Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Raylı Sistem İkinci Plana Atıldı

Anakent Belediyesi'nin, 2001 yılında temeli atılan metro çalışmalarını, 6 yıldır "bütçe bulunamadığı" gerekçesiyle yarım bırakmasına karşın, bu süre içinde yüzlerce kilometre yeni yol ve onlarca yeni kavşak yapımı gerçekleştirmesi dikkat çekiyor.

Cumhuriyet ANKARA/Mahmut LICALI
Raylı Sistem İkinci Plana Atıldı

apılan yeni cadde, bulvar ve kavşaklar için para sıkıntısı yaşamayan Anakent Belediyesi'nin, raylı sisteme bir türlü kaynak bulamaması akılları karıştırıyor. Belediye, 2007'nin ilk üç ayında toplam 32 kilometre yeni yol yapıldığını açıklarken, 2001 yılında yapımına başlanan ve toplam uzunluğu 43.5 kilometre olan raylı sistem çalışmalarında bu yıl da "yerinde sayıldı."

Anakent Belediyesi'nin, 2001 yılında temeli atılan metro çalışmalarını, 6 yıldır "bütçe bulunamadığı" gerekçesiyle yarım bırakmasına karşın, bu süre içinde yüzlerce kilometre yeni yol ve onlarca yeni kavşak yapımı gerçekleştirmesi dikkat çekiyor. İkinci plana atılan metronun bir türlü tamamlanamamasının nedeni olarak gösterilen "kaynak sıkıntısı"nın karayollarına ilişkin çalışmalarda gündeme gelmemesi dikkat çekiyor. Karayolları yatırımına öncelik verilmesi aynı zamanda başkentteki hava kirliliği ve trafik yoğunluğunu artırması nedeniyle de eleştiriliyor. EGO'nun inşaatları devam eden metro hatlarına ilişkin internet sitesinde yer alan bilgiler ise, "yılan hikayesi"ne dönen metro çalışmalarının durma noktasına geldiğini ve 2007 yılında da bir arpa boyu yol almadığını ortaya koyuyor.

EGO'nun verilerine göre, 2001'de yapımına başlanan ve toplam uzunluğu 18.4 kilometre olan Batıkent-Sincan hattının, 2007 Mart ayı itibariyle yüzde 66'sı bitmiş durumda. EGO, hattın 2007 Aralık ayında tamamlanacağını vaat ederken, 6 yıldır süren çalışmalara karşın yüzde 66'lık bir ilerleme kaydeden Batıkent Sincan hattının 6 ayda tamamlanması mümkün görünmüyor.

2002 yılında yapımına başlanan AŞTİ-Çayyolu hattı ise toplam 9.3 kilometre uzunluğunda. Çalışmaların halen sürmesi ve yurttaşların hizmetine açılmamasına karşın söz konusu hat, EGO'ya göre 2006'nın Mayıs ayında tamamen bitmiş durumda. Buna karşın hattın ihalesini alan ve yapımını üstlenen Aktürk Yapı Endüstri ve Ticaret A.Ş. ise, çalışmaların hâlâ sürdüğünü ve 2007'nin eylül ayına kadar devam edeceğini tahmin ediyor. EGO'ya göre, 2003 yılında yapımına başlanan Tandoğan-Keçiören hattının ise 2007 Mart ayı itibariyle yalnızca yüzde 33'ü tamamlandı. Toplam uzunluğu 9.6 kilometre olan hattın bu yıl sonunda bitirileceğinin ileri sürülmesine karşın, çalışmaların yıl sonuna kadar tamamlanamayacağı belirtiliyor. Üç hattın çalışmaları sürerken 2005 yılında temeli atılan Kızılay-Çayyolu hattının uzunluğu ise 5.8 kilometre. EGO, 2007 Mart ayı itibariyle söz konusu hattın yüzde 64'unun tamamlandığını belirtirken, hattın 9 ay için hizmete açılacağını vaat ediyor.

