Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Yap - İşlet -Devret Modelinin Kapsamı Genişliyor

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, trafiği yoğun olan karayolu, gar, lojistik merkezi, havaalanı, yük, yolcu, yat limanı ve kompleksleri ile sınır kapılarının yap-işlet-devret modeliyle yapılmasını öngören tasarı kabul edildi.

Dünya Gazetesi



b>TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, trafiği yoğun olan karayolu, gar, lojistik merkezi, havaalanı, yük, yolcu, yat limanı ve kompleksleri ile sınır kapılarının yap-işlet-devret modeliyle yapılmasını öngören tasarı kabul edildi.
AK Parti Afyonkarahisar Milletvekili Sait Açba'nın başkanlığında toplanan komisyon, Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun ile Devlet Su İşleri Umum Müdürlüğü Teşkilat ve Vazifeleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısını görüştü. Yaklaşık 5 saat süren görüşmelerin ardından kabul edilen tasarıya göre, trafiği yoğun olan karayolu, sınır kapıları, gar, lojistik merkezi, yük, yolcu ve yat limanı ile bunların kompleksleri de yap-işlet-devret modeliyle yapılabilecek.

Bu modelle üretilen mal veya hizmet bedelinin, yararlananlar tarafından ödenmesi öngörülmeyen yatırımlar için devlet, ihaleyi kazanan şirkete katkı payı ödeyecek. Katkı payı kapsamında; görevli şirketin ürettiği mal veya hizmet bedelinin, mal veya hizmetten yararlananlar tarafından ödenmesi öngörülmeyen veya mümkün olmayan yatırımlarla ilgili yapılacak görevlendirmelerde, mal veya hizmetten yararlananların tüketim veya kullanım miktarları da dikkate alınarak belirlenen bedel, idare tarafından görevli şirkete tamamen veya kısmen ödenecek.

Yatırım ve hizmetlerini yap-işlet-devret modeliyle yaptırmak isteyen idare, projeye ilişkin fizibilite raporuyla, Yüksek Planlama Kuruluna müracaat edecek.

Ödemelerin gecikmesi
Yap-işlet-devret sözleşmelerinde, ödemelerde gecikme olması halinde uygulanacak gecikme faizine ilişkin hükümlere de yer verilebilecek. Böylece ödemelerin gecikmesi nedeniyle görevli şirketin uğrayabileceği bazı zararların, sözleşme hükümleri çerçevesinde giderilmesine imkan tanınıyor.

Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri tarafından sözleşmeye bağlanan katkı paylarının karşılığı, ilgili idarelerin bütçelerine ödenek olarak konulacak. Bir yılda sözleşmeye bağlanacak yatırımların toplamı, ilgili yıl merkezi yönetim bütçesinin sermaye giderleri toplamının yüzde 50'sini geçemeyecek. İlgili yıl bütçelerinden ödenecek katkı paylarının toplamı ise o yılın merkezi yönetim bütçesinin sermaye giderleri toplamının yüzde 20'sini geçemeyecek. Bakanlar Kurulu, bu oranları 2 katına kadar artırmaya ve 0'a kadar azaltmaya yetkili olacak.

Ücretle ilgili düzenlemeler, katkı payı hakkında da uygulanacak. Mal veya hizmet türleri veya bunların tüketim, kullanım miktarları, kalite, güvenlik ve diğer değerlendirme kriterleri itibariyle farklı ücretler uygulanabilecek. Ücretler, tüketim veya kullanım miktarlarının alt ve üst sınırlarına göre aralıklarla topluca belirlenebilecek.

Geliştirme hizmet giderleri dikkate alınmayacak
Tasarıya göre, tesislerden katkı payı ödemesi yapılmış olanların; katkı payı ve ortak tesis yatırım harcamalarına tekabül eden kısmı, görevli şirketin işletme süresi sona erdikten sonra, bu tesislerden yararlanabilecekler tarafından ödenecek.

Tesislerden yararlanabilecekler tarafından ödenecek yatırım harcamalarının tespitinde, idarece yapılan kamulaştırma, arazi toplulaştırması ve tarla içi geliştirme hizmet giderleri dikkate alınmayacak. Yap-işlet-devret modeliyle yapılan tesislerde görevli şirket ile sulamadan yararlananlar arasında sözleşme imzalanmaması halinde; idare ile görevli şirket arasında belirlenen ve sulamadan yararlananlar tarafından ödenecek ücretin miktarı ve ödeme zamanı, sulama birliğinin bulunmadığı yerlerde muhtarlıklarda ilan edilecek.

"Önemli projeler, kamu yetersiz kaldığında kamu-özel sektör ortaklığı ile yapılacak"
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da tasarıyla yap-işlet-devret modelinin kapsamının genişletildiğini söyledi. Yatırımların gecikmeden bitirilmesi ve bu yatırımdan beklenen hizmetin bir an önce vatandaşa sunulmasının önemli olduğunu vurgulayan Yıldırım, "Tasarının kanunlaşmasıyla birlikte Türkiye açısından gerçekleşmesi gereken önemli projeler, kamu kaynaklarının yetmediği durumlarda, yeni bir finansman modeliyle kamu-özel sektör ortaklığı ile gerçekleştirilecek" dedi.

Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, ellerinde GAP, Konya ovası ve Çukurova bölgeleriyle ilgili çok sayıda proje bulunduğunu, bunların kamu kaynaklarıyla yapılmasının mümkün olmadığını belirterek, "Bu projelerin hayata geçmesi için hararetle bu tasarının yasalaşmasını bekliyoruz" dedi.

http://www.yapi.com.tr/haberler/yap---islet--devret-modelinin-kapsami-genisliyor_58677.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!