‘Tasarım Bütçeleri Yetersiz’
2008 Uluslararası Peugeot Dizayn Yarışması Dünya Beşincisi tasarımcı Onur Güvenç (27), geleceğin otomobillerini şöyle tarif etti: “Akıllı otomobiller risk faktörlerine göre donatılacak, otomobillerin yapısı insan ergonomisine daha uygun olacak, benzin yerine alternatif doğa dostu enerjiler kullanılacak ve firmalar her bölgenin doğa koşullarına
2008 Uluslararası Peugeot Dizayn Yarışması Dünya Beşincisi tasarımcı Onur Güvenç (27), geleceğin otomobillerini şöyle tarif etti: “Akıllı otomobiller risk faktörlerine göre donatılacak, otomobillerin yapısı insan ergonomisine daha uygun olacak, benzin yerine alternatif doğa dostu enerjiler kullanılacak ve firmalar her bölgenin doğa koşullarına uygun otomobiller tasarlayacak.” Mimar Sinan Üniversitesi 2005 yılı endüstri ürünleri tasarımı mezunu Güvenç, Almanya’nın en gözde otomobil tasarım okullarından biri olan Pforzheim’de edindiği deneyimlerle geleceğin otomobillerini tasarlamak üzere kolları sıvadı. Bugüne kadar aralarında 2004 Visa Kart Tasarım Yarışması Türkiye ayağında birincilik, 2005 Mobilya Sanayicileri Derneği Tasarım Yarışması kanepe kategorisinde birincilik, oturma grubunda üçüncülük, 2006 Geri Dönüşüm Tasarımı Yarışması Türkiye Birinciliği ile 2008 Uluslararası Peugeot Dizayn Yarışması Dünya Beşinciliği olmak üzere farklı alanlarda çeşitli ödüllere layık görülen Güvenç, Peugeot yarışmasında tasarladığı otomobilin üç tekerlekli ve “aslan görünümlü”, sıra dışı bir proje olduğunu kaydetti. Tasarımda en önemli kriterin “objelere farklı açılardan bakmak” olduğunu anlatan Güvenç, “Gelecekte, ülkeye hatta şehirlere özgün araba tasarımları ortaya çıkacak. Erzurum’da kullanılacak arabayla Antalya’daki araba farklı olacak. Doğa koşullarının, arabanın dizaynını belirleyeceğini düşünüyorum” diye konuştu. Geleceğin arabalarında dikkat unsurunun sürücüye yüklenmeyeceğini, şoförün yalnızca koordinasyona karar vereceğini söyleyerek kolay ve basite indirgenmiş, insan ergonomisine daha fazla önem verilen ve çevre dostu arabalarla otomobil sanayiinin bugünkü üretimden bir hayli uzaklaşacağını belirtti. Türkiye’de dış görünüş önemli Türkiye’deki tüketicinin otomobil seçiminde dış görünüşe öncelik verdiğine dikkat çeken Güvenç, bununla birlikte tasarımda konforun da ön planda tutulması gerektiğini belirtti. Türkiye’de endüstri alanında en önemli eksikliğin “tasarım” olduğunu savunan Güvenç, amacının Almanya’da hedeflediği yüksek lisans programını bitirip bir süre orada kendini geliştirmek olduğunu, Türkiye’nin AB’ye girmesi halinde buraya geri döneceğini belirterek özetle şunları söyledi: “Türkiye’de patent mekanizması henüz yeterince gelişmiş olmadığı için tasarım geri planda kalıyor. Diğer taraftan araştırma- geliştirme çalışmalarında da tasarıma ayrılan bütçeyi yetersiz buluyorum. Türkiye’yi, tasarıma gereken önem vermesi halinde gelecekte bu konuda adı geçen sayılı ülkeler arasında görebiliriz.” |