Foto: Abdurrahman Antakyalı (AA)
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı toplantı salonunda
yapılan Çukurova Bölgesel Havaalanı Projesi Uygulama Sözleşmesi imza
töreni öncesinde bir konuşma yapan Ekonomi Bakanı Zafer
Çağlayan, Çukurova Bölgesel Havaalanının ihalesini alan firmanın
süresinden önce ve en üst kaliteyle tamamlayacağından kuşkusunun olmadığını
ifade etti.
Çağlayan, bu havaalanının, Akdeniz oyunlarında, Tarsus-Kazanlı'da planlanan
turizm tesislerinde, Çukurova bölgesinin ekonomisinde hakettiği yeri bundan
sonra daha fazla almasında katkı sağlayacağını kaydetti.
Hızlı tren projelerine de değinen Çağlayan, ''Bölgesinde önemli bir dağıtım
merkezi olacak, Singapur'u, Noterdam'ı, Dubai'yi Hong Kong'u geçecek şekilde
dizayn etmeye kararlı olduğumuz Mersin'i, Çukurova ve Türkiye'nin önemli bir
aktarma merkezi haline getireceğiz. Eksiğimiz yok, fazlamız var'' dedi.
Bakanlığın 2023 yılına kadar dünyanın en büyük limanları arasında yer alacak
ve Mersin Konteyner Limanı'nın da eylem planı içinde olmasının hükümetin bölgeye
verdiği önemin göstergesi olduğunu dile getiren Çağlayan, şöyle konuştu:
''Demiryolu, karayolu , havayolu, denizyolu ulaşımıyla bölgenin ve
Türkiye'nin tüm ürünlerini dünyanın her bölgesine rahat bir şekilde
dağıtacağımız, ihracatı, üretimi, yatırımı ve istihdamı artıracak önemli bir
projenin bir bacağıdır bu proje.''
Bölgenin ihracatta yakalaması gereken payın, Türkiye ihracatının en az yüzde
10'u olması gerektiğini savunan Çağlayan, ''500 milyar dolar ihracat hedefleyen,
ihracatın ithalatı karşılama oranı minimum yüzde 80 olarak tespit eden hükümet
olarak, Çukurova bölgesinin en az yüzde 10 alması, 2023 yılında 50 milyar
dolarlık sadece mal ihracatı yapan bölge olmasında bu havaalanı çok önemli etki
oluşturacaktır'' diye konuştu. Çukurova
Bölgesel Havaalanı, tamamı özel sektör tarafından yapılan ikinci havaalanı
olacak
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri arasında yer
alan Çukurova Bölgesel Havaalanının uygulama sözleşmesi, Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın
katıldığı törenle imzalandı.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı konferans salonunda düzenlenen
ve bölge milletvekilleri ile valilerin de katıldığı törende, sözleşme, bakanlar
Yıldırım ve Çağlayan, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Orhan
Birdal, Genel Müdür Yardımcısı Funda Ocak, Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil
Havacılık Ortak Girişim Grubu adına Koçoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü
Koçoğlu ve Genel Müdür Yardımcısı Uğur Koçoğlu tarafından imzalandı.
Mersin ve Adana illeri ile Çukurova bölgesine hizmet vermek amacıyla yapımı
planlanan, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından 15 Aralık 2011'de
yapılan ihalede 357 milyon 71 bin 685 avro yatırım bedeli ve 9 yıl 10 ay 10 gün
işletim süresiyle tek teklifi Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil Havacılık Ortak
Girişim Grubu vermişti.
Yolcu kapasitesi 30 milyon olacak
İlk aşamada 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak ve büyüyebilir şekilde
yapılacak havaalanının kapasitesinin, daha sonra 30 milyona çıkarılması
hedefleniyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri
arasında yer alan 30 milyon kapasiteli iki havaalanından birisinin Çukurova
Bölgesel Havaalanı olması planlanıyor.
Hem iç hem dış hat trafiğine açık olacak havaalanı, konumu itibariyle
Adana-Mersin karayoluna, Adana ve Mersin şehir merkezlerine yakın olması
dolayısıyla her yere kolay ulaşım imkanı sağlayacak. Bölgenin turizme açık
olması dolayısıyla havaalanı bölgeye farklı bir değer katacak. Kültür ve Turizm
Bakanlığının turizm tesisi yapılmak üzere bölgede yer tahsisi yaptığı bölgenin
ileride ikinci bir Antalya olması hedefleniyor.