'Anakent planlamaya düşman'
Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Zafer Şahin , bir kentin ulaşım sorununun sağlıklı bir biçimde çözülebilmesi için önce kentin nereye ve nasıl büyüyeceğine, nerede ve ne tür kullanımlar olacağına bakılması gerektiğini ifade etti. "Ankara'nın bir üst ölçekli plan ile bir ulaşım ana planının olması gerekir. Bu planlar yapıldıktan sonra da bu planlar doğrultusunda ulaşım yatırımları yönlendirilir" diyen Şahin, planlama sürecinde siyasal yönlendirmelerin etkili olmaması gerektiğini ifade etti. Şahin, şöyle devam etti:

"Ankara'ya baktığımızda ne görüyoruz? Ankara'ya baktığımızda maalesef 1990 yılından bu yana üst ölçek plan olmaksızın geçen bir 17 yıl görüyoruz öncelikle... Bu 17 yılda Ankara öylesine kontrolsüz bir şekilde yayıldı ve büyüdü ki, ulaşım ihtiyaçları artık çözülemez noktaya geldi. 1994 yılında yapılmış bir ulaşım ana planı vardı. Ama maalesef 1994'ten sonra geçen bu 13 yılda ulaşım ana planı hiçe sayılarak, yol genişletmeleri katlı kavşaklar gibi yatırımlar yapıldı. Geçen süre içinde yapılan bu yanlışlar Ankara'nın ulaşımını tamamen çözümsüz hale getirdi."

Şahin, 1994 yılında yapılan ulaşım ana planı kapsamında metronun her yıl belli bir düzeyde yapımının tamamlaması gerektiğini, buna karşın siyasal tercihlerle söz konusu yatırımların gerçekleştirilmediğini söyledi. Raylı sistem yerine otomobil ağırlıklı ve popülist bir ulaşım politikası benimsendiğini belirten Şahin, yapımına devam edilen raylı sistem çalışmalarının da belli bir plana ve programa dayanmadığına dikkat çekti. Şahin, "Metro yatırımında olmazsa olmaz olan finansal kaynak akışı planlaması tamamen ihmal edilmiştir" dedi. AŞTİ-Çayyolu hattında mühendislik hatalarından dolayı metro tünelinde yer yer çökmeler meydana geldiğini anımsatan Şahin, planlama yaklaşımı olmadığı için Ankara'nın dört bir yanında üzeri açık metro çukurları bulunduğunu söyledi.

Kaynak ihtiyacı gerekçesiyle yapılamayan raylı sisteme ilişkin kamuoyuna yeteri kadar bilgi verilmediğine işaret eden Şahin, "Ne kadar kaynak ihtiyacı var, bu kaynağın nereden bulunması düşünülüyor? Bunları bilmiyoruz" dedi. EGO'nun özelleştirilip buradan sağlanan kaynağın metroya aktarılmasını "bir cepten alınıp diğer cebe koymak" diye nitelendiren Şahin, "EGO'nun özelleştirilmesi ile doğalgaza belli bir zam söz konusu olacak. Dolayısıyla bizim daha fazla doğalgaz parası ödememiz metroya binebilmemizi sağlayacak. Bu da kamu hizmeti anlayışına aykırı bir yaklaşımdır" diye konuştu. Şahin, "Baştan sona kent planlamasından ulaşım planlamasına, ulaşım planlamasından raylı sistem inşaat plan ve programına, oradan da finansal kaynak planlamasına kadar her aşamada planlamaya düşman bir tavır içinde görüyoruz yapılan uygulamayı" değerlendirmesini yaptı.

Karayoluna var, demiryoluna yok!
Ağır aksak devam eden ve toplam uzunluğu 43.5 kilometre olan raylı sistem çalışmalarında kaynak sıkıntısı yaşandığını ifade eden Anakent Belediyesi'nin karayolları yatırımlarına ise son sürat devam ediyor. Bu kapsamda Anakent Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanlığı yetkilileri geçtiğimiz hafta başkentin çeşitli semtlerinde yeni cadde ve bulvarlar açılacağını duyurdu. Fen İşleri Daire Başkanlığı, 2007 yılının ilk üç ayında yaklaşık 32 kilometrelik yeni yol açıldığını, 63 kilometre yolun ise malzemeli bakımının yapıldığını bildirdi.

Daire, Konya Yolu'nu Öğretmenler Caddesi'ne bağlayan Ufuk Üniversitesi Caddesi'nde bin 250 metre uzunluğunda ve 25 metre genişliğinde yol yapım çalışmalarının devam ettiğini kaydederken, Etlik SSK Sağlık Tesisleri kompleks alanı içerisinden geçen Eşref Bitlis Caddesi'ni, Halil Sezai Erkut Caddesi'ne bağlayan 35 metre genişliğinde bin 200 metre uzunluğunda yeni bir yol açıldığını belirtti. Daire ayrıca Yenikent Fatih Mahallesi'nde de 35 metre genişliğinde bin 550 metre uzunluğunda yeni bir bulvarın yapımına başlandığını ifade etti.

http://www.yapi.com.tr/haberler/rayli-sistem-ikinci-plana-atildi_54897.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!