“Mimarlık eğitimi boyunca içine sıkışıp kaldığımız ‘ölçek’ kavramına
farklı bir yaklaşımdır. Okutun sınırlarından kendimizi kurtarıp
neler yapabileceğimizi görmektir. Yetinmeyip istediğimizi almaktır.
Kendi bildiğimizi okumaktır. Sorunlarla yüzleşmektir.”
Yukarıdaki tümcelerle misyon ve vizyonunu aktaran
‘devamlı mimarlık atölye birlikteliği’ Ölçek 1/1, yeni projeleri için çalışmaya
başladı. Ekip, Gaziantep’te uyguladığı ilkokul yapısının ardından Giresun’da bir
balıkçı barınağına imza atacak.
Ölçek 1/1: hiu projesinin tamamlanmasının ardından yeni proje için
10-14 Ekim 2007 ve 19 23 Aralık 2007 tarihlerinde iki Karadeniz gezisi
düzenleyen Ölçek 1/1 ekibi, bu gezilerin sonucunda 2008 yazında balıkçı
barınağı projesinin gerçekleştirilmesine karar verdi.
Ayrıca,
mevsimlik işçilerin barınma sorunu ve atıl durumda kalan
köy okullarının yeniden değerlendirilmesi ile ilgili proje çalışmalarına
da başlayan ekip, yeni dönemde Mimar Boğaçhan Dündaralp ve ITO Mimarlık
Fakültesi öğretim görevlisi Saitali Köknar danışmanlığında çalışacak.
Proje Ölçek 1/1:zefre olarak belirlenen ismini ise, proje alanını da içine yer
alan tarihi limandan alıyor.
Balıkçı barınağının, Karadeniz sahil yolunun
yapılması nedeniyle irili ufaklı birçok koyun doldurulduğu bir dönemde,
köylülerin ve yerel yönetimin direnişi sayesinde korunan Giresun
Espiye’ye bağlı Gülburnu Köyünde gerçekleştirilmesine karar verilmiş. Bu
amaçla 22-23-24 Şubat tarihlerinde hem bürokratik başvuruları yapmak hem de köy
halkı ve balıkçılarla konuşmak için bir gezi düzenleyen Ölçek 1/1, önce Espiye
Belediye Başkanı, daha sonra da köydeki balıkçılarla yapılan görüşmelerin
ardından proje için çalışmalara ve yapılan geziden elde edilen verilerin
analizi ve değerlendirilmesine başlandı.
Şu anda Giresun’da bulunan 9 kişilik ekip, Belediye Başkanı’nın desteğini
almış olmasına rağmen zorlu günler geçirdi. Balıkçı barınaklarının inşaatı için
kolları sıvamaya hazırlanan, fakat köy sakinleriyle anlaşmakta güçlük çektikleri
için programını ertelemek zorunda kalan Ölçek 1/1 ekibi, söz konusu barınakların
sökümüne başladı. Halen malzeme eksiği olan ve bu anlamda destek bekleyen ekip
40 kişilik dönüşümlü ve 10 kişilik kalıcı ekibi ile birlikte projeye devam
edecek.
Kahramanmaraş
Ölçek 1 / 1 ‘in ilk projesi Kahramanmaraş’ta, şehir merkezine
yetmiş kilometre uzaklıkta bulunan Hacı Ibrahim Uşağı Köyü’nde gerçekleştirildi.
Proje kapsamında, köyde bulunan ilköğretim okuluna yeni bir lojman binası inşa
edildi ve okul binasında gereken tadilatlar yapıldı.
Kahramanmaraş İl
Milli Eğitim Müdürlüğü’ne yapılan başvurunun olumlu sonuçlanmasının ardından
proje için gereken verilerin toplanması amacıyla köye gidildi. Rakımı bin
metre olan ve mevcut nüfusu 882 kişi olan köyde, beşinci sınıfa kadar eğitim
veren Hacı İbrahim Uşağı Köyü İlköğretim Okulu bulunmakta. Okulun sadece beşinci
sınıfa kadar eğitim vermesinin sebebi, öğrencilerin altıncı sınıftan itibaren
taşımalı eğitim sistemi ile köye
yakın diğer okullara yönlendirilmesidir
.
