Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Subor Suya Yatırım Yaparak 27 Ülkenin Boru Markası Oldu

Türkiye'nin önde gelen müteahhitlik şirketlerinden Yapı Merkezi İnşaat ve Owens Corning şirketinin eşit ortaklığı ile 1997'de kurulan Subor, iç pazarda yüzde 46'lık paya ulaşmış durumda. Türkiye'de 2007'de yaşanan kuraklık sonucu devreve giren sulama projelerinin artması ile satışları bir anda tavan yapan şirket, Referans gazetesinin teçhizat

Referans Gazetesi
Subor Suya Yatırım Yaparak 27 Ülkenin Boru Markası Oldu Foto: Melek Aldemir

Gelecekte suyun öneminin artacağı öngörüsünde bulunarak içme suyu, sulama, atık, enerji ve kimya gibi alanlara yönelik cam elyaf takviyeli plastik (CTP) boru üretimine başlayan Subor, sadece Türkiye'de değil 27 ülkede aranan bir marka haline geldi. Türkiye'nin önde gelen müteahhitlik şirketlerinden Yapı Merkezi İnşaat ve Owens Corning şirketinin eşit ortaklığı ile 1997'de kurulan Subor, iç pazarda yüzde 46'lık paya ulaşmış durumda. Türkiye'de 2007'de yaşanan kuraklık sonucu devreve giren sulama projelerinin artması ile satışları bir anda tavan yapan şirket, Referans gazetesinin teçhizat dalında Hızlı Balık Ödülü'nün de sahibi.

Subor'un üretimini yaptığı CTP borular, aralarında Güneydoğu Anadolu Projesi'ndeki (GAP) sulama tesislerinin de olduğu çok sayıdaki çalışmada kullanılıyor. Her yıl İstanbul-Erzurum karayolu mesafesinde CTP boruyu yüzde 0,5 hata payı ile üreten şirketin hızlı balık olduğu 2007 yılında bir önceki seneye göre satışlarda yüzde 90 artış göstermesi tesadüf değil. Firmanın piyasadaki diğer tip borulara göre insan ve çevre sağlığına uyumlu, teknolojik altyapısı güçlü CTP tipi boru üretmesi, firmayı pek çok projede ilk referans kaynaklarından biri haline getirdi. Normalde cirosunun yarısını ihracattan elde eden şirket, 2007'de iç pazardaki talep artışı yüzünden ihracata bile ürün yetiştiremez oldu. Toplam 351 çalışanı ile geçen yıl 158 milyon TL ciro gerçekleştiren Subor'un bu yılki ciro hedefi ise 200 milyon TL. Şirket Avrupa ve Rusya pazarına daha hızlı ulaşabilmek için Balkanlar'da yeni bir tesis yatırımı planlıyor.
 
CTP boru sektöre ilaç gibi geldi

Subor Yönetim Kurulu Başkanı Emre Aykar, şirketin kuruluş aşamasını şöyle anlatıyor: "Subor, Yapı Merkezi ve Owens Corning'in ortak şirketi. Ana faaliyet alanı inşaat olan ve yönetim kurulu başkanlığını yürüttüğüm Yapı Merkezi olarak çevreye büyük önem veren bir şirketiz. Gelecek 30 yılın projelerinin önemli kısmının suyla ilgili olduğu gerçeğini gördüğümüzde, suya yatırım yapmak istedik. O yıllarda CTP borunun dünyadaki lideri olan Owens Corning de Türkiye'de yatırım için arayışta bulunuyordu. Owens Corning, Amerikan merkezli ancak şu anda Suudi Arabistanlı Amiantit firmasına ait durumda. Yapı Merkezi'ni çok iyi bilen ve Owens Corning'in de iletişimde olduğu çevre mühendisliğinin kurucusu ünlü akademisyen Prof. Dr. Kriton Curi bu iki şirketin bir araya gelmesine vesile oldu. Böylece hem çevreye uyumlu hem de teknolojik anlamda güçlü CTP boru üretmeye karar verdik. Yarı yarıya ortaklıkla Subor Boru'yu kurduk."

Subor'u kurana dek piyasada daha çok asbestli, beton ve çelik borular kullanıldığını ifade eden Emre Aykar,
CTP'nin rakiplerine göre avantajlarını ise şöyle dile getiriyor:

"Asbestli borular kanserojen içerdiği ortaya çıkınca artık kullanılmamaya başladı. Halen kullanımda olan beton borular ise oldukça ağırdır. Çelik ise pahalı ve korozyona (paslanma) uğrar. Dolayısıyla CTP boru sektöre ilaç gibi geldi. Her şeyden önce diğer türlere kıyasla fiyatı yüzde 25 daha ucuz. Paslanmaya uğramaz. Diğer boru tiplerinde kullanım süresi yer yer 1 yıla kadar düşerken, CTP'de kullanım ömrü en az 50 yıl civarında. Ayrıca çelik borunun dörtte bir, beton borunun ise onda bir ağırlığındadır. Hafiflik avantajı, üç beş metrede bir bağlantı yapma zorunluluğunu ortadan kaldırır. Bunlara ek olarak CTP'nin bağlantı noktaları da özel ihtisas gerektirmediği için işgücü maliyetini en aza indirir."


