Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Boğaz'da Tarihi Gün

Boğaz’ın iki yakasını deniz altından birbirine bağlayacak olan Türkiye’nin ilk tüp geçidi Marmaray’da dev adım atıldı.

Vatan Gazetesi /Bülent Aydoğdu-Yusuf Demir
Boğaz'da Tarihi Gün

b>Tuzla’daki üretim havuzlarında inşa edildikten sonra bir süredir Büyükada açıklarında bekletilen tüplerden ilkinin taşınma işlemine önceki gece 01:00’den itibaren başlandı. Taşıma sırasında Boğaz deniz trafiğine kapatıldı. Güvertesiz büyük tekneler aracılığıyla çekilen 11 numaralı tüp tünel sabah saatlerinde Üsküdar Kız Kulesi açıklarına ulaştı. Tüp tünel boğaza getirildikten sonra özel bir sistemle uydudan yerleştirileceği koordinatlar belirlendi ve dört uç noktasından, demir atarak sabitlenmiş mavnaya bağlandı.

Kameralı vericiler
Sapmalara karşı anında müdahale edebilmek için tüplerin dört bir tarafına kameralı vericiler yerleştirildi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın butona basmasıyla birlikte içindeki pompa sistemi aracılığıyla su aldıkça yavaş yavaş denizin dibine batırıldı. Tünel toplam 8 saatte deniz dibine indirildi. Tüp tünellerin montajını uzaktan kumandalı robotlar yapacak. Batırma işlemi tamamlandıktan sonra üzerleri kapatılacak olan 11 tünel, içlerinde bulunan su dolu tankların sırayla çıkartılmasıyla geçit tamamlanmış olacak. Tüm tünellerin batırılması işleminin 2008’de tamamlanması hedefleniyor. Bakan Yıldırım Haydarpaşa-Sarayburnu arasına kurulacak ikinci tüp tünel projesi için ihale çalışmalarının başlatıldığını, 12 Haziran’dan itibaren tekliflerin alınmaya başlanacağını söyledi.

Tarih Engel Olmasaydı...
Açılıştan önce tüpün batırılacağı Ecem Sulan Batırma Mavnası önünde, gazetecilere poz veren Bakan Yıldırım, karadaki güzergahta tarihi kalıntılar çıktığı için projenin biraz geciktiğini, ancak zamanında bitirileceğini söyledi. Start verildikten sonra Bakan ile Japon yüklenici firma Taisei Corporation’ın yetkilileri kutlama yaptı.

35 Milyon Dolar
İstanbul Boğazı’na toplam 11 tüp tünel batırılacak. Tüplerden en kısası 98.5 metreden oluşuyor. Batırılan ilk tüp 135 metreyle, en uzun parça. Yüksekliği 8.5, genişliği 15.5 metre, ağırlığı ise 18 bin ton. İlk tüpün maliyeti 35 milyon dolar tutarken, projenin toplam maliyeti ise 2-2.5 milyar $ öngörülüyor.

Asrın projesi

Toplam uzunluk: 76.3 km

Avrupa yakası: 19.6 km

Anadolu yakası: 43.4 km

Batırma tüp tünel: 1.6 km

Delme tünel: 8.9 km

İstasyon sayısı: 37

Yeraltı istasyonları: 4

Yolcu kapasitesi: 75.000

Ortalama hız: 45 km/saat

http://www.yapi.com.tr/haberler/bogazda-tarihi-gun_52956.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!