İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Ekonomi
Gazetecileri Derneği (EGD) tarafından Sütlüce Tanıtım Merkezinde düzenlenen
toplantıda ekonomi basını ile bir araya geldi, yapılan yatırımları
anlattı.
Gazetecilerin sorularını yanıtlayan Topbaş, İETT'nin Levent'teki arazisinin
satışı konusunun yargıya götürüldüğünü ve davanın kendi lehlerine sonuçlandığını
belirtti. Bu konuyu yargıya taşıyanların verdikleri zararın çok büyük olduğunu
dile getiren Topbaş, şunları kaydetti:
''6 yıl sonra yasa bize bu hakkımızı iade etti. Ama para kasaya gelmedi,
gecikti. Biz bundan dolayı kısa vadeli borçlanmalar yapmak zorunda kaldık.
Sistemdeki sıkıntıları aşmak ve yapılan ihaleleri aşmak adına... Takriben belki
300-400 milyon lira faiz ödedik bunlar yüzünden. Bu kente yaptıkları haksızlık.
Milletin cebinden bu paralar çıkmak zorunda kaldı. Yapılan ihaleler işler var. 1
milyar 156 milyon lira kasaya girmediği için 2006'da bizim kayıplarımız paranın
değer kaybı faiz kaybını hesaplamıyoruz. Bunu yapanlar yanlarına kar kaldı. Bir
A4 kağıdına yazdıkları dilekçenin bu kente kaybettirdiğidir bu. Bu parayı
zamanında kasamıza alsaydık, bugün ulaşım sistemlerinde çok daha fazla mesafe
almış olacaktık. Yeniden ihale açacağız. Aynı plan, neydi o proje aynısı tekrar
ihaleye çıkacak. Hazırlık yapıyoruz. Daha düşük satmayız. Kaybettiklerimizi da
almamız lazım.''
İstiklal Caddesi son kez yapılacak
Topbaş, İstiklal Caddesi'nin de son kez yapacaklarını belirterek, ''Bir daha
problem olmayacak hale getiriyoruz. Orada artık taş döşeme değil, çok daha ucuz
ve basit bir sistem bulduk. Caddenin altında atık su galerisi olduğu için
tramvay geçerken titreşim yapıyor ve taşlar kendini bırakıyor. Bağlayıcılar
çözülüyor. Esas problem oradan kaynaklanıyor. Tramvay hattına da yeni ray
döşenmek suretiyle düzenlenecek. Bu sene yazdan önce bitirmeyi planlıyoruz.
Beton ve arnevu tarzında bir şey olacak'' dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Taksim'in yayalaştırılması
konusundaki bir soru üzerine de, bu çalışmanın Koruma Kurulu'nun
değerlendirilmesine bağlı olduğunu, Gezi Parkı'nın tamamının değil, kısmen
kaldırılması gerektiğini söyledi.
Siluetle ilgili İstanbul'un dijital maket çalışmasını yaptırdıklarını, maketi
herhangi bir yere koydukları zaman nasıl bir algılama vereceğine ilişkin olan bu
çalışma yapılıncaya kadar problem yaşamamak için 10 ilçeyi kapsayan topografik
kodlamalar gerçekleştirildiğini ve bundan sonra sıkıntı ortaya çıkmayacağını
söyledi.
Topbaş, bu problemin 16.9 İstanbul Projesinden geldiğini ve Zeytinburnu hattı
üzerinde 9 tane plan yapıldığını belirten Topbaş, ortaya çıkan bu siluetin
öngörülmediğini dile getirdi. Topbaş, orada yapılacak diğer yapılarla ilgili
çalışma yapıldığını da bildirdi.
Topbaş, İstanbul'da günde 15 bin ton çöp çıktığını ve yakma tesisi kurmak
için çalışma yaptıklarını belirterek, kent genelinde 19,5 milyon ton asfalt
döküldüğünü bildirdi.
Taksim Meydanı'nın yayalaştırılması
Taksim projesinde ağaçlandırma yapılacağını, kafelerin olacağını belirten
Topbaş, Tarlabaşı'ndan gelen yolun Talimhane'ye geldiğinde yer altına alınması
ve oteller bölgesi ve Taksim ile bütünleşmesini ilk etapta ihaleye açacaklarını
kaydetti.
Gümüşsuyu'ndan İnönü Caddesi'nden gelip Taşkışla'ya giden trafiği şimdilik
bıraktıklarını belirten Topbaş, Sıraselviler'in tamamını yayalaştırma düşüncesi
bulunduğunu bildirdi.
2 bin 500 yeni otobüs alınacak
Topbaş, Has Parti'nin ''Pembe metrobüs'' önerisi konusunda da 2013 sonunda
hedeflerinin, tüm otobüslerin yenilenmiş, klimalı ve konforlu, en yoğun
saatlerde bile rahatlıkla binilebilecek hale gelmesi olduğunu söyledi.
Bu kapsamda İETT'nin 500 otobüs ihalesini yaptığını, ikinci 500 otobüsün
ihalesinin de yapılacağını belirten Topbaş, Otobüs AŞ'nin de bin 500 otobüs
hazırlığı içinde olduğunu, halk otobüslerinin tamamının yenileneceğini
bildirdi.
Topbaş, Avcılar-Beylikdüzü arasında yapımı süren metrobüs hattı ihalesini
alan firmadan kaynaklanan bir kısım sorunlar nedeniyle geciktiğini, şu anda
kendi müdahalesiyle asfaltlama çalışmasının durduğunu, havalar düzeldikten sonra
asfaltlama çalışmasının başlayacağını bildirdi.
