Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Tüketicilerin Kontrolündeki Piyasa

Sanatın özverili süreçlerle gerçekleşen kendine özgü ve dünya sanat ortamı ile bağlantılı gelişmelerini, geçici güncel eğilimlerle ve küçük bir alıcı-satıcı grubunun heyecanlı piyasa oyunlarıyla değerlendirmek son derece sakıncalı! Bu nedenle, sanat üstüne yazanların, sanatla ilgilenenlerin sanat pazarındaki hareketlenmeyi ülkenin sanat

Radikal Gazetesi
Tüketicilerin Kontrolündeki Piyasa

Fotoğraf: Muhsin Akgün

2010 yılı İstanbullular için yoğunlaştırılmış bir kültür/sanat yılı olacak benim içinse 1979 sonbaharında başladığım çağdaş sanat serüveninde 30.yıl. Bu serüvene 30 yıl önce Utarit İzgi ve Ali Muslubaş’ın Maçka’daki mimarlık bürosunun zemin katında açtıkları ARMO Sanat galerisinde yönetici olarak çalışmaya başladım.

O dönemde Mimar Sinan Üniversitesi ve Marmara Üniversitesinin yarattığı sanat iklimi geçerliydi. Bu üniversitelerden mezun olan sanatçıların resim ağırlıklı üretimleri yanında dönemin aykırı çıkışları, iki ya da üç bilinçli galeriyle sınırlı izleyiciye ve birkaç alıcıya (koleksiyoncu) ulaşıyordu. En önemli öncü etkinlik, Mimar Sinan Üniversitesinin düzenlediği Sanat Bayramı’ydı. Enstalasyon, bienal, küratör v.b. terimler ve işlevler henüz gündemde değildi.

40 yıl sonra, içe dönük, yalnız ve desteksiz bir ortamda düzeni değiştirmeye çalışan bireysel girişimlerden küresel kültür sanayinde söz sahibi olmaya aday bir sanat ortamına gelindi. Oldukça kısa bir süre sayılır; ancak kültür sanayinin hangi bölümünün söz sahibi olduğuna bakmak gerekir. Üretim bölümü mü? Tüketim bölümü mü?

İzleyen vardı alan yoktu

Yaklaşık 40 yıl önce, 70’li yıllarda başlayan ve 80’li yıllarda bağımsız grup sergileriyle var olmaya çalışan ‘çağdaş sanat’ üretimleri küçük bir izleyici kitlesine ulaşıyordu ama alıcısı yoktu, dedik. Koleksiyoncular 20.y ilk yarısında üretilen resimleri almaya başlamıştı. Yaşadıkları dönemin resimlerine ve diğer üretimlerine dönüp bakmıyorlardı. Bu ilgisizliğin 90’lı yılların sonuna kadar sürdüğü söylenebilir. Yerli üretimlere gösterilmeyen ilgi uluslararası üretimlere de gösterilmedi! İstanbul Bienallerine getirilen, ya da örneğin benim düzenlediğim onlarca uluslararası sergide sunulan İstanbul’a özgü indirimlerle alınabilecek yüzlerce yapıta koleksiyoncular dönüp bakmadılar bile.

Ayaklarına kadar gelmiş bu yapıtlar örneğin 10 bin avroya alınabilecekken, bugün 100 bin Avro’ya bile alınamayabilir. Bu yitirilmiş olanaklara bakıldığında, bugün koleksiyoncuların çağdaş sanat üretimine gösterdikleri ilgiyi mercek altına almak ve onların gecikmiş çağdaş sanat coşkusu üstünden sanat değerlendirmelerine girişmemek gerekir.

40 yıl önce çağdaş sanat üretiminin önünde zorlu aşamalar vardı; özel sektör, devlet ve yerel yönetimler zamanında bu aşamaların kolay geçilmesini sağlayacak olanaklar yaratmadı. Sanat yapma biçimlerinin farklılaştığını, çeşitli sanayi malzemelerinin ve malların, çoğaltma tekniklerinin işin içine girdiğini, sanat yapıtının temsiliyet özelliğinin yerine siyasal, ekonomik, toplumsal düzene ilişkin bağlamlar kurma özelliği taşıdığını kanıtlamak bu aşamalardan en zoruydu.

İkinci aşama, bu üretimin uluslararası ortama tanıtılması ve rekabete sokulmasıydı. 1987-1995 arasındaki İstanbul Bienalleri, 90’ların başındaki iki Venedik Bienali katılımı bu aşamaya hizmet eden etkinliklerdir. Bu etkinlikler İstanbul odaklı uluslararası iletişimin temellerini oluşturmuştur; ancak bugün bile bu işbirliklerinin var olan üretimin gereksinimlerini ve beklentilerini karşıladığı söylenemez. Mikro düzlemde çağdaş sanat üreticisi kişisel olanakları ile sınırlıdır; makro düzlemde kültür sanayinin güçlü kurum ve bireyleri bu iletişim üstüne tekel oluşturma eğilimindedir.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/tuketicilerin-kontrolundeki-piyasa_76051.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!