Ölçek 1/1 tarafından yerinde yapılan incelemeler sırasında göze çarpan
ilk durum, yüze yakın öğrencisi bulunan okulda sadece iki derslik bulunması ve
bunun sonucunda derslerin zorunlu olarak belli seviyedeki sınıfların
birleştirilmesi ile işleniyor olmasıydı. Kısıtlı imkanlarda eğitim
öğretim veren okulda, göze çarpan diğer bir durum ise okulda görev yapan dört
öğretmenin barındıkları lojmanlardı. Lojman diye nitelendirilen yerler,
okul binası içinde öğretmenlere ayrılmış bir oda ve bina dışındaki tuvalete
sonradan eklenmiş diğer bir odacıktan ibaret ve aslında çoğu ihtiyacı
karşılayamayan sağlıksız birimlerdi.
Öğretmenlerin barınma
koşullarının yetersizliğinin yanı sıra, okulda öğrencilerin ders zamanı dışında
vakit geçirmesi ve resmi törenlerin yapılmasına olanak sağlayacak herhangi bir
çevre ya da bahçe düzenlemesi de mevcut değildi.
Yapılan tüm incelemeler
ve gözlemler sonucunda proje için çalışmalara başlandı; bir yandan
tasarım için ilk fikirler ortaya çıkarken diğer bir yandan da projenin
gerçekleştirilebilmesl için gereken maddi kaynak arayışında somut adımlar
atıldı. Köyde görev yapan dört öğretmen için tasarlanacak olan lojmanda
öğretmenlerin hem kişisel kullanımlarına olanak sağlayacak özel birimler,
hem de ortak kullanıma açık birimler oluşturulması amaçlandı. Bu
birimlerin altı hafta gibi kısa bir sürede, deneyimsiz işçi-öğrenciler
tarafından inşa edilecek olması göz önünde bulundurulması gereken en önemli
bir veri olarak değerlendirildi. Tasarım sürecinde proje danışmanı Han
Tümertekin ile düzenli
bir şekilde görüş alış verişinde bulunuldu.
Yan yana sıralanmış şekilde konumlandırılan dört özel birim, her
kullanıcının ihtiyacını karşılayacak mutfak, banyo ve diğer eylemler için
düşünülen yaşama hacimlerinden oluşturuldu. Ortak alan ise, öğretmenlerin bir
arada vakit geçirebilecekleri, genel eylemler
için tasarlanmış bir iç mekan olarak düşünüldü.
Kullanıcı eylemlerinin ve inşaat süresinin yanı sıra,
tasarıma yön veren diğer bir durum da çevresel etkenler olmuş; yapı
konumlandırılırken gün ışığı ve manzara yönleri göz önünde bulundurulmuş.
Öğrenciler, uygulama sürecinde inşaatın her aşamasında görev
aldılar. Temel ve hatılların dökülmesinde hazır beton imkanı olmadığı için
harcın hazırlanması ve betonun dökülmesi öğrenciler tarafından yapıldı. Duvar
örme işlemini de, ustaların denetiminde yine öğrenciler tarafından
yapıldı.
Kaba inşaatın bitmesinden sonra ise detaylı işçilik gerektiren
işlerde, sıva ve boya yapılması, elektrik ve su tesisatları ile seramiklerin
döşenmesi sırasında ustaların çatışmalarını denetlendi. Şantiye
şartlarının, İstanbul’da alınan bazı tasarım kararlarının uygulanmasına izin
vermediği anlarda gerekli değişiklikler yapılarak bu süreç tamamlandı.
Aynı zamanda, Kahramanmaraş İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile irtibata geçilerek
okuldaki sıra, masa ve yazı tahtalarının yenilenmesi sağlandı ve sınıf
duvarları boyandı. Okula televizyon, DVD çalar ve yazıcı alındı. Uygulama
sürecinin sona ermesinden sonra eğitim döneminin başladığı hafta yapılan
ziyarette ise, okul kitaplığı için çok sayıda kitap temin edildi.
Uygulama boyunca ihtiyaç duyulduğunda gelip yardım eden köylüler
işlerin hızlanmasında etkili oldular. Katılımcılar kendilerini hiç yalnız
bırakmayan çocuklar sayesinde alışık olmadıkları bir ortama daha kolay
uyum sağladıtar.
Yerel ölçekte ses getiren proje üzerine, bir
hayırsever köye yeni ve daha büyük bir okul yapılması için arsa satın aldı ve İl Milli
Eğitim Müdürlüğü de bu okul inşaatını programına dahil
etti.
|