Komşu ülkelerde yerli üreticinin Türkiye’nin 20 yıl önceki
teknolojisiyle üretim yaptığını belirten Ufuk Bayraktar, “Türkiye, Avrupa ve
Ortadoğu’nun Çin’i olacak” dedi.
Çocuk oyun parkı ve kent mobilyası
üretiminde bir Ankara markası olan Park Tasarım
firmasının sahibi genç sanayici ve iş adamı Ufuk Bayraktar, 'KOBİ’ler
Konuşuyor' köşemizin bu haftaki konuğu oldu. Bir ülkenin refah seviyesini ve
gelişmişliğini ortaya koyan göstergelerden birinin, kentsel donatı elemanlarının
kullanımı olduğunu belirten Bayraktar, “Komşu ülkelerde sektörel olarak büyük
şansımız var. Çünkü yerli üretici ya hiç yok, ya da bizim 20 yıl önceki
teknolojimizle üretim yapıyorlar. Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu’nun Çin’i
olacaktır. Bu üretim gücümüz var” dedi.
Kentsel donatı
Park Tasarım firması hakkında bilgi verebilir misiniz?
Park Tasarım Ltd. Şti. 1996 yılında kurulmuştur. Kurulduğu günden bu güne
kent mobilyaları tasarımı ve üretimi konularında faaliyet göstermektedir.
İmalatını yaptığımız ürünler, çocuk oyun parkları, gazebo ve pergoleler, dış
mekan kondisyon aletleri, banklar ve çöp sepetleri, piknik masaları, otobüs
durakları, satış üniteleri ve büfeler, reklam kioskları, ağaç kök ve gövde
koruyucuları, bisiklet park elemanları ve benzeri kentsel donatı elemanlarıdır.
Talebin artması
Sektörün geçmişi ve gelişimi nasıl?
Kent mobilyaları üretimi faaliyetlerinin bir sektör olarak ortaya çıkması ve
sırf bu işi yapan firmaların oluşması son 15 yıllık süreç içinde
gerçekleşmiştir. Bu süre bir iş kolu için oldukça kısa bir geçmişi ifade
etmektedir. Daha önceleri ürünler tamamen amatörce bir demir doğramacı veya bir
marangoz tarafından imal ediliyordu. Hiçbir kalite ve üretim standartlarının
olmadığı bu dönemler insan ve çocuk ergonomisine uygun olmayan, hatta ölümcül
kazalara yol açabilecek ürünlerin kullanıldığı dönemlerdi. Hepimizin hatırladığı
paslanmış sac kaydıraklar, kırık dökük oyun parkları, üzerinde tahtaları olmayan
banklar veya içinde kovası olmayan çöp sepeti iskeletleri bu dönemlerin
alışıldık görüntüleri idi. Ancak yerel yönetimlerin açık ve yeşil alanların
kullanılması düşüncesini benimsemesi, peyzaj Mimarlarının devreye girmeleri ve
kentli insanın beklentilerinin bu yönde gelişmesi ile parklara, spor alanlarına,
yaya bölgelerine talebin artması ile kent mobilyalarına da talep oluşmuş ve bu
talebin karşılanması amacı ile bu alanda faaliyet gösteren firmalar kurulmuştur.
Gelecekten umutluyuz
Sektörün geleceği ve ihracat potansiyeli nasıl?
Çalışan nüfusun artması ve kentli yaşam kültürü de artık çocukların ilkokul
çağına dek evde kalmasını engellemektedir. Eskiden bir lüks olarak görülen ve
ancak zenginlerin yapabileceği düşünülen spor faaliyetleri artık parklarda
herkese açık mekanlarda ücretsiz yapılabilecek bir aktivite haline gelmiştir.
Talep görmektedir. Tüm bu gelişmeler önümüzdeki dönemlerde kent mobilyaları
kullanımının artacağını göstermektedir. Bir ülkenin refah seviyesini ve
gelişmişliğini ortaya koyan göstergelerden biride artık kentsel donatı
elemanlarının kullanımı olduğu unutulmamalıdır. Dolayısıyla gelecekten
umutluyuz. Aynı umudu ihracat potansiyelindeki gelişmelerde de yaşıyoruz. Komşu
ülkelerde bile sektörel olarak büyük şansımız var çünkü yerli üretici ya hiç yok
yada bizin 20 yıl önceki teknolojimizle üretim yapıyorlar.
Tüketici bilinçlenmeli
Türkiye’de kent mobilyası üreten firmaların durumu hakkında neler
söylersiniz?
Maalesef tüm gelişmelere rağmen talebin ciddi bir kısmı sektör dışı
firmalarca karşılanmaya devam ediyor. Kalite standartlarından uzak yapılan
imalatlar çocuk sağlığı açısından büyük risklere neden olabiliyor. Bu konuda
başta belediyelerin satın alma birimleri ve toplu konut idareleri, satın
aldıkları ürünlerde aramaları gereken kriterler hakkında bilgi sahibi olmalı.
Tüketicinin bilinçlenmesi sektör kalitesinin artmasına neden olacaktır.
Rekabetin sadece fiyatla yapılabileceği düşüncesi piyasada hakim. Artan
üretim ve enerji maliyetlerine karşın her geçen gün düşen fiyatlar ve
tüketicinin kalite noktasındaki bilgi yetersizliği sektörün en büyük problemleri
arasında.
|