İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin
Levent-Ayazağa arasındaki erişim ve trafik sorununu çözmek için
başlattığı 4. Levent-Atatürk Sanayi Sitesi Metrosu’nda sona
yaklaşılıyor. Elektromekanik ve ray döşeme çalışmaları başlayan hatta, raylara
ilk kaynak Başkan Kadir Topbaş’ın katılımıyla düzenlenen
törenle gerçekleşti. Hattın, Şişhane İstasyonu ile birlikte yıl
sonunda hizmete alınması hedefleniyor.
İnşaat maliyeti yaklaşık 320 milyon YTL olan 4. Levent- Atatürk Sanayi Sitesi
Metrosu’nda Seyrantepe’deki depolama alanını ana hatta bağlayan bağlantı
tünellerinin inşaatı tamamlandı ve önümüzdeki günlerde elektromekanik
çalışmaları başlayacak. Seyrantepe ayağının en önemli bağlantısı ise
Aslantepe’de yapılan Galatasaray Stadına 3 tüp halinde kazılan tüneller ile
sağlanacak.
Öte yandan, Seyrantepe depo sahası transfer merkezi olarak düzenleniyor. Depo
sahası 200 adet metro aracı park edebilecek, bakım onarım çalışmaları
yapılabilecek. Transfere merkezinde ise 2 bin 900 araçlık otopark olacak.
Transfer merkezinde ayrıca alışveriş alanları, iş merkezleri bulunacak.
Hacıosman’a metro 2010’da…
Atatürk Sanayi sitesi – Hacı Osman kaba inşaatı ile 4. Levent- Hacı Osman
Hattının Hacıosman bölümünün 2010 yılında hizmete alınması planlanıyor.
4.Levent’ten Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi, Darüşşafaka ve Hacı Osman’a kadar
çift hat tünel inşaatı devam ediyor. İş kapsamında ara bağlantılar, yaklaşım
tünelleri ve Darüşşafaka Hacı Osman dâhil toplam tünel boyu tek hat 17 bin 166
m. olacak.
Başkan Topbaş: Hedefimiz 2010’da 4, 2012’de 7 milyon
yolcu
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, metro inşaatlarıyla ilgili
açıklamasında, “Şu anda bulunduğumuz Sanayi İstasyonu 30 metre yerin
altında. Sadece bu istasyon için 2 bin 600 kamyon hafriyat yapıldı. İstasyonda
26 tane yürüyen merdiven var. Her gün 120 metre ray döşenen bu hatta böyle
toplam 1000 kaynak sıfır hatayla yapılacak. Hedefimiz bu yılın sonunda Taksim-4.
Levent Metrosu’nu 8 dakikalık bir mesafeye, yani Atatürk Sanayi Sitesi’ne kadar
götürmek. Aynı zamanda Taksim-Şişhane arasını da açmak. Bu da bu aks üzerindeki
metro sisteminin adım adım tamamlanması anlamına geliyor”
Sanayi ve teknoloji devrimini istasyonlardan öğreneceğiz…
Başkan Kadir Topbaş, “İnsanlar Sanayi İstasyonu’na geldiğinde sanayi
devriminin aşamalarını ve sanayinin tarih sürecindeki gelişimini duvarlarda
seramiklere işlenmiş vaziyette görebilecek. Atatürk Sanayi Sitesi İstasyonu’nda
tekerleğin icadından, otomobilimin günümüze kadar olan bütün evresi
sergilenecek. Şişhane İstasyonu’ndaki seramiklerde ilk belediye olan Beyoğlu
Belediyesi’ni (eski adıyla 6. Daire) görebilecekler. İTÜ İstasyonu’nda ise
teknolojik gelişmelerin tarihi süreci seramiklere yansıyacak. Böylece bütün
istasyonları temalı hale getiriyoruz. İstasyon aynı zamanda bilgilenme merkezi
olmalı diye düşünüyorum. Galatasaray Stadı’nın yapılacağı Seyrantepe’de metro
istasyonundan stada da 3 tünel yol yapıyoruz. İstasyonda ayrıca 2 bin 900
araçlık otopark da yer alacak. İnsanlarımız bu stada metroyla ya da arabalarıyla
gelebilecek. Olimpiyat Stadı’nda yaşananlar gibi olmayacak, burada stat bitmeden
metro bitecek” şeklinde konuştu.