Proje kapsamında yapılacaklar
Çukurova Bölgesel Havaalanı, Yap-İşlet-Devret modeli ile tamamı özel sektör
tarafından yapılacak.
İhaleyi kazanan firma, proje kapsamında, pist, ihtiyaç halinde pist olarak da
kullanılabilecek paralel taksi yolu, ana pist sonlarında 60 metreye 60 metre
emergency pist, emniyet sahaları ve onların sonunda RESA sahaları yapacak.
Apron, özel hangarlar bölgesi apron, kargo terminal apronu, yer hizmet araçları
park alanı, iç ve dış hatlar terminal binası, havaalanı oteli, otopark ve
bağlantı yolları, VIP binası, CIP binası, kule, kaza yangın istasyonu binası,
genel hizmetler-özel hizmetler araç garajı, kara araçları akaryakıt ikmal
tesisleri, su deposu, ısı ve güç merkezi, kargo terminali, havaalanı giriş
kontrol noktası, apron bariyer binası, çöp toplama ve ayıklama merkezi,
regülatör binaları, çevre güvenlik yolu ile sistem ve tesisler ile uçak yakıt
hidrant sistemini yapacak.
Sözleşme imzalandıktan ve yer teslimi yapıldıktan sonra 36 ayda inşaat
çalışmalarını tamamlayacak firmanın daha sonra işletme süresi başlayacak,
işletme süresi bittikten sonra da işletme idareye devredilecek. İhalenin
devrinin ardından yapılacak havaalanı kiralama ihalesinde, en yüksek kira
teklifini veren firma ihaleyi kazanacak.
''Mersin, Adana, Hatay, Osmaniye, Türkiye'nin yeni zenginlik
bölgesi''
Bakan Yıldırım, Mersin, Adana, Hatay ve Osmaniye'nin Türkiye'nin yeni
zenginlik bölgesi haline geldiğini belirterek, Türkiye'nin en önemli sorununun
zenginlik noktalarını yurdun her tarafına yayamamış olması olduğunu söyledi.
Herkesin İstanbul'a yönünü çevirdiğini dile getiren Yıldırım, İstanbul, İzmir,
Marmara havzasının artık nefes alamadığını ifade etti.
Bu zenginlik noktalarını yaymak için altyapıyı Orta Anadolu, Doğu Anadolu ve
Akdeniz Bölgesine kaydırdıklarına işaret eden Yıldırım, artık Antalya,
Gaziantep, Mersin, Adana, Çukurova havzasının zenginlik bölgesi haline geldiğini
dile getirdi.
''Bir uluslararası transfer merkezi haline gelecek''
Çukurova Havaalanı karar verilirken çok tartışıldığını belirten Yıldırım,
şunları kaydetti:
''Adanalılar, Mersinliler, Adana, Mersin muhabbeti epey zamanımızı aldı.
Esasında bunları daha erken aşabilseydik biraz daha ileri bir konumda
olabilirdik. Çukurova Havaalanı, Mersin'de yapılıyor diyorlar. Adana'ya 25
kilometre, Mersin'e 34 kilometre. Mesafe bakımından Adana'ya daha yakın. Bu
tartışmalar anlamsız, önemli olan bu bölgesel havaalanını en etkin şekilde
kullanmak. Kazan-Tarsus'ta oluşturulacak turizm merkezi dolayısıyla bu
havaalanının önemi gittikçe artacak. Bir uluslararası transfer merkezi haline
gelecek. Bu havzanın bereketli topraklarının ürünleri başta Ortadoğu, Kafkaslar
olmak üzere dünyanın her tarafına taşınacak.''
''En kapsamlı YİD projesi olacak''
Sky Line ve Zonguldak Özel Sivil Havacılık Ortak Girişim Grubu adına Koçoğlu
İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Koçoğlu da Çukurova Bölgesel Havaalanı
projesinin Türkiye'nin 2. büyük havaalanı olacağını belirterek, ''En kapsamlı
Yap-İşlet-Devret (YİD) Projesi olacak'' dedi.
Bu projeyi hayata geçiren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali
Yıldırım ve Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'a teşekkür eden Koçoğlu, ''Esas irade
bunun yapılabilmesini sağlamak. Bizler bir yerde oyuncuyuz'' diye konuştu.
Koçoğlu, havaalanının inşaatında 4 bin, işletmesinde ise bin 250 kişinin
çalışacağını söyledi.
|