Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

15 Bin Kilometrelik Duble Yol Projesi İki Kesimi Karşı Karşıya Getirdi

Hükümetin Acil Eylem Planı'nda yer alan 15 bin kilometre duble yol projesi, asfalt müteahhitleriyle çimentocuları karşı karşıya getirdi. Çim

Dünya



b>Hükümetin Acil Eylem Planı'nda yer alan 15 bin kilometre duble yol projesi, asfalt müteahhitleriyle çimentocuları karşı karşıya getirdi.

Çimentocular, projenin beton yol olarak yapılması konusunda Ankara'da lobi faaliyetleri yürütürken, asfalt müteahhitleri 'asfalt yol bozuluyor' ifadesinin doğru olmadığını, bunun kaynak yetersizliği nedeniyle sathi kaplamalı yollarda ortaya çıkan bir durum olduğunu belirtti.
Asfalt Müteahhitleri Derneği (ASMÜD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Göçen, projenin sıcak karışım asfalt kaplamalı olarak ihale edilen yollarda, sathi kaplama şeklinde uygulanacağını belirterek, asfalt beton kaplama için bile kaynak bulamayan hükümetin, ilk yatırım maliyeti daha yüksek olan beton kaplama yol yapmasının söz konusu olamayacağını kaydetti. Beton yolun asfalt yola göre daha avantajlı olduğunu vurgulayan Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Yönetim Kurulu Başkanı Mürsel Öztürk ise, projenin beton yol olarak yapılmasının, asfalt yola göre 4 milyar dolarlık avantaj yaratacağını savundu.

Asfaltçılar ne diyor?

Kaynak yetersizliği öne sürülerek yeni yapılacak bölünmüş yolların, hiçbir taşıma gücü olmayan, sadece yol yüzeyini kapatmaya yarayan, püskürtülen bitüm üzerine iki sıra serilen mıcırdan oluşan sathi kaplama ile kaplanacağını ifade eden Göçen, sathi kaplamanın asfalt beton anlamına gelmediğini vurguladı. Hükümetin asfalta öncelik vermesinin söz konusu olmadığını kaydeden Göçen, "Bölünmüş yol projesinde asfalt ön plana çıkarılmıyor. Tam tersine gelişkin sıcak karışım asfalt üretim plentleri ile serme ve sıkıştırma ekipmanlarına sahip asfalt müteahhitlerinin milyonlarca dolarlık makine parkları atıl duruma getiriliyor" dedi.

Beton yol pahalı alternatif

Beton yol maliyetinin asfalt kaplamalı yol maliyetinin üstünde olduğunu savunan Göçen, beton yol yapımında bağlayıcı olarak kullanılan çimentonun yerli kaynaklardan temin edilebilir oluşunun bir avantaj olabileceğini belirterek, "Ancak çimento, yoldan önce bina, baraj, sanat yapısı, köprü gibi inşaatlarda alternatifi olmayan ve mutlaka kullanılması gerekli bir malzeme. Türkiye çimento sanayi öncelikle bu talebi karşılamak zorunda" dedi.

ASMÜD olarak Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) verilerini baz alarak bir çalışma gerçekleştirdiklerini ifade eden Göçen, yapılması gerekli bölünmüş yol uzunluğunu 6 bin 200 kilometre olarak tespit ettiklerini söyledi. Göçen, KGM'ce hazırlanan raporlarda da halen 3 bin 672 km olan bölünmüş yol ağının 2010 yılına kadar 8 bin km'ye çıkarılmasının öngörüldüğüne dikkat çekti.

THBB: Beton 30 yıl dayanıklı

Hükümetten projenin en az yüzde 20-30'unun beton yol şeklinde gerçekleştirilmesini istediklerini kaydeden Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Yönetim Kurulu Başkanı Mürsel Öztürk ise, "Yetkililer teklifimize sıcak bakıyorlar. Ancak, henüz somut bir adım atılmadı" dedi.

Beton üretiminde tamamen ülke kaynaklarının kullanıldığını ve taşınmasının çok ucuza mal olduğunu ifade eden Öztürk, "İlk aşamda tercih edilen serme asfalt daha az fiyata mal oluyor ama dayanıklılığı yok. Asfalt yolların dayanma süresi 5 yıl. Betonda ise dayanıklılık süresi 30 yıla kadar çıkıyor" diye konuştu. Bu nedenle projede beton yol kullanımının, asfalta göre yüzde 30 avantaj sağlayacağını belirten Öztürk, hükümetin projeyi beton yol olarak yapması halinde 4 milyar dolara yakın tasarruf sağlayacağını savundu.


Asfalt yolların avantajları (*)

- Hızlı ve kolay inşaat olanağı sağlıyor.

- Daha ince tabakalar yeterli oluyor.

- Fazla esneme ve dolayısıyla farklı oturma ve zorlamaları absorbe etme özelliğine sahip.

- Sağlam bir üstyapı oluştururken az bakım gerektiriyor.

- Aşamalı inşaata uygundur.

- Yapım ve bakım maliyeti düşük.


Beton yolların avantajları(*)

- Yapısal ömrü uzun.

- Uzun yıllar bakım ve onarım gerektirmeden kullanılabilir.

- Taşıma gücü yüksek olan beton yolların işletim maliyeti düşük.

- İlk yapı maliyeti alternatiflerinden farklı değildir.

- Tümüyle yerli kaynaklarla yapılır.

- Her mevsimde her hava koşullarında yapılabilir.

- Doğal ve kentsel çevreye zarar vermezler.

(*) Bu bilgiler dernekler tarafından hazırlanmıştır.

http://www.yapi.com.tr/haberler/15-bin-kilometrelik-duble-yol-projesi-iki-kesimi-karsi-karsiya-getirdi_3446.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!