Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'nda...
Tarihi Yalıya Çarpan Gemi...
Geminin Çarptığı Yalıda Çalışma Başladı
Geminin Haczine Yapılan İtirazda...
Yalıya Çarpan Gemi Skandalı...
Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'nı...
İlber Ortaylı: Facia Yaşanmasını...
Yalıdaki İnceleme Sonrası...
Yalının Son Hali Havadan Görüntülendi
Yalıya Çarpan Geminin Kaptanı Konuştu
İstanbul Boğazı'nda yalıya çarpan geminin Filipinli kaptanı Edgardo Deseo ve mürettebat ifadesinde kazayı anlattı.
İstanbul Boğazı'nda tarihi Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'na çarpan Malta bayraklı Vitaspirit adlı geminin Filipinli kaptanı Edgardo Deseo ve 3 mürettebat, deniz kaza raporu düzenlenmesi için İstanbul Adalet Sarayı'nda bulunan İstanbul 17. Denizcilik İhtisas Mahkemesi'ne geldi. Burada geminin kaptanı, başmakinisti ve dümencisi ifade verdi "Maalesf o sığ alana gidemedim" Deseo ifadesinde, "Olay saat 15.20'de başladı. Başmühendis (çarkçıbaşı) dahili telefondan arayarak motorlarda bir sorun olduğunu söyledi. Başmühendise, boğazdan geçtiğimizi ve dar bir kanalda olduğumuzu söyleyerek acilen duruma müdahale etmesini söyledim. Ben de makinenin devrinin düştüğünü ve rotanın iskele tarafına doğru değiştiğini gözlemledim. Bu durum üzerine kılavuz kaptanla birlikte demir atmaya karar verdik. Ancak, birkaç dakika sonra motor devri 4 bin 400'den 6 bine çıktı. 6 bin devrine geldiği zaman geminin rotası sancak tarafına geri dönmeye başladı. Geri dönmeye başlayınca biz de demir atmaktan vazgeçtik. Çünkü böyle bir durumda demir atmak çok tehlikelidir. Su derinliği 60 metre olduğu için demir atınca kaybetme olasılığı vardır. O derinlikte demir tutarsa gemi sancak tarafına dönmeye başlayacaktır. Sancak demirini bırakırsanız o zaman gemi dönmeye başlayacaktır. Bulunduğumuz konum itibariyle dönüş yarı çapımız çok sınırlıydı. Dolayısıyla geminin dönmeye başlayıp sahile yandan çarpması daha büyük hasara hatta ölümlü kazaların olmasına neden olabilirdi. Daha geniş bir alana çarpmamak için demir atmaktan vazgeçtik. O esnadaki amacım 4 metredeki derinlikte gemiyi burnundan sığ bir yere oturtmaktı. Böylece zararı en aza indirmekti amacım. Motorlar durduğu için maalesef o sığ alana gidemedim ve çok yakınında bulunan o eve çarptım" dedi. "Geçen ay da boğazdan geçtim" "Motorlar nedenini bilemediğim bir şekilde durdu" "Birden bire motorun devri düşmeye başladı" Yalı maliklerinin avukatı itiraz etti Gemi kazasına ilişkin Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'nın maliklerinin başvurusu üzerine, mahkeme, Malta bayraklı Vitaspirit gemisinin 50 milyon dolar ile sınırlı olmak üzere ihtiyaten haczine karar vermişti. Mahkeme, ihtiyati haciz kararını ve geminin seferden meni için liman başkanlığı ve kıyı emniyetine yazı göndermişti. Söz konusu gemi, Zeytinburnu açıklarında bekletiliyor. |