İstanbul Büyükşehir Belediyesi, kentin otopark sorununu çözmek amacıyla 449
bin 924 araç kapasiteli 691 otopark inşa edecek. Otopark yatırımları ile,
belediyeye bağlı otoparkların sayısının 3 bin 292'ye, toplam araç kapasitesinin
613 bine çıkacağı belirtiliyor. Bu otoparkların 7 bin 155 araç kapasiteli
16'sının inşaatına başlandı. 11 bin 120 araç kapasiteli 25 otoparkın ihalesi
yapılırken, 18 bin 450 araç kapasiteli 39 otopark için de Büyükşehir Belediye
Meclisi'nden karar çıktı.
İstanbul yaklaşık 15 milyonluk nüfusu ile dünyada nüfus
potansiyeli olarak 101 ülkeyi geride bırakan, yaklaşık 2.5 milyon taşıtın
bulunduğu ve bu taşıtların yaklaşık yüzde 78'ini otomobil, yüzde 22'sini ise
toplu taşıma araçlarının oluşturduğu ve her gün 600'a yakın aracın trafiğe
katıldığı ve parklanmanın yüzde 90'ının yol üstünde olduğu bir şehir... Her gün
artan araç sayısıyla İstanbul'un en önemli sorunlarından olan "otopark" sorunu,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ni harekete geçirdi. Büyükşehir Belediyesi,
kentin otopark sorununu çözmek amacıyla 449 bin 924 araç kapasiteli 691 otopark
inşa edecek. Büyükşehir Belediyesi'nin otopark yatırımları ile belediyeye bağlı
otoparkların sayısının 3 bin 292'ye, toplam araç kapasitesinin 613 bine çıkacağı
belirtiliyor. Yeni otoparklar, kullanılacak değişik teknolojilerle de dikkat
çekecek. Otomobiller asansörle taşınacak, otoparkların üstü de yeşil alan haline
getirilecek.
Klasik otopark anlayışını dışına çıkılarak; kent dokusuyla
uyumlu yapılacak otoparklarda, sergi ve fitness salonları ile sosyal donatı
alanları da bulunacak. Çoğunluğu yeraltına yapılacak otoparklarda otomobiller
asansörle taşınacak ve üstü de yeşil alan olacak.
Ulaşım Daire Başkanlığı ve İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret
AŞ’nin (İSPARK) koordinasyon ve aktarma noktalarını dikkate alarak planladığı
otoparkların 7 bin 155 araç kapasiteli 16'sının inşaatına başlandı. 11 bin 120
araç kapasiteli 25 otoparkın ihalesi yapılırken, 18 bin 450 araç kapasiteli 39
otopark için de Büyükşehir Belediye Meclisi'nden karar çıktı.
Yeni otoparklar nerelere yapılacak?
İstanbul'da hayata geçen otoparklar, merkezi semtler kadar yeni
gelişen bölgelerde de hizmet verecek. Beykoz'dan Şişli'ye kadar yeni otoparklar
yapılıyor. İşte otopark projelerinin hayata geçtiği veya yakında geçeceği
bölgeler: Kağıthane Emniyet, Yeşilce; Şişli Meşrutiyet, Esentepe, Kuştepe,
Gayrettepe; Beyoğlu Kemer Hatun; Fatih İskenderpaşa, Ördekkasap, Hocaüveyiz,
Muratpaşa; Maslak; Bahçelievler; Kadıköy Bahariye, Erenköy, İçerenköy,
Kızıltoprak, Şaşkınbakkal, Kağıthane Cengiz Topel; Güngören Nezih Özmen, Nazif
Gürman; Eminönü Polonya Pazarı, Şehsuvarbey; Ümraniye Namıkkemal, Atatürk;
Küçükçekmece; Üsküdar. Beykoz Rüzgarlıbahçe, Kavacık; Kartal Soğanlık; Maltepe
Hatboyu; Gaziosmanpaşa Merkez, Atatürk Bulvarı, Küçükköy, Fevzi Çakmak;
Ümraniye; Bayrampaşa, Şile"
Otoparkların teknolojisi nasıl
olacak?
Klasik sistemin yanı sıra otomatik ve yarı otomatik olarak inşa
edilecek otoparklar, bilgisayarlarla donatılacak. Otomatik otoparklara bırakılan
araçlar, asansörle katlara çıkarılacak ve ray sistemi ile boş olan park yerine
yerleştirilecek.
Raflı otopark: Sürücüler otoparkın çıkışında
SMS ve kartlı ödeme yapabilecek. Yarı otomatik otoparklarda, sürücü aracını park
yerine çekecek ve araç lif sistemiyle raf şeklinde hazırlanan park yerlerine
kaldırılarak yerden tasarruf sağlanacak.
Kule park: 30 metre yüksekliğinde 7x7
metrekarelik bir alana yapılabilecek kule otoparklara 50 araç park edebilecek.
Bir palet üzerinde, dikey taşıyıcı ile taşınan araçların park yerlerine
aktarılması sırasında, entegre bilgisayar sistemiyle denetim yapılacak. İlk kule
otoparklar Şişli'ye yapılacak.
Park ev: Dışardan bakıldığında evi andıracak
şekilde dizayn edilecek park evlerde de otomatik park sistemi
uygulanacak.