''Bizim ortaya koyduğumuz performans diğer kentleri de
etkiliyor''
Topbaş, toplantıda 8 yıllık yatırımları hakkında da bilgi verdi. Türkiye'nin
geçen süre içinde kendine güveninin geldiğini ve ciddi bir ekonomik gelişme
olduğunu dile getiren Topbaş, ''8 yılda 46 milyar lira yatırım yaptık. Bunun 22
milyarı ulaşımla ilgili'' dedi.
Topbaş, Büyükşehir Belediyesinin 19,5 milyar lira olan konsolide bütçesi
içinde yatırımlara 7,5 milyar lira ayrıldığını belirterek, ''Bir yılda
yaptığımız yatırımların toplamı tüm bakanlıklar, resmi kurumlar, özel idareler
ve belediyelerin yaptığı tüm yatırımların yüzde 26'sını biz yapıyoruz. Bu kente
önemli bir ekonomik hareketlilik sağlıyor. Türkiye ekonomisinin yüzde 43'ü,
sanayinin yüzde 35'i, ihracatın yüzde 60'ı, ithalatın yüzde 65'i İstanbul'da.
İstanbul dünyaya karşı sorumlu. Bizim ortaya koyduğumuz performans diğer
kentleri de etkiliyor'' dedi.
''Yatırımlar devam ediyor''
Topbaş, ''Dikkatli gidiyoruz. Yatırımları durdurmuyoruz. Frene bassak ülke
sarsılır. Yatırımlar devam ediyor. Hak edişleri 8-9 ay sonra öderken, 300 milyon
lira para geldi. 'Küçük müteahhitler başta olmak üzere hemen ödeyin' dedik. 'Bu
para piyasaya girmeli' dedim. Bu parayı dağıttık. Gerçekten piyasada bir
hareketlilik yaşandı. Bu çok önemli. Bir belediye başkanı rutin belediyecilik
işleri değil, bir iş adamı mantığında düşünmek, her alanda olmak zorunda. Şu
anda müteahhitlere 1 ayın altında zaman içinde paralarını ödüyoruz. Şu anda
gayet iyiyiz, sıkıntı yok. Bütçeyi yüzde 98 oranında realize ediyoruz''
dedi.
Kadir Topbaş, yaptıkları yatırımlarla 100 binin üzerinde kalıcı istihdam
oluşturduklarını söyledi.
Metrobüsü 700 bin insanın kullanır hale geldiğini, günde 80 bin civarında
aracın o hatta trafikten çekildiğini ve bunun karşılığının günde 226 ton
akaryakıt tasarrufu demek olduğunu vurgulayan Topbaş, ''bu aynı zamanda 623 ton
karbon emisyonunun azalması demek. 40 bin 100 işgücü tasarrufu sağlanmış. Zaman
tasarrufu ve ekonomik kazanım var'' dedi.
Yatırımların büyük bölümünün ulaşımla ilgili ve metro ağırlıklı olduğunu, bir
kilometre metro hattının maliyetinin 100 milyon, 10 kilometresinin de 1 milyar
lira olduğunu anlatan Topbaş, kentte şu anda günlük 23 milyon hareketlilik
olduğunu, bunun kent nüfusunun 3 katına çıkmasını öngördüklerini söyledi.
Topbaş, İstanbul'un dünyada bugünkü bilgi ve bilişim çağında bilgi
teknolojisini en iyi kullanan şehir olduğunu, ''cep trafik'' uygulamasının
Amerika'da anlatılmasının istenildiğini, yakın tarihte bundan çok daha ileri
düzeyde, insanlar belediyeye gelmeden bütün sorularını sorup, işlerini takip
ederek cevap alabilecekleri yeni düzenlemeler yapacaklarını bildirdi.
Hafriyat kamyonlarına takip cihazı
Hafriyat kamyonlarının atıklarını yol kenarlarına dökmelerini önlemek için,
bu araçların nerede nasıl gittiklerini, nerede damper kaldırdıklarını tespit
etmek amacıyla bir cihaz geliştirdiklerini belirten Topbaş, ''Bir hafriyat
kamyonu hafriyat dökmek için izni aldı. Belediyeye parasını yatırdı. 'Şu kadar
kamyon hafriyat alacağım' dedi. Döküm alanı şurası. Şu saatler arasında, şu
güzergahta ve şu süratle gideceksin. Biz onları merkezden görüyoruz. Bir başka
yerden giderse merkezden görülecek. Şu anda 5 bin 449 araca takıldı. Toplam 7
bin civarında araç var. Sistem ciddi anlamda aktif hale gelmedi. Bu konuda
hazırlıkları hızlandırmalarını istedik. Cihazlar 1-2 bin lira gibi bir rakama
takılıyor. Ciddi şikayetler geliyor bu araçlarla ilgili. Ruhsat yenilerken
ödeyip alacaklar'' dedi.
Taksilere Call Center
Topbaş, taksilerle ilgili Call Center çalışması olduğunu ve yakında devreye
gireceğini belirterek, eğitimli taksi sürücülerinin iletişim kartları olacağını
ve aracına bindiği zaman kartı okutmadan aracını çalıştıramayacağını belirtti.
Topbaş, şehir içinde taksilerin boş dolaşmayacağını, bir caddede 10 taksi
gerekiyorsa 10 tane olacağını, bir taksi kullanıma girdiğinde merkezden bir
başka taksinin geleceğini ve bunun çok ileri bir sistem olduğunu
söyledi.
|