Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Kriz Sanayinin İkinci Ligini daha Çok Vurdu

İstanbul Sanayi Odası (İSO), geçen ay açıkladığı "Türkiye'nen En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu" raporunun ardından "İkinci En Büyük 500 Firma" raporunu da dün açıkladı. Raporun sonuçlarını değerlendiren İSO Başkanı Tanıl Küçük, ikinci 500 sonuçlarının, İlk 500'e oranla daha olumsuz bir tablo çizdiğine dikkat çekti.

Referans Gazetesi
Kriz Sanayinin İkinci Ligini daha Çok Vurdu

Küresel ekonomik kriz, 2007'de faaliyet dışı karlar sayesinde büyüyen Türkiye'nin ikinci 500 büyük sanayi kuruluşunu, en büyük 500 firmadan daha çok vurdu. 2007'de büyük çoğunluğu kur farkına dayanan yüzde 61'lik rekor kar artışı yapan ve karlılıkta ilk 500 firmayı yakalayan ikinci 500 firmanın dönem zararı 2008'de yüzde 320 arttı. Firmaların sanal kârları krizle adeta uçtu gitti. İlk 500 listesindeki firmalar ile ikinci 500 listesindeki firmalar arasındaki satış karlılığı farkı da yüzde 140'a yükseldi. 2007'de yüzde 30 düzeyinde olan bu oran, küçüklerin krizden aldıkları ağır darbenin de bir göstergesi oldu.

İstanbul Sanayi Odası (İSO), geçen ay açıkladığı "Türkiye'nen En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu" raporunun ardından "İkinci En Büyük 500 Firma" raporunu da dün açıkladı. Raporun sonuçlarını değerlendiren İSO Başkanı Tanıl Küçük, ikinci 500 sonuçlarının, İlk 500'e oranla daha olumsuz bir tablo çizdiğine dikkat çekti. 2008'in üretimden satışlar, karlılık ve mali yapıda 2001'den sonraki en kötü yıl olduğunu vurgulayan Küçük, 2009'un ilk yarısının ise son 10 yılın en olumsuz dönemi olduğunu kaydetti.
 
Krizin üç ayı bile yetti

İkinci 500 raporunun sonuçları ise tıpkı ilk 500 raporundaki gibi krizin sadece ilk üç ayının bile Türk sanayisine vurduğu darbenin ne kadar şiddetli olduğunu gösterdi. Ancak sonuçlar, ikinci 500 listesindeki firmaların krizden ilk 500 listesindekilerden daha fazla etkilendiğini de ortaya koydu. 2007'de sırtını yüzde 61 artış gösteren kambiyo karlarına dayayan ve bu sayede karlılıkta neredeyse en büyük 500 firmayı yakalayan küçüklerin dönem zararı 2008'de yüzde 319,2 gibi rekor bir artış gösterdi. 2008'de ilk 500 listesindeki firmalar ile ikinci 500 listesindeki firmalar arasındaki satış karlılığı farkı da yüzde 140'a çıktı. Bu oran 2007'de sadece yüzde 30'du.

İkinci 500'ün 2007'de sabit fiyatlarla yüzde 7,6 oranında artan üretimden satışlar, 2008'de yüzde 2,2 küçüldü. Satış hasılatı ise cari fiyatlarla 2007'de yüzde 10,3 artmıştı ancak bu gösterge 2008'de yüzde 7,5 ile daha küçük düzeyde artış gösterdi.
 
2001'den sonra en kötü yıl

İkinci 500 büyük sanayi kuruluşunun Türkiye GSYİH'sı içindeki payı 2007'de yüzde 0,8 iken, bu oran 2008 yılında küçük bir artışla yüzde 0,9'a yükseldi. Böylelikle 2008'de bin büyük sanayi kuruluşunun yarattığı üretici fiyatlarıyla brüt katma değerin Türkiye GSYİH'sı içindeki payı yüzde 9,3 oldu. Bu oran, 2007 yılında yüzde 10,1 ile karşılaştırıldığında bin büyük sanayi kuruluşunun ülke ekonomisindeki ağırlığının 0,8 puan azaldığı dikkat çekti. 2007'de yüzde 4,9 oranında artış gösteren toplam borçlar ise 2008'de yüzde 14,3 oranında arttı.

Raporun sonuçlarını değerlendiren İSO Başkanı Tanıl Küçük, ikinci 500 sonuçlarının, İlk 500'e oranla daha olumsuz bir tablo çizdiğine dikkat çekti. 2008'in üretimden satışlar, karlılık ve mali yapıda 2001'den sonraki en kötü yıl olduğunu vurgulayan Küçük, 2009'un ilk yarısının ise son 10 yılın en olumsuz dönemi olduğunu kaydetti. 2009 yılının ikinci çeyreği ile beraber ekonomide bazı olumlu işaretler alınmaya başlandığını ifade eden Küçük, şunları söyledi: "2009 yılını da kayıp hanesine yazmamak için son zamanlarda oluşan olumlu havayı destekleyecek tedbirler alınması gerekiyor. ÖTV ve KDV indirimleri tüm sektörlere yayılmalı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) ortaya koyduğu kampanya gibi, iç tüketimi artıracak adımlara destek verilmeli."

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3
http://www.yapi.com.tr/haberler/kriz-sanayinin-ikinci-ligini-daha-cok-vurdu_71806.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!