Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Mimarlık Eğitiminde Akreditasyon: Evrensel ve Yerel Standartlar

MİMED tarafından geçtiğimiz günlerde üçüncüsü gerçekleştirilen “Architectural Education Forum 3: Global Area for Architectural Education” etkinliği kapsamında Türkiye’ye gelen NAAB (National Architectural Accrediting Board) Genel Sekreteri Mimar Sharon C. Matthews ile mimarlık eğitiminde akreditasyonu konuştuk.

Sharon Matthews
Mimarlık Eğitiminde Akreditasyon: Evrensel ve Yerel Standartlar

b>MİMED tarafından geçtiğimiz günlerde üçüncüsü gerçekleştirilen “Architectural Education Forum 3: Global Area for Architectural Education” etkinliği kapsamında Türkiye’ye gelen NAAB (National Architectural Accrediting Board) Genel Sekreteri Mimar Sharon C. Matthews ile mimarlık eğitiminde akreditasyonu konuştuk. “Deneyimlerimizi paylaşmak için buraya geldik ancak çok şey de öğrendik” diyen Matthews, Türkiye’de son zamanlarda, akreditasyon konusunda gerçekleştirilen yoğun çalışmalara, talep olduğu takdirde, destek verebileceklerini ifade etti.

Neslihan Şık Glosset: Bize biraz NAAB’nin geçmişinden bahsedebilir misiniz?

Sharon Matthews: NAAB 1940’ta AIA (American Institute of Architects) ve NCARB (National Council of Architectural Registration Boards) tarafından mimarlık eğitiminde belli standartlara ihtiyaç olduğu gerekçesiyle kuruldu. NAAB, ABD’de mimarlık eğitimi programlarını akredite etme yetkisine sahip olan tek kuruluş ve elbette mesleği icra edebilmek için öncelikle NAAB tarafından akredite edilmiş bir programdan mezun olma şartı var.

Neslihan Şık Glosset: Akreditasyon süreci nasıl işliyor?

Sharon Matthews: Biraz önce de söylediğim gibi, ABD’de çoğu eyalette –hepsinde değil ama çoğunda – mimarlık yapabilmek için NAAB tarafından akredite edilmiş bir programdan mezun olmak gerekiyor. Bu yüzden okullar, öğrenci çekebilmek için bu akreditasyonu almak zorundalar. Okul bir program raporu hazırlıyor; bu raporda ayrıntılı ders içerikleri, program hedefleri, NAAB kriterlerine uygunluk gibi konular üzerinde duruyor ve kendi program değerlendirmelerini yapıyorlar. Bu rapor incelenip kabul edilirse bir ekip okulu ziyaret ediyor. İki mimar, bir öğrenci ve iki profesörden oluşan bu ekip ziyaretin ardından ayrıntılı bir değerlendirme raporu hazırlayarak kurula gönderiyor. Kurul bu raporu değerlendiriyor ve programın akreditasyonuna oylama ile karar veriliyor.

Neslihan Şık Glosset: Peki bundan sonra ne oluyor? Akreditasyon verdiğiniz programları belli aralıklarla tekrar değerlendiriyor musunuz?

Sharon Matthews: Elbette. Kurul okullara, kriterleri ne kadar karşıladıklarına bağlı olarak 6, 3 ya da 2 yıllık akreditasyon veriyor. Bu sürelerin sonunda tekrar bir ziyaret ekibi oluşturuluyor ve yeni değerlendirme raporu hazırlanıyor.

Neslihan Şık Glosset: Değerlendirme kriterlerinizden bahsedelim, bunları nasıl oluşturuyorsunuz ve hangi sıklıkta gözden geçiriyorsunuz?

Sharon Matthews: 12 değerlendirme kriterimizden öğretim üyelerinin kalitesi, fiziksel şartlar, öğrenci performansı ve fakültenin kendi program değerlendirmesi gibi kriterler önde gelenler. Bunun dışında programın NAAB hedeflerine uygunluğu, yönetim yapısı, finanssal şartlar, stüdyo kültürü, sosyal eşitlik vb. kriterlerimiz de mevcut. Her 5 yılda bir bu kriterleri gözden geçirmek ve revize etmek üzere toplanıyoruz. Bu arada, İstanbul’da katıldığım bu “Mimarlık Eğitimi Forumu” gibi farklı konferans, seminerlere katılıyor, raporlar hazırlıyoruz. Beş yılın sonunda yaklaşık 75 kişinin katıldığı büyük bir toplantıda konuşuluyor, sunumlar yapılıyor, tartışılıyor ve sonraki beş yıl için geçerli olacak yeni kriterler belirleniyor. Bir sonraki toplantımız 2008 yılında olacak ve şimdiden bu konuda karşılaştırma –durum raporları yazılması çağrısında bulunduk. 2008’deki bu toplantının ardından 2009’da yeni kriterler yazılmış olacak.

Neslihan Şık Glosset: AIA ile ilişkileriniz ne düzeyde? Bu sürece onların nasıl bir katkısı var?

Sharon Matthews: AIA bizim 3 önemli mali destekçimizden biri. Ayrıca kurulumuzda üç üyeleri bulunuyor ve okullara değerlendirme ziyaretleri yapan her ekipte AIA’dan da bir kişi yer alıyor.

Neslihan Şık Glosset: Başka ülkelerdeki üniversitelerle denklik anlaşmalarınız var mı? Diğer ülkelerdeki üniversitelerin mimarlık mezunları ABD’de çalışmak ya da eğitime devam etmek istediğinde nasıl bir yol uygulanıyor?

