STRONG>Anel Grup, başarıyla tamamlama aşamasına geldiği Yeni Doha
Uluslararası Havalimanı Projesiyle (NDIA) birlikte ağırlıklı olarak çevre
ülkelerdeki potansiyel iş fırsatlarını yakından izleyerek hedeflerini
büyütüyor. (Fotoğraf: AA)
Katar'ın, iş, ticaret ve turizm merkezi olması hedefleri doğrultusunda sahip
olduğu petrol ve doğal gaz kaynakları sayesinde kaydettiği ekonomik büyümeye
bağlı olarak 2004 yılında yapımına başlanan NDIA'nın en büyük yüklenici
firmalarından olan Anel Elektrik'in Yönetim Kurulu Üyesi Bülent Batukan,
şirketin 20-30 yıl daha Doha'da yeni projeler üstleneceğini söyledi.
Bülent Batukan, Anel Elektrik'in NDIA Projesine
ilişkin çalışmaları yürüttüğü şantiye binasında düzenlediği basın toplantısında,
Anel Grubunun üstlendiği projeler ve kaydedilen aşamaların yanında gelecekteki
potansiyel iş fırsatları hakkında bilgiler verdi.
Anel Grup'un çok sayıda yurtiçi ve yurtdışı projeye teklif verdiğini ifade
eden Bülent Batukan, şunları söyledi: ''Yurtiçi
ve yurtdışında teklif verdiğimiz işlerin toplam tutarı 2,3 milyar dolar.
Yurtdışında yine çok uzman olduğumuz Körfez bölgesinde yeni potansiyel iş
fırsatlarını yakından takip ediyoruz. Başta Cidde Kral Aldülaziz Havalimanı,
Muskat Havalimanı, Tripoli Batı Terminali, Doha Havalimanı Kuzey bölümü, Suudi
Arabistan hızlı tren istasyonu, Libya Bingazi Havalimanı, Kuveyt Havalimanı,
Ukrayna Kiev Havalimanı ve Katar Hamad City Hastanesi için teklif verdik. Bu
tekliflerin toplam tutarı 2 milyar 161 milyon dolar tutuyor. Potansiyel
işlerimizin yüzde 94'ü yurtdışından gelecek. Yüzde 6'sı yurtiçinden geliyor
olacak. Yurtiçinde ise 139 milyon dolarlık bir iş için hazırız.''
Bülent Batukan, artan yolcu ve kargo trafiğinin
karşılanması için Katar'ın milli havayolu şirketi Qatar Airways tarafından,
genişleme stratejisine uygun olarak yeni bir uluslararası havalimanı yatırımının
yapılmasının zorunlu hale geldiğine dikkati çekerek, 2004 yılında hazırlanan
projenin ilk planına göre yıllık 4,2 milyon yolcu kapasiteli mevcut havalimanını
ikame edecek NDIA projesinin, Doha'nın, Körfez Bölgesinin ve Ortadoğunun bir
transit ve havayolu ulaşım üssü olarak konumlandırılmasının planlandığını
anlattı. ''TAMAMLANDIĞINDA 50 MİLYON
YOLCUYA HİZMET VERECEK'' Katar
Hükümeti adına havalimanı projesinin sahibi konumunda bulunan Bechtel'in,
projeyi 61 farklı paketle çeşitli firmalara ihale ettiğini, NDIA terminal
inşaatı işini Japon Taisei ile TAV ortaklığının kazandığını hatırlatan Batukan,
''2006 yılından beri Anel, Doha Havalimanı projesini yapıyor. Doha Havalimanı
projesinin tüm elektrik işlerinin dizayn, malzeme temini, işçilik, test, sahada
uygulama dahil olmak üzere tüm sorumluluklarını üstlendik. İşin uluslararası
standartlarda yapımını gerektiren tüm bilgi ve deneyime sahibiz. TAV ile bundan
önceki yıllarda yaptığımız, başta Atatürk Havalimanı olmak üzere 6 uluslararası
havalimanında edindiğimiz bilgi ve tecrübe etkili oldu'' dedi.
NDIA Projesinin tamamı bittiğinde yıllık 50
milyon yolcuya hizmet vereceğini kaydeden Batukan, havalimanının kargo
kapasitesinin 2 milyon ton ve toplam uçuş sayısının yıllık 320 bin olacağını
belirtti. Batukan, NDIA Projesinin toplam kontrat bedelinin 305 milyon dolar
olduğunu, bunun 152 milyon dolarını 3 yılda tahsil ettiklerini ifade etti.