Modüler park: Galvaniz veya çelikten yapılacak
modüler katlı otoparklar, kolaylıkla monte edilip sökülebilecek. Sistemlerde
otomatik ödeme ve kamera denetimi yapılacak.
Tam otomatik otopark: Bu otoparklarda rampa ve
koridor olmayacak. Araç yüksekliklerinde katlar inşa edilecek. Aydınlatma ve
havalandırma gereksinimi olmayan otomatik otoparklar, bilgisayar kontrolüyle
çalışacak ve sadece gişe personeli bulunacak. Bu otoparklar, hırsızlık ve
sürücülerden kaynaklanacak kaza risklerini de en düşük düzeye
indiriyor.
Süper otoparklar rahatlatacak
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı İSPARK; otopark
projeleriyle İstanbul'da yeni sayfa açıyor Cihangir'deki otoparkta fitness
salonu, sergilerin yapılacağı fuaye ve spor alanları bulunacak. Merter’de
yapılacak olan otoparkta ise insansız işleyen tam otomatik bir sistem kurulacak.
Bakırköy’de ise bir kat içinde üç katlı araba parkına imkan veren 'puzzle
sistemi' denilen yarı otomatik park bulunacak. İSPARK yetkilileri 'teknolojik'
otoparkların araba tahliyesi hızı konusunda iddialı ve "Avrupa'da ilk olacak"
ifadesini kullanıyorlar.
Belediyenin hayata geçirdiği "Park et, toplu ulaşımla devam et"
sistemi de dikkat çekiyor. Toplu taşımı teşvik etmek; vatandaşların rahata
ulaşımını sağlamak için başlatılan uygulama ilk kez Ümraniye Haldun Alagaş Katlı
Otoparkı'nda İSPARK tarafından uygulandı. "Park et devam et" projesi önce
metrobüs güzergahlarında sonra tüm İstanbul'da uygulamaya başlanıyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından trafiğe bir çözüm
olarak hizmete sunulan, Avcılar-Zincirlikuyu Metrobüs hattına İSPARK'tan otopark
desteği gelmişti. Metrobüs güzergahının 12 noktasında "Park et metrobüsle devam
et" uygulaması hayata geçiyor. Özel araç sürücüleri otomobilleriyle bu transfer
merkezlerine gelecek otopark görevlilerinin bulunduğu otoparklarını park
ettikten sonra metrobüs hattından faydalanabilecek. Transfer merkezlerinden üçü
Balmumcu Yeraltı Otoparkı, Zeytinburnu Çırpıcı ve Merter Metro İstasyon’u
yanında hizmete girmişti.
Okul bahçelerinin altına da otopark
İstanbul Büyükşehir Belediyesi,
İstanbul'daki otopark kapasitesini; 4-5 katına çıkarmak için yaklaşık 150 okulun
bahçesinin altına otopark yapmayı planlıyor. Belediye Meclisi, geçtiğimiz
günlerde, cadde, park, okul bahçelerinin altın otopark olarak değerlendirilmesi
yönünde bir karara imza attı. İSPARK; açık, kapalı ve cadde üstü otopark
hizmetlerinden kazandığı parayla İstanbul'a yeni otopark yatırımları yapıyor.
İstanbul'un prestij caddelerinin altına da otopark yapılıyor. Beşiktaş Yıldız
Posta Caddesi altındaki 380 araçlık otopark 2005 yılında hizmete girdi.
Zeytinburnu 58’inci Bulvar altındaki 500 araçlık otopark da bir süredir hizmet
veriyor. Yeraltı otoparkı yapılan caddeler arasında Tarlabaşı Bulvarı, Bağdat
Caddesi, Bahçelievler İzettin Çalışlar Caddesi, Bakırköy İstanbul Caddesi, Şişli
Halaskargazi Caddesi, Şişli Vali Konağı Caddesi, Şişli Abdi İpekçi Caddesi de
var.
Geçtiğimiz günlerde Şişhane-Taksim ve 4’üncü Levent-Maslak Oto Sanayi
Metro Hatları'nın açılışını yapan Başbakan Erdoğan ve Kadir Topbaş da, metroya
BELBİM'in yeni hizmeti İstanbulkart ile binmişti. Ulaşımda ve günlük hayatta
büyük kolaylık sağlayacak temassız akıllı kart, yakında İstanbullular'ın
kullanımına sunulacak. Ulaşımda AKBİL ile eş zamanlı olarak kullanılacak ve
otopark, taksi, dolmuş, sinema, tiyatro ücreti ödenebilecek İstanbulkart ilk
olarak Başbakan ve Büyükşehir Belediye Başkanı kullanmış oldu. İstanbulkart;
bilet ya da jeton yerine AKBİL ile eş zamanlı olarak kullanılabilecek.
Büyükşehir Belediyesi şirketlerinden İSPARK'ın kat otoparklarında kullanılan
yeni elektronik kart, 'temassız akıllı kart' olarak da tanımlanıyor. Bu kartla
vatandaşlar elektronik bilet, otopark, sosyal doku ve sosyal ve kültür
hizmetlerinden daha nitelikli faydalanılacak. Kartın temassız çalışma özelliği,
kullanım kolaylığı sağlıyor. Yolcu, kartı cüzdanda
taşıyabiliyor.
|