Sharon Matthews: Onların eğitimlerini değerlendiren kurum da NAAB. Bu kişiler mezun oldukları üniversitelerden aldıkları dersleri ve içeriklerini bize ulaştırıyorlar ve biz de bunu değerlendiriyoruz. Sonuçta bazı sınavlara girmek ya da eksik – alınması gereken dersler varsa belli üniversitelerde bu dersleri almak gerekebiliyor. Yetkili mimar olabilmek için her eyaletin farklı kuralları var ve bu sınavları NCARB (National
Council of Architectural Registration Board) hazırlıyor. Kanada ile denklik anlaşmalarımız var. Yani Kanada’da akreditasyon verilmiş 10 üniversiteden birinden mezun iseniz tekrar bir eğitim değerlendirmesi yapılmıyor. Böyle bir anlaşmamız sadece Kanada ile var, çünkü onlar da akreditasyon ve stajlar gibi konularda bizimle neredeyse aynı yöntemleri uyguluyorlar. 2006’nın Mayıs ayında Washington’da Kanada, Meksika, Çin, Kore, Avustralya, İngiltere gibi ülkelerin akreditasyon kurulları ile bir toplantı yaptık. Bu grup en azından kendi aralarında belli denkliklerin tanınması üzerine çalıştı. İkinci toplantıyı 2007 Mayıs ayında Kanada’da yapacağız. Bu toplantıda diğer ülkelerin sistemlerini de bu gruba dahil edebilme imkanları tartışılacak. Örneğin Türkiye bir akreditasyon sistemi geliştirir ve Türkiye’deki okullara akreditasyon vermeye başlarsa, bu grubun içinde yer almak için başvurabilir.

Neslihan Şık Glosset: Mimarlık eğitiminde ülkeler arasında farklılıklar da olmalı ve olacaktır da, yani akreditasyon kriterleri belli bir kaliteyi sağlama amacı taşırken bunu da gözetmeli.

Sharon Matthews: Elbette, hatta ABD içinde bile eyaletler arasında bu farklar mevcut. Üniversitelerin mimarlık eğitiminde belli şartları yerine getirmesi yeterli değil, kendi özel program hedeflerini ve kimliklerini ortaya çıkarmalarına da dikkat ediyoruz. Ülkeler arasıdaki farklara gelince, İTÜ’yü ilk ziyaretimizi yanılmıyorsam 2003 yılında yaptık. Buraya gelerek önemli bir şey öğrenmiş olduk: kriterlerimizin sadece ABD odaklı olduğu ve bu yüzden de başka sistemlerden insanlarla tartışırken pek de işe yaramadığı. Yani buraya deneyimlerimizi paylaşmak için geldik ancak çok şey de öğrendik. 2009’da kriterlerimizi tekrar yazarken daha evrensel olmalarına da dikkat edeceğiz.

Neslihan Şık Glosset: Internet üzerinden uzaktan eğitim veren kurumlar da var, hiç böyle bir programı akredite ettiniz mi?

Sharon Matthews: Daha önce hayır ama 2008’de değerlendirme kriterlerimizin revizyonu için toplandığımızda bu konuyu ele alacağız çünkü başvurular olacağını tahin ediyoruz. Şu anki sistemimizin büyük bir bölümünü okulu ziyaret etmek, fiziksel şartları ve yapılan işi görmek ve değerlendirmek oluşturuyor. Bu yüzden bu konuyu etraflıca tartışmamız gerekecek.

Neslihan Şık Glosset: 2008’deki bu toplantıda tartışılacak başka yeni kriterler neler?

Sharon Matthews: Konu başlıklarımızdan biri de sürdürülebilir tasarım olacak. Bu konuda bir kriterimiz zaten var ama yeterli değil. Bu kritere ağırlık verilmesi için çalışmalar yapacağız. Bir başka başlık da bilgisayar destekli tasarım olacak. Türkiye’de bu konudan pek fazla bahsedilmiyor ancak ABD’de oldukça önemli bir gündem konusu. Örneğin Autodesk “revitt” adlı yeni bir program yapıyor ve bu program projeyi planlar ya da kesitler gibi düzlemler halinde değil, doğrudan 3 boyutlu çizmeye olanak tanıyor. Bu üç boyutlu çizimde yaptığınız bir değişikliğin neleri etkileyeceğini program size söylüyor, yapamayacağınız şeyler olduğunda uyarıyor vb. Bu çok farklı bir mimari çizim önerisi ve bu aralar ABD’de bu konular tartışılıyor. Mimarın bu ekipte yerinin ne olacağı, bu tür bir çizim programının mesleği nasıl etkileyeceği gibi konular. Böyle bir durumda mimarın ilk çizimleri yaptıktan sonra bina üretim sürecinden dışlanacağı konusunda endişeler var; yani revizyonlar ve değişiklikler için mimara ihtiyaç duymayabilirler.

Neslihan Şık Glosset: Türkiye’de son zamanlarda akreditasyon konusunda yoğun çalışmalar var, bu çalışmalara katkınız oldu mu?

Sharon Matthews: Hayır olmadı ancak, böyle bir talep olursa deneyimlerimizi paylaşmak isteriz.

Neslihan Şık Glosset: Teşekkürler.

http://www.yapi.com.tr/haberler/mimarlik-egitiminde-akreditasyon-evrensel-ve-yerel-standartlar_61120.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!