Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Sarkis, Fransızları Dize Getirdi

Çağdaş sanatın usta isimlerinden Sarkis, Avrupa'nın en önemli sanat merkezlerinden Centre Pompidou'da üç yıl süren mücadelenin ardından bir sergi açmayı başardı. Fransa'da Türk Mevsimi kapsamında düzenlenen sergi, sanat merkezinde pek çok ilki gerçekleştiriyor. Sarkis'in gözden uzak köşelerde sergilediği işler, Fransızların engelleyici tutumuna

Zaman Gazetesi
Sarkis, Fransızları Dize Getirdi

İçinde esaslı bir zemberek boşalmış gibi sanat merkezinin en kuytu köşelerini aradı. Bir dedektif dikkatiyle çıktığı keşifte, devasa binanın saklı gizli her köşesi onun ısrarıyla kapılarını açtı. Çocuksu bir merak duygusuyla çıktığı bu yolculukta, gölgelerde kalmış, atıl köşelere gözünü çoktan dikmişti. Öyle kolay değildi bu yolculuk. Karşısında kendi çizgilerinden taviz vermeye niyeti olmayan bir Fransız ekip vardı. O ise büyük bir kuş sürüsünü ürkütmüş bir adama bürünmüştü çoktan. Engeller erimiş, yıllar sonra da akıllarda kalacak bir hikâye olarak, yerini almıştı artık.

'Unutmaya karşı bir tür savaş'

Bu hikâyenin sahibi, çağdaş sanatın köşe taşlarından Sarkis (Sarkis Zabunyan).Türkiye ve Fransa'nın Dışişleri ve Kültür bakanlıklarının himayesinde, İKSV ve Culturefranc'ın işbirliğiyle düzenlenen Fransa'da Türkiye Mevsimi etkinlikleri kapsamında, Avrupa'nın en önemli sanat merkezlerinden Centre Pompidou, üç yıl süren yoğun bir telaşın ardından Sarkis'in Passages adlı sergisine ev sahipliği yapıyor. Önceki akşam açılan serginin öncesinde Sarkis, karlı ve somurtkan bir Paris sabahında basın mensuplarına sergiyi gezdirdi. Neşesi her halinden kendini belli ediyordu. Bir çocuk gibi şen görünen usta sanatçı, bir mücadeleyi kazanmanın keyfini yaşıyordu.

Bu sergi, Sarkis'in deyişiyle bir cevap verme ve eleştirinin devreye girdiği bir sergi aslında. Sanat merkezinin katı ve çoğu zaman da anlamsız kurallarıydı Sarkis'i bu kadar kızdıran. Bu kararlı savaşın (!) sonunda Pompidou'nun atıl köşelerini, kimsenin görmediği, dikkat çekmediği mekânlarını kullanan sanatçı, böylece pek çok ilki gerçekleştirmiş oldu. Pompidou, hiç görülmemiş, duyulmamış bir şey yaparak, sanatsal müdahalede bulunması için Sarkis'e, müze bölümünü, fuayeyi, Kandinsky Dokümantasyon ve Araştırma Merkezi'ni, Halk Kütüphanesi'ni ve Brancusi Atölyesi'ni biraz gönülsüz açtı. Her yer Sarkis'indi artık.

Sarkis'in gün geçtikçe taş taş kuracağı Pompidou'daki serginin ilk işleri, önceki akşam Fransa Kültür Bakanı Frederic Mitterrand, Centre Pompidou Başkanı Alain Seban ve İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı'nın birer konuşma yaptığı törenin ardından görücüye çıktı. Mitterrand, Walter Benjamin ve Charles Baudelaire'e gönderme yaparak serginin unutmaya karşı bir savaş olduğunu söylerken, Eczacıbaşı da Sarkis'in iki ülke arasında önemli bir köprü vazifesi gördüğünü belirtti.

Sarkis, yaklaşık otuz yıllık Pompidou'da 1978-1979'da yapılan bir sergiye katılır. 1964'ten beri Paris'te yaşayan sanatçı, kendi anılarından, mekânların belleklerinden ilham alarak sanat hayatında pek çok işler üretir. Pompidou'daki sergi, bu zincirin bir halkası. Sarkis, "Sergi mekânları dışında hareket etmeye çalıştım, sansürleri ve anlayışları kırıyorum. Büyük işler göstererek insanların kafasına vurmuyorum. Her tarafta sanat yapılır. Bir eserin yaşamasının engellenmesine tahammül ediyorum." diyor.

Sadece kadın sanatçıların eserlerinin bulunduğu daimi koleksiyon alanında Alman sanatçı Joseph Beuys'dan (1921-1986) sonra yer alan tek sanatçı Sarkis oldu. Altı yıldır güvenlik gerekçesi ve odadaki termometrenin çalınması gibi talihsizlik yüzünden kapalı olan Beuys'un odası, Sarkis'in yerleştirmesiyle çiçek olup başa takılacak hale geldi. Sarkis, Beuys'un ünlü yerleştirmesi 'Plight'a atıfta bulunarak, müzenin bu türden tavırlarını eleştiriyor. Rengarenk keçeden pabuçlarla girilen keçe kaplı oda, derin bir sessizliğin içine davet ederken yıllar sonra insan görmenin sıcaklığını sunuyordu. Sarkis bu pabuçları, Beuys'un eserlerinde kullandığı keçenin yapıldığı fabrikadan getirtmiş.

Sarkis, Pompidou'nun hemen dışında bulunan Romen soyut heykel sanatçısı Constantin Brancusi'ye (1876-1957) ithaf edilen Brancusi Atölyesi'nde ise dünyadaki tüm kültürlere gönderme yapan bir heykel ile Çin, Tibet, Afrika ve Türkiye gibi farklı coğrafyaların sembollerini çağrıştıran nesneleri döner bir şekilde yerleştirmiş. Bu çalışmaya, sanatçının Paris'teki atölyesinin canlı web kamerası eşlik ediyor. Böylece bir fanusta saklanan eserler canlanmış oluyor.

MekÂnları bir bir fethedecek!

Kandinsky Dokümantasyon ve Araştırma Merkezi ise sadece sanatçılara ve araştırmacılara kapısını açık tutmasıyla yıllar içinde halktan iyice koparılmış bir mekân. Sarkis, bilginin müzeden bilinçli bir şekilde izole edilmesine işaret eden bu durumu mekâna yerleştirdiği çalgı aleti ve kitaplarla eleştiriyor. Sarkis'in bir diğer işi ise 'Halk Kütüphanesi'nde sergileniyor. Bütün kitapların yazılabileceği ve bir arada var olabileceği özel raflar kurgulayan sanatçının, yüzlerce çerçeve ve çekmece içinde sergileyeceği binlerce yazı da, birbirinden farklı yazı karakterleriyle ziyaretçilerin karşısına çıkıyor. Önümüzdeki günlerde Sarkis, sanat merkezinin başka mekânlarında birkaç işini daha sergileyecek. Sürekli gelişerek büyüyecek sergi 21 Haziran'a kadar sürecek.

http://www.yapi.com.tr/haberler/sarkis-fransizlari-dize-getirdi_76533.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!