STRONG>Yüzyılın projesi olarak bilinen Bakü-Tiflis-Ceyhan
hattının Türkiye tarafının işletmecisi olan Botaş International Limited
(BIL) şirketi zarar batağından çıkmak için adeta çırpınıyor.
Başbakanlık müfettişleri, sürekli zarar eden ve finansman ihtiyacını
kısa ve uzun süreli kredilerle karşılayan BIL’in mali yapısını düzeltmesi
uyarısında bulundu. Buna rağmen BİL şirketi projenin inşaat ve işletme
işlerini yürütmek üzere 11 dev enerji şirketini bünyesinde bulunduran
BTC Co şirketine başvurarak, petrol miktarı garantisi ve yakıt
olarak kullanılan doğalgazın tavan fiyat uygulamasına yönelik girişimlerde
bulunduğu ortaya çıktı.
Meclis’e rapor
sunuldu
Başbakanlık
Yüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılan tespitlere yönelik BIL
tarafından yürütülen çalışmalar hakkında Meclis’e rapor sunuldu. Raporda BIL’in
zarara uğramasının nedeni uluslararası BTC Co şirketi ile yapılan anlaşmada
yakıt olarak 18 dolar tavan fiyat garantisi bulunan petrolün yerine doğalgazın
kullanılması ve petrol miktarı garantisinin bulunmaması olarak açıklandı. Bu
kapsamda BİL, BTC Co Şirketine petrol miktarı garantisi yakacak tavan fiyat
uygulaması için başvuruda bulundu.
Personele yüksek
ücret
Ayrıca Uluslararası Tahkim’e de başvuru yapıldı.
Personeline ödediği yüksek ücretler ile gündeme gelen BIL’e Yüksek Denetleme
Kurulu müfettişleri tarafından, “Sürekli zarar eden ve finansman ihtiyacını
kredilerle karşılayan BIL şirketinin borçlarını tasfiye edebilmek amacıyla
sermaye artırımı çalışmaları yapılmakta olup, zarara neden olan etkenlerin
ortadan kaldırılması suretiyle bozulan mali yapının düzeltilmesi ve böylece
artırılacak sermayeden sağlanacak mali imkânların zararların finansmanında
kullanılması” önerisinde bulundu.
İşte böyle zarara
uğramış
BIL’in sermayesini artırmaya yönelik çalışmaların devam
etmekte olduğunun altının çizildiği raporda şirketin gelirinin sevk edilen
petrol miktarına bağlı olduğu ve beklenen kâr düzeyine ulaşmamasının tamamen
BIL’in kontrolü dışında olduğu ileri sürüldü. BIL zararı şu iki nedene bağlandı:
“Anlaşmalarda petrol miktarı garantisi olmadığı için BTC Co’nun vaadettiği
miktarda petrol sevk etmeyerek BIL’in gelirlerinin düşük kalmasına sebebiyet
verilmesi. Anlaşmalarda BTC Co. tarafından Pompa istasyonları yakıtı olarak
petrolün tercih edilmesi durumunda işletmeci şirket BIL’e varil başına 18 doları
geçmeyen fiyattan petrol sağlanacağı belirlenmesine karşın daha sonra yakıt
olarak tavan fiyat garantisi olmayan doğalgazın seçilmesi ve ham petrole gelen
fiyat artışlarının doğalgaza yansıması sonucu işletmeci BIL şirketinin büyük
miktarda yakıt gideri ödemek zorunda kalmasıdır.”
Doğalgaza
bağlanacak
BTC Co ile gerçekleştirilen görüşmelere de
değinilirken, şu öneride bulundukları raporda yer aldı: “Petrol miktarı
‘throughput’ garantisi verilerek BIL’in yıllık gelirinin garanti edilmesi ve
anlaşmalarda yer alan yakıt birim fiyat garantisinin doğalgaza da uygulanarak
BIL’in yakıt giderlerinin sabitlenmesi konularıdır. Müzakereler devam ederken
hukuki hakların zaman aşımı dolayısıyla kaybedilmemesi amacıyla Uluslararası
Tahkime de başvurulmuştur.”
|