Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Modernist Mimarinin Öncüleri: Weissenhofsiedlung Mahallesi

1920’lerde doğan tasarım trendleri bir çok eleştiriye maruz kalsa da, toplu iskandan sorumlu modern mimarların buradan çıkaracağı dersler hala var.

yapi.com.tr



1920’lerde doğan tasarım trendleri bir çok eleştiriye maruz kalsa da, toplu iskandan sorumlu modern mimarların buradan çıkaracağı dersler hala var.

P.Johnson - Cam Ev

Mimarların rahatsız edici dogmatizmleri, bina sakinlerinin rahatı düşünülerek yapılan ve neredeyse burnu büyüklüğe varan ihmaller ; estetik modernizmin 20. yüzyılda tasarlanan yapıların arka planında kalmasına sebep olur. Le Corbusier tarafından Paris civarlarında yapılan “Villa Savoy” (1928-1931), Chicago yakınlarındaki Ludwig Mies van der Rohe’in tasarımı “Farnsworth Evi” (1946-1950) ve Prtizker ödüllü mimar Philip Johnson’ın Connecticut’taki “Cam Evi” (1949) , eski moda tarihi dekorasyon anlayışından uzaklaşılıp, modernist ideallere yaklaşılması açısından en önemli projelerdendir.


Ancak modern hareketi sadece bu lüks konutlarla hatırlamıyoruz. Avrupa mimarları, 1. Dünya Savaşı’nın ardından, mimari açıdan sorun oluşturan yüksek yoğunluklu iskan problemine bir çözüm bulmaya çalıştılar. Tartışılan konulardan biri de kentsel çoğulculuğa uygun olarak, mekanların sağlıklı ve korunaklı bir biçimde iskan edilmesiydi. 1927’de Stuttgart’ta toplanan Avrupa’nın önde gelen modernist mimarları, zihinlerindeki fikirleri “harç” ve “tuğla” ya dökme imkanı buldu.

Bu olay “ Weissenhofsiedlung” sitesi sayesinde hayat buldu. Anlam olarak “beyaz ev” anlamına gelen “weissenhofsiedlung“ mahallesini yaratan mimarlar; daha sonra modernist mimarların, dünya çapında uluslararası bir tarzın benimsenmesine yol açacak ünlü tarzlarını yansıtan beyaz boyalı, keskin hatlı yapıları oluşturmalarına meydan verdi.
Stuttgart şehri tarafından finanse edilen bu oluşum sonrasında, 17
Alman ve farklı ülkelerden gelen bir çok mimar, kent içinde deneysel evler ve apartman bloklarının yapımına başladı.



Weissenhofsiedlung’un tasarım yönetmenliğini Mies van der Rohe üstlendi. Günümüzde modern mimarinin en önemli anıtlarından biri olarak görülen sitenin yapımını yöneten Rohe, zamanın avant-garde sanatçılarına özgür bir çalışma ortamı sağladı. Herkes oradaydı: birlikte iki konut inşa eden Le Corbusier ve kuzeni Pierre Jeanneret; bir süre Bauhaus’un kurucusu ve Harvard Üniversitesi öğretim üyesi Walter Gropius, mimaride avant-garde bir isim olarak sayılan
Peter Behrens ve 1945 yılında savaş sonrası Berlin’inin yeniden inşasında önemli bir rol üstlenen Hans Scharoun….


Oud-Lojmanlar
O günlerde Stutgart’ta yapılan binalar yapısal açıdan yüksek kalitede olmasa da , tasarımlardan yansıyan hayal gücü ve enerji bugün bile özenilecek bir hareket oluşturdu. Çağdaşlarına oranla daha az tanınan Alman tasarımcı Jacobus Johannes Pieter Oud’in işçi lojmanları, üç boyutlu geometrik kompozisyonları kullanan Behrens tarafından yapılan apartman binası, Le Corbusier ve Jeanneret’nin modern stillerini yansıtan yapıtları dönemin en önde gelen sanat hareketlerinden birinin kalıcı olmasını sağladı.

Klasik mimariyi savunan gelenekselciler ise Weissenhofsiedlung mimarlarına, alaycı gözlerle baktılar, ancak bu modern mimarların uluslararası sanat camiasında isimlerinin daha da çok tanınmasına yol açtı.

Stuttgart’taki öncü mimariye, 1930 ve 40’lı yıllar boyunca Kuzey ve Güney Amerika’da Nazi Avrupası dışında kalan anti-faşist, sosyal demokrat bir yapı gözüyle bakıldı.

Her ne kadar akıma yön veren politik radikalizm Atlantik’i geçince unutulduysa da, kapitalist demokrasilerdeki mimarlar, iç ve dış duvarlı, şerit pencereli taraçalı hem standart hem lüks konutlar tasarlayarak modernizmi yaşattı. İç mekanla dengelenen ve ışığı geleneksel mimarinin aksine parçalı bir biçimde yansıtan yatay taraçalar gibi özelliklere sahip yeni yapılar, Stuttgart’ta Mies’in denediği yapısal özelliklerden hareketle tasarlandı.


Le Corbusier - Villa Savoy
Modernist mimarinin, kendinden önceki tarihi tarzlara karşı çıkan bakışı, sadelik ve etkinlik üzerine kurulu yapı anlayışı, rasyonel endüstriyel üretim çağına ait bir mimari yaratma arzusu, politik duruşu gibi özellikleri, modernist hareketin mimarlık tarihindeki önemini anlatan başlıklar. Modernist hareketin estetik idealleri ve mimariye getirdiği cam kullanımı, açık alan mimarisi gibi öncü özelliklerin hala etkisi sürse de, bu oluşumun günümüz mimarları tarafından yeteri kadar takip edildiğini söylemek güç. Ancak 80 yıllık bir tarihe uzanan bu akımdan öğrenilecek dersler hala mevcut.

John Bentley Mays- "Friday's Globe and Mail"
Ayrıntılı bilgi için tıklayınız

http://www.yapi.com.tr/haberler/modernist-mimarinin-onculeri-weissenhofsiedlung-mahallesi_49427.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!