 
Kuraklık, Subor'u çözüm merkezi yaptı

Subor Genel Müdürü Kemal Tunç da Türkiye'de 1996'ya kadar bilinmeyen CTP borunun çevreye yararının idrak edilmesinin zaman aldığını ancak bunun şirketin lehine işlediğini belirtiyor. Subor Genel Müdürü Kemal Tunç, bu durumun en iyi örneğinin 2007 yılında yaşandığının altını çiziyor:

"Subor, 1996'dan bu yana yaptığı hatlarda bugüne kadar hiçbir problem yaşamadı. CTP borunun rakiplerine göre avantajı da ortada. Dolayısıyla 2007'de ciddi kuraklık tehlikesi yaşayan Türkiye için suyla ilgili projelerde Subor çözüm merkezi haline geldi. Kuraklık yüzünden iç pazarda öylesine ani talep artışı yaşandı ki, o yıl ihracat yapmakta zorlandık. Büyükşehirlerde acil su sıkıntılarını giderebilmek amacıyla oluşturulan projelere CTP boru ürettik. 2007'de satışlar yüzde 90,8 arttı. Satışlardaki artış geçen yıl da devam etti."
 
Balkanlar'a 20 milyon dolar yatırım

İlk üretim tesisini kuruluşunu takiben 1997'de Adapazarı'nda yapan şirket, 2000 yılında ise GAP projesine yönelik olarak Şanlıurfa'da bir fabrika kurdu. Yıllık bir metre çapında 670 km uzunluğa kadar CTP boru üretim kapasitesi bulunan şirket, geçen yıl artan yoğun talep doğrultusunda dört metre çaplı boru üretimi için de düğmeye bastı. Subor Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Uslu, dört metre çaplı boru için Adapazarı'ndaki tesiste yeni bir hattın yapımına başladıklarını söylüyor. Avrupa ve Rusya pazarına daha hızlı ulaşabilmek için de Balkanlar'da yeni bir tesis düşündüklerini ifade eden Uslu, "Balkanlar, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türki cumhuriyetler klasik pazarlarımız arasında. Ürünler, Anadolu'daki üretim tesislerinden gidiyor. Şu sıralar toplam maliyette yüzde 15 payı olan nakliye masrafından kurtulmak için Avrupa ve Rusya pazarına yönelik yeni bir yatırım planlıyoruz. Balkanlar'da 20 milyon euro yatırımla kurulacak tesisi 2011 sonuna kadar hizmete açmayı hedefliyoruz" diyor.


 
Sektörde 11 binden fazla firma var

Türkiye'de planlı kalkınmaya geçişten sonra ara ve yatırım malı niteliğindeki makine ve teçhizatın üretimi daha da önem kazandı. TÜİK'in verilerine göre 11 binden fazla firmanın faaliyet gösterdiği sektör, 2007'de 8 milyar dolar ihracat, 17 milyar dolar da ithalat yaptı. Sektör ihracatı 2008 yılında ise bir önceki yıla göre yüzde 22 artarak 9,7 milyar dolar oldu. Kapasite kullanım oranı yüzde 77 olan sektörün işçilik ücretleri, eşdeğer üretim yapan Avrupa Birliği ülkelerine nazaran daha uygun durumda. Sektör, KOBİ yapısının sağladığı esneklik ile ekonomideki ve pazar şartlarındaki değişimlere daha kolay uyum sağlama imkânı da sunuyor.
 
Nasıl hızı balık oldu

* Sulamanın önümüzdeki 30 yıl içinde öneminin artacağını gördü.
* Sektörün ihtiyacını iyi analiz edip ürün geliştirdi.
* Üretim hatlarını sıfır hata prensibiyle oluşturdu.
* Bugüne kadar 3.5 milyon metre boru üretti ve yıllık üretim 0.5 hata payı ile gerçekleşiyor.
* Ar-Ge'ye cirosunun yüzde 1,5'lik payını ayırıyor.

Subor Boru - Teçhizat

Teçhizat sektöründe "2008'in En Hızlı Balığı" seçilen Subor Boru'nun ödülünü, Borusan Holding CEO'su Agâh Uğur'un elinden Subor Boru Genel Müdürü Kemal Tunç aldı. Tunç, 12 yıl önce kurulan şirketin hâlâ aynı yöneticilerle yola devam ettiğine işaret etti. Yakaladıkları istikrarlı yönetim anlayışının başarının yolunu açtığını ifade eden Tunç, kurulduktan kısa bir süre sonra Türkiye'de ilk kez CTP boru üretimine geçtiklerine dikkat çekerek şunları söyledi: "Ülke ekonomisinin darboğaza girdiği zamanlarda yurtdışı pazarlara açılarak, üretime devam ettik. Ar-Ge'ye her zaman çok önem verdik. Sosyal sorumluluk projeleri ile şirket içindeki takımdaşlığımızı pekiştirdik. Türkiye genelinde 65 ilde ve dünya çapında 21 ülkede önemli bir marka olduk."

http://www.yapi.com.tr/haberler/subor-suya-yatirim-yaparak-27-ulkenin-boru-markasi-oldu_68576.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!