Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Çek Arabanı!

Bu aralar kaldırıma park etmiş arabaların üzerinde “çek arabanı” yazan bir kâğıt görürseniz şaşırmayın. Bu kâğıtlar şehrin asıl sahipleri yayaların haklarını bir şekilde gasp eden arabaları uyarmak için kullanılıyor. Kâğıtların bir yüzünde çek arabanı bir yüzünde “Sayın sürücü, yolları sokakları elimden aldın. Tüm şehir zaten senin. Hakkıma saygı

Cumhuriyet Dergi
Çek Arabanı!

Bu aralar kaldırıma park etmiş arabaların üzerinde “çek arabanı” yazan bir kâğıt görürseniz şaşırmayın. Bu kâğıtlar şehrin asıl sahipleri yayaların haklarını bir şekilde gasp eden arabaları uyarmak için kullanılıyor. Kâğıtların bir yüzünde çek arabanı bir yüzünde “Sayın sürücü, yolları sokakları elimden aldın. Tüm şehir zaten senin. Hakkıma saygı göster. Lütfen arabanı çek! Burası benim” yazıyor. İmza: “Bir yaya.”

2008’de kurulan Yaya Derneği’nin protesto amaçlı başlattığı “Çek Arabanı” kampanyası, derneğin en büyük hedefi olan yayalara haklarını hatırlatmak için. Dernekten Barış Andırınlı’yla Türkiye’de yaya haklarını ve algısını konuştuk. Yurtdışında bu tip derneklerin 1930’larda kurulmuş olmasına karşın kendilerinden önce Türkiye’de yaya haklarına odaklanmış bir oluşum olmaması şaşırtmış aslında onları. “Türkiye’deki kalabalığa, trafiğe baksanız burada yıllardır var sanırsınız. Aksine yaya haklarını koruyan, yürümeyi özendirici, yürümenin önündeki engelleri kaldırmak için çalışan bir dernek yok” diyor.

Avrupa Parlamentosu’nun kabul ettiği yaya hakları bildirgesinde yayaların hakları kesin bir şekilde belirleniyor. Bildirgenin ilk dikkat çektiği nokta şehirlerin yayalara göre planlanması gerektiği. Diğerleri ise bilinen ancak uygulanmayan kurallar. Kaldırımların, yaya geçitlerinin yayalara ait oluşu, motorlu taşıtların şehir trafiğine girişlerinin kısıtlanması, toplu taşıma trafiğinin artmasının gerekliliği gibi. Andırınlı bildirgenin, üst geçitleri yayaları şehirden soyutlamak saydığı için üst geçitlere dahi karşı olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Biz ise üst geçitlere dua edecek haldeyiz. Otopark yapılınca seviniyoruz arabalar kaldırımlara park etmeyecek diye ama bir süre sonra hiçbir şey olmamış gibi oluyor. Çünkü şehre arabaları çekmiş oluyorsunuz bu şekilde. Londra’da şehir merkezine giren arabalardan belli bir ücret tahsil ediliyor. Bizde ise hâlâ arabalara bağımlılık var.”

Andırınlı, Türkiye’de önce yaya hakları bilincinin sağlanması gerektiğine dikkat çekiyor en çok. “Bu işlere başlamadan önce bu kadar büyük bir dönüşüm gerektiğini bilmiyorduk. Marjinal derneklerle aynı kefeye konduk bir anda. Biz yürümenin insanlık, çevre için faydalı olduğuna dikkat çekiyoruz. Sürdürülebilirlik kavramı artık tüm dünyanın önemsediği bir şey. Yürümek kadar dünyaya faydalı bir şey yok. Fosil yakıt harcamıyorsunuz, çevreyi kirletmiyorsunuz. Üstelik toplum sağlığı için çok önemli yürümek.”

Çek Arabanı kampanyasının öncelikle bilinç oluşturmak için çalıştığını hatırlatan Andırınlı, asıl eylemin yine yayalardan beklendiğini söylüyor. Kabalcı’da kasanın yanından, www.cekarabani.org sitesinden de temin edilebiliyor ilanlar. Tabii aklınıza daha yaratıcı bir fikir gelirse de uygulayabilirsiniz.

http://www.yapi.com.tr/haberler/cek-arabani_78026.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!