarak taksilere şoför aranıyor. Plaka sahipleri ise yeni
Karayolları Trafik Kanunu’nun 35’inci maddesine göre plakalarına belediye
tarafından el konulacağı haberlerinin ardından plaka değerlerinin düştüğünü ve
bu konuda sadece yetkililerden sözlü olarak böyle bir şeyin gerçekleşmeyeceğini
ancak buna rağmen kanun maddesinin halen taslaktan çıkarılmadığını
savunuyorlar.
Taksi plakası kiralayanlar ise kiraların yüksek olduğundan
yakınıyorlar. 2.500 TL olan kirayı çıkardıktan sonra kendilerine bişey
kalmadığını ve kullandıkları araçların masraflarının çok olduğunu bu yüzden çoğu
gün evlerine sadece plaka kirasına çalışmış durumda döndüklerini belirtiyorlar.
Ayrıca petrol fiyatlarının dip seviyelere inmesine rağmen sürekli LPG’ye gelen
zamları da anlamadıklarını belirtiyorlar.
|