Klimalı vagonlarla kaliteli hizmet
İnşaatı devam eden metrolarda kullanılmak üzere 92 tane klimalı vagon
aldıklarını belirten Başkan Topbaş, şu anda hizmette olan klimasız bütün
vagonları da klimalı hale getireceklerini müjdeledi. 4. Levent-Hacıosman
hattının maliyetinin elektromekanik ve rayları dahil 780 milyon YTL olduğunu
açıklayan Topbaş, “Toplu taşımda bizim hedefimiz 532 kilometre raylı sistem
yapmak. 44 kilometre raylı sistem teslim aldık. Bugüne kadar 22 kilometre
bitirdik ve şu anda 60 kilometrenin inşaatı devam ediyor. 24.5 kilometrelik
Üsküdar-Ümraniye-Taşdelen Metrosu’nda ihale aşamasına geldik ve bu yatırımların
kaynağını bulduk. 13 Haziran’da Avrupa Yatırım Bankası, Fransız Kalkınma Bankası
ve Fortis Bank ile Kadıköy-Kartal, Üsküdar-Taşdelen ve 4. Levent-Ayazağa
Metrosu’nun takriben 1 milyon 651 bin euroluk kredi anlaşmalarını yapacağız.
Kaynakların tedarik edilmesiyle de bütün metro yatırımlarına çok hızlı bir
şekilde devam ediyoruz. Hedefimiz 2010 yılında Şişhane-Atatürk Sanayi Sitesi ve
Olimpiyat Stadı’na kadar olan hatlar devreye girdiğinde 126 kilometre raylı
sisteme ulaşarak 4 milyon yolcu taşımak. 2012 yılına geldiğimizde raylı sistemin
toplu ulaşımdaki payı yüzde 45’lere ulaşacak ve 7 milyon yolcu taşınacak. İşte o
zaman toplu taşımın gücünden ve medeniyetten bahsetme imkanımız olacak” diye
konuştu.
“İstanbul’un sorunlarını çözmeyi dert edindik!...”
İstanbul’da raylı sistemlerde 380 bin olarak devraldıkları günlük taşınan
yolcu sayısını şu anda 460 bine ulaştırdıklarını anlatan Topbaş, sözlerini şöyle
sürdürdü; “Gelecek dönem İDO ve İGDAŞ’ı satarak ve bazı şirketlerimizi halka
açarak tedarik edeceğimiz kaynaklarla ilk etapta Üsküdar-Beykoz,
Beşiktaş-Sarıyer, Beyiktaş-Mahmutbey ve Bakırköy-Beylikdüzü-Büyükçekmece-Silivri
gibi 7 ayrı metro hattının inşaatına da başlıyoruz. Yani İstanbul’da daha çok
işimiz var. İstanbul’un sorunlarını çözmeyi dert edindik, sevdamız var. Metro
yapım hızında dünya standartlarının da önünde olduğumuzu özellikle belirtmek
istiyorum. Daha önce İstanbul’da yılda ortalama 2.5 kilometre raylı sistem
yapılırken, dönemimizde 15 kilometreye çıktık. Yeni hatlarımızı ihaleye
çıktığımızda bu oran 25 kilometreye çıkacak. Hatta şu anda hazırlığı yapılmış
olana Üsküdar-Taşdelen Metrosu’nda ihaleyi alan firma kazıya 4 ayrı yerden
başlayacak, şartnameyi buna göre hazırlıyoruz.”
|