Batukan, ''Projenin tamamlanacağı 2011 yılına kadar 153 milyon dolarını daha
tahsil edeceğiz'' dedi. Anel Grup'un 2009 yılı
cirosunun 395 milyon dolar olduğunu belirten Batukan, cironun 243 milyon
dolarının grup şirketlerinden Anel Mekanik ve Anel Elektrik'ten kaynaklandığını
söyledi. Halka arz sürecinde olan Anel
Elektrik'in 2009 yılını 28 milyon lira karla kapattığını ifade eden Batukan,
cironun aynı dönemde 230 milyon TL olduğunu ve 2010 yılı için 297 milyon lira
ciro hedeflediklerini kaydetti. Halka arzın şirketlerin kurumsallaşması ve
şeffaflaşması için şart olduğunu ifade eden Batukan, ''Ayrıca yurtdışında çok
önemli projeler yürütüyoruz. Bu anlamda halka arzda elde edilecek gelir,
yurtdışı yatırımlarımızın devamında ve geliştirilmesinde önem taşıyor'' şeklinde
konuştu. Bülent Batukan, Anel Elektrik'in de
ortağı bulunduğu Anel Enerji'nin borsaya açık bir Alman şirketi ile ortaklık
için görüşmelerinin sürdüğünü sözlerine ekledi.
''55 BİN KONUTA YETECEK KADAR ELEKTRİK
ÜRETİLECEK'' Toplantıda, NDIA Projesi
hakkında bilgi veren Anel Elekrtik Yeni Doha Havalimanı Projesi Müdürü Zafer
Genç, Atatürk Havalimanı'nın elektrik işlerinin iki katı büyüklüğünde
gerçekleştirdikleri projede 55 bin konutluk bir şehre eşdeğer elektrik
kapasitesi kurduklarını, her türlü acil duruma karşın geliştirilmiş kesintisiz
güç kaynağı oluşturduklarını, bunların yanında iş güvenliğine çok önem
verdiklerini anlattı.
Yeni Doha Havalimanı şantiyesinde Anel Elektrik
için ayrılan 5 bin metrekare kapalı, 10 bin metrekare açık alan bulunduğunun
altını çizen Genç, ''Anel Elektrik Yeni Doha Havalimanı'nda 582 kişilik bir
ekiple hizmet veriyor. Yönetim kadrosunun önemli bir bölümü ve toplam
çalışanların yüzde 20'si Türk. 10 gün içinde 150 kişilik bir çalışan grubunu
daha bünyemize katacağız'' dedi. YENİ
DOHA ULUSLARARASI HAVALİMANI Yeni Doha
Uluslararası Havalimanı, 62 milyon metreküp denizin doldurulması ile kazanılan
22 kilometrekarelik bir alanı kapsıyor ve şehrin 1/4'ü büyüklüğünde. Proje
sonunda, 590 bin metrekarelik kapalı alana sahip terminal binası, Doha'nın en
büyük binası olacak.
Bina, terminal operasyonlarının en kısa sürede
yapılabilmesi ve yolcuların bina içerisindeki hareketini kolaylaştırmak
açısından çok sayıda yürüyen merdiven, yürüyen bant ve terminal binası
içerisinde çalışan, operatörsüz kablolu raylı sistemle donatıldı.
Terminaldeki check in ve pasaport kontrol gibi hizmetlere yönelik
alanlar, aynı anda 12 adet yeni nesil, geniş gövde uçağa hizmet edecek şekilde
dizayn edildi.
Tesis, 4850 metrelik pist uzunluğu ile A380 tipi uçaklara
hizmet verebilecek yapıda, dünyadaki sayılı ticari havalimanlarından biri
olacak.
Proje, etrafındaki yaklaşık 100 hektarlık alanda yapılacak
ticaret, serbest bölge, iş merkezi ve otel projeleri ile bütünleştirilerek
binlerce kişiye iş imkanı yaratacak. Terminal, enerji tasarruflu akıllı bina
teknolojisi ile enerjinin boşa harcanmaması için ihtiyaca göre merkezi olarak
yönetilebilen CO2 ve ısı sensörlerine sahip. (